Zaujímavosti o káve

Marek Fajčík: Keď raz ochutnáš lepšiu kávu, k tej pôvodnej sa nikdy nevrátiš

Hosťom podcastu Na rovinu o podnikaní bol majiteľ pražiarne Ebenica Marek Fajčík, ktorý v rámci 85-minútového rozhovoru vyslovil niekoľko mimoriadne zaujímavých názorov. Hovoril napríklad aj o tom, prečo by sme mali podporiť menšie a lokálne pražiarne.

„Na Slovensku je momentálne – tipnem si – okolo 70 pražiarní. Plus-mínus,“ uviedol Marek Fajčík. „Makropohľad nám však hovorí, že kávy kupované od (lokálnych slovenských) pražiarov tvoria len približne päť percent celkovej spotreby kávy, aj keď presné štatistiky asi nie sú. Určite je to však jednociferné číslo.“

Vymeňme nadnárodné značky za lokálne

Ide o veľmi malé číslo, ktoré len potvrdzuje, akú silu majú nadnárodné značky ako Nescafé, Tchibo, Jacobs, Julius Meinl a mohli by sme pokračovať. Aj keď produkujú kávy podradnej kvality, vďaka kvalitnému marketingu si kúpia priazeň ľudí a profitujú.

Podiel slovenských pražiarní, ktoré majú ľudia mnohokrát doslova „za rohom“, je aj preto tragikomický. „Je to málo, ale bude to viac, pretože tomu nasvedčujú všetky trendy. Ideálny stav pre nás pražiarov, ale aj pre zákazníkov a pre podporu lokálneho podnikania a gastronómie, by bol ten, že viac ľudí začne kávu intenzívnejšie riešiť. Začnú si hľadať svoju pražiareň a svoje chute, veď káva je dnes aj vďaka onlinu extrémne jednoducho dostupná.“

„Ak by sa toto stalo, lokálne pražiarne by získali omnoho väčší podiel, ľudia by si mohli viac vyberať, ochutnávať a skúšať. Je to o tom, aby s tým človek začal. Nepoznám ľudí, ktorí sa ponorili do sveta kvalitnejšej kávy a potom by sa vrátili naspäť,“ pokračoval Fajčík.

Marek Fajčík: Ten svet ťa vtiahne…

V podstate všetci bežní kávičkári začínajú pri lacných kávach v supermarketoch, v ktorých je pomleté doslova všetko. Mnohokrát nevieme ani to, odkiaľ pochádzajú. Nepoznáme ani krajinu, z ktorej sú a už vôbec nie okamih praženia. Toto je akýsi „bod nula“, pri ktorom ľudia začínajú.

„Pozeráš akcie, si okolo desiatich až pätnástich eur za kilo. Potom sa dostaneš k nejakej lepšej káve, ktorú ti buď niekto daruje alebo sa k nej dostaneš akýmkoľvek iným spôsobom a ochutnáš ju, začneš sa trochu zaujímať a ten svet ťa vtiahne, budeš experimentovať a skúšať. No a už nikdy, nikdy, nikdy sa nevrátiš k tej pôvodnej káve, ktorú si niekedy kupoval.“

Podpor svoju lokálnu pražiareň

Aj my v Blogu o káve môžeme tieto slová len potvrdiť a jednoznačne sa k ním prihlásiť. Snažíme sa robiť všetko pre to, aby sme podporili mnoho kvalitných menších pražiarov, ktorých na Slovensku máme. Takéto doslova remeselné pražiarne sa nachádzajú v podstate v každom meste.

„Ak si kupuješ kávu z takejto pražiarne, tak ako zákazník sa len obohacuješ a vyhrávaš,“ zdôraznil Marek Fajčík. „My máme aj preto taký interný slogan, že ako si kupuješ chlieb od pekára, tak si kupuj aj kávu od pražiara. Keby sme to dostali viac medzi ľudí, tak by to bolo skvelé.“  


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close