Kávový bloger

BOK č. 4: Black Friday alebo prečo si v tento chorý sviatok konzumu just nič nekúpim

Nazdar kávoši!

Dnes sa mi už normálne rozum zastavil. Pravdepodobne ste to postrehli aj vy, ale v týchto dňoch je v akcii doslova všetko. Výpredaj, zľava, 50%, 70%, len to tak hučí. Zo všetkých strán na nás vybehujú reklamy s tajomným výrazom „Black Friday“. A tento blud mňa osobne veru poriadne vytočil.

Viete vôbec, čo to Black Friday vlastne je?

Tak pekne po poriadku: štvrtý štvrtok v novembri (v tomto roku 28. november) je v USA Deň vďakyvzdania. Je to sviatok, ktorého korene sa datujú ešte do 17. storočia a aj keď tu nebudem vysvetľovať jeho presný pôvod, isto ho poznáte minimálne vďaka všetkým možným filmom či seriálom, v ktorých si Američania (nič proti ním, božechráň!) slávnostne pripravujú moriaka.

Nuž a Black Friday je deň po Dni vďakyvzdania. Áno, deň po zámorskom sviatku, takže s našim prostredím nemá absolútne nič spoločné. Ale že vôbec. V skutočnosti je to jeden šialený deň, keď sa celá Severná Amerika zblázni a v zásade sa rozbieha predvianočné nákupné šialenstvo.

Firmy sa naň dobre pripravia, ceny vopred šikovne posunú na vyššiu úroveň a v tento „čierny piatok“ potom vypíšu na prvý pohľad šialené zľavy, kvôli ktorým sa idú ľudia pozabíjať asi tak, ako naši dôchodcovia v prvý deň platnosti nového letáku v Kauflande. Nič moc.

A tak sme si Black Friday uchmatli aj my…

Keď sa dnes poobzeráte okolo seba, uvidíte tých reklám viac ako dosť. A veruže aj u nás na Slovensku. V akcii je pochopiteľne aj káva, kávovary a všetko možné príslušenstvo potrebné pre prípravu nášho obľúbeného nápoja. A ja vám poviem prečo: aby vás marketingoví odborníci nachytali na hruškách, oklamali a vytiahli z vás peniaze.

Existujú totiž aj ľudia, ktorí sa neštítia ceny najskôr umelo zvýšiť, čušať ako voš pod chrastou, aby ich následne cez „Black Friday“ veľkodušne – a samozrejme len s najčistejším zámerom – spustili o niekoľko desiatok percent.

Ste si istí tým, že to robia pre vaše dobro?

Budú niektorí z nich tvrdiť, že oni to tak nerobia? V tom prípade sa na vec pozrime z opačnej strany: potom vás/nás vysokými cenami pekne okrádajú počas všetkých zvyšných dní, keď v konečnom dôsledku vedia zarábať aj pri 70-percentnej zľave! (uznávam, že trochu preháňam, lebo nie všetci sa uchyľujú až k takýmto extrémom – niekde majú len 40%)

A čo je horšie, ono ten Black Friday už vlastne nie je len jeden deň. Mnoho firiem čierny piatok zneužíva tak, že akcie spustí už v pondelok pred ním, ďalší pondelok potom promuje ako „Cyber Monday“ a nákupné šialenstvo pokračuje ešte niekoľko dní potom. Suma-sumárum, tí „šikovnejší marketéri“ sú schopní balamutiť aj desať dní.

Sviatok konzumnej spoločnosti

Áno, dnes som tvrdý a v kritike ešte nekončím. Nasledujúcu definíciu som si nevymyslel: Black Friday je považovaný za neoficiálny sviatok konzumnej spoločnosti, teda spoločnosti, ktorá bez ohľadu na to, či danú vec reálne potrebuje, kupuje, kupuje a kupuje. Veď sa to zíde.

A prečo by som si nekúpil?

Možno teraz len krútite hlavou a pýtate sa, prečo by ste si tie veci nekúpili, keď na nich máte. Jednou z mojich odpovedí je ekologická stránka veci: čím viac spotrebujeme, tým viac sa toho musí vyrobiť a tým viac znečistenia vyprodukujeme. A to je skutočne relevantný aspekt.

Nuž a okrem toho: keď si šatníkové skrine naplníte oblečením, skrinky na topánky novými pármi tenisiek, detské izby všakovakými hračkami od výmyslu sveta a kúpite veci, ktoré vám šikovní marketingoví odborníci podhodia ako hladným psom, na ako dlho vás to naplní šťastím? Na hodinu? Alebo nebodaj na deň? Dva? Tri?

Fakt použijem slová „bohapustá zlodejina“

Avšak verte mi; skutočné šťastie vašich životov nenájdete za tabuľkou „zľava 70 percent“. To musíte hľadať inde. Ja som vlastne z celého „Black Friday“ len strašne nahnevaný a celá táto bohapustá zlodejina ma napĺňa smútkom.

Nie, ďakujem, v tejto deň si just nič nekúpim.

Váš BOK.

PS: Keď je káva dobrá, tak je káva dobrá.


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Back to top button
Close
Close