Trh výberovej kávy padá na kolená, farmári sú nešťastní
Miguel Fajardo pochádza z rodiny, ktorá sa odjakživa venovala kávovému farmárčeniu. Jeho otec pred časom skrachoval a on sa aktuálne snaží robiť všetko pre to, aby sa dostal z najhoršieho a aby všetko napravil. Robí to už osem rokov a darilo sa mu, až prišla súčasná kríza vyvolaná globálnym rozmachom nového typu koronavírusu.
Fajardov problém je v tom, v čom bola v posledných rokoch jeho výhoda. Rozhodol sa staviť na produkciu výberovej kávy, za ktorú dokáže dostať viac peňazí, ibaže dopyt po nej v posledných týždňoch a mesiacoch oslabol. Kaviarne po celom svete sú pozatvárané a keď si ľudia kávu kupujú domov, pijú väčšinou niečo menej kvalitné z pultov supermarketov.
Pandémia zastavila predaj výberovej kávy
„Rozhodne sme vystrašení. Nevieme, ako sa to všetko bude ďalej vyvíjať,“ povedal farmár zo západnej Kolumbie v rozhovore pre BBC. „V produkcii kávy budeme pokračovať, ale komu ju predáme? Práve to je tá najťažšia otázka.“
Najkvalitnejšia káva spadajúca pod „výberovú“ sa predáva hlavne v dobrých kaviarňach a reštauráciách. Farmári verili, že bežní milovníci kávy si ju budú kupovať aj formou online predaja, ale zďaleka sa to nedeje v takom množstve, ako by potrebovali. Prevádzky sú pritom zatvorené už takmer dva mesiace, takže v tomto spektre trhu vznikli za ten čas obrovské škody.
Farmár pocítil pokles záujmu o polovicu
Aby sme boli presnejší, tak tento farmár zaznamenal za posledný mesiac až 50-percentný pokles záujmu o výberovú kávu a situácia môže byť ešte horšia. „Sledujeme správy a vidíme, že väčšina sveta je v izolácii. Najviac sa obávame toho, že to na nás ešte viac doľahne a nebude záujem o výberovú kávu.“
Otec Miguela Fajarda skrachoval preto, lebo bol odkázaný na predaj kávy na komoditnom trhu. Tam sa obchoduje vo veľkom, ale ceny sú nízke a konzument napokon ani nevie, od koho konkrétne ním popíjaná káva pochádza.
Návrat na komoditný trh by mohol byť likvidačný
Svet výberovej kávy funguje inak a dá sa povedať, že produkt mieri k spotrebiteľovi omnoho priamočiarejšie. Ceny sú vyššie a stabilnejšie. Keď však tento záujem dlhodobo padne, kávu bude nútený predávať len na komoditnom trhu; tá v zásade príde o identitu a jej cena bude výrazne nižšia.
„Je ťažké vracať sa na komoditný trh, pretože tam vládne cenová neistota,“ vysvetlil Fajardo. „Tým pádom nemôžeme vedieť, či budeme schopní investovať do našich fariem, domácností, prípadne do vzdelávania. Bol by to teda návrat k tomu, kde sme začínali.“
Londýnska pražiareň hlási 91-percentný pokles
BBC sa cez Miguela Fajarda dopátrala k spoločnosti Volcano Coffee Works, ktorá od neho odoberá kávu. Ide o pražiareň výberovej kávy sídliacu v Brixtone v južnom Londýne. A tu niekde sa dostávame ku koreňu problému, pretože po uplatnení „lockdownu“ klesol odber kávy z tejto pražiarne až o 91 percent.
„Všetci naši hlavní odberatelia majú zatvorené,“ uviedla šéfka Volcano Coffee Works Emma Loiselová. „Našu kávu aktuálne vieme predávať len online…“
Najbližšie mesiace sú len o boji o prežitie
Ak pôjdeme po celom kávovom reťazci ešte ďalej, až k samotnej kaviarni, dopátrame sa k ľuďom ako Lore Mejíová. Tá otvorila v Londýne kaviareň len v úvode marca, no už po niekoľkých dňoch ju musela zavrieť.
„Pochádzam z Kolumbie a káva bola vždy súčasťou môjho života,“ poznamenala. „Určite to tu ešte otvoríme, ale najbližšie mesiace budú len o boji o prežitie.“
Mejíová sa niečo snaží robiť aj v týchto dňoch a na svojom konte na Instagrame – Amar Café – napríklad uverejňuje vzdelávacie videá týkajúce sa prípravy kvalitnej kávy. Veľký úspech a dosah to však nemá a kým nepríde k znovuotvoreniu kaviarní, situácia sa nezlepší.
Farmári sa boja, že padnú na kolená
Farmári sa zatiaľ obávajú najhoršieho. „To znamená, že možno budeme musieť zmeniť pestované plodiny, predať farmy, prípadne ísť opäť do bankrotu. Ťažko povedať, ako sa bude situácia vyvíjať, ale budúcnosti sa ozaj obávame,“ dodal Miguel Fajarda.