Juraj Beráts: Jednorazové poháre treba definitívne poslať do minulosti
Keď si v kaviarni kúpite kávu, ktorú si vezmete so sebou, keď si dáte ochutnávku na kávovom festivale, prípadne keď si na vianočných trhoch doprajete varené víno, nápoj dostanete do jednorazového papierového pohára. A to je problém, pretože ročne sa na svete spotrebuje až 500 miliárd takýchto pohárov. Recykluje sa pritom len 1 zo 400.
Ekologicky zmýšľajúci ľudia preto hľadajú alternatívy a doposiaľ najvhodnejším riešením sú termopoháre. Každý môže mať vlastný, doma si ho ľahko umyje a nepotrebuje vytvárať zbytočný odpad.
Blog o káve sa stretol so spolumajiteľom spoločnosti mabets Jurajom Berátsom, ktorý sa o značku KeepCup stará na Slovensku už viac ako 10 rokov. KeepCup podľa neho dobre vyzerá, k dispozícii je v mnohých rôznych veľkostiach i farbách a jeho používanie prináša dobrý pocit.
Spoločnosť KeepCup len pred niekoľkými týždňami predstavila novinku v podobe série Helix, ktorá má hermeticky uzatvárateľný vrchnák a z pohára sa tak už nič nevyleje. Viac vám Juraj prezradí v priloženom rozhovore.
Ako si sa k značke KeepCup vlastne dostal?
Ešte vo februári 2012 som počas browsovania na webe natrafil na zahraničný blog, ktorý hovoril o novinke z Austrálie. Vraj ide o revolúciu v take-away káve. Išlo o KeepCup, vtedy mladú trojročnú firmu, ktorá práve otvorila európsky hub v Londýne. Hneď mi zasvietili kontrolky a do londýnskej centrály firmy som poslal mail v priebehu niekoľkých minút. O chvíľu na to sme už spolu telefonovali. Prvú objednávku sme vypredali za pár dní a o mesiac sme už riešili podmienky exkluzívnej distribúcie. KeepCup sme v priebehu niekoľkých rokov dostali do povedomia ľudí na Slovensku a objavil sa na pultoch dôležitých kávových miest.
KeepCupy predávaš prostredníctvom firmy mabets. Predstav nám ju trochu.
Naše hodnoty sú postavené na dizajne a na ekologickom aspekte. Nemusí to byť vždy spojené, ale páči sa nám, keď produkty s ekologickým pozadím vyzerajú tak dobre, že si s nimi pokojne urobíte aj selfie do instagramovej storky. KeepCup je presne taký.
Prečo by si mal bežný človek kúpiť KeepCup?
Odpoviem na to tak, prečo by človek nemal používať jednorazové papierové poháre. Tie totiž nie sú iba papierové. Vnútri majú plastovú vrstvu, vďaka ktorej sú odolné voči vode. V záujme toho, aby sa pohár počas používania nerozpadol v ruke, je potiahnutý mikroskopickou vrstvou plastu. Tým pádom sa stáva nerecyklovateľný, a to je zle.
Nevznikne však problém keď prídem do kaviarne s pohárom KeepCup?
Nemal by. Dnes sú tieto poháre v kaviarňach akceptované ako úplne bežné a málokto sa pozastaví nad tým, že si kávu vypýtam do vlastného pohára. Keď sme s KeepCup v roku 2012 na Slovensku začínali, tak to ešte bolo dosť čudné a nezvyčajné. Situácia sa za ten čas zmenila.
Vieme dať výhodu KeepCup do nejakej ľahko pochopiteľnej rovnice?
Jasne. Najlepšie to vyjadríme číslami. Stačí desať použití pohára KeepCup a vyrovná sa uhlíková stopa toho, ako keby sme používali jednorazové poháre. Každým ďalším použitím KeepCup už majiteľ šetrí životné prostredie.
Existuje aj štatistika týkajúca sa toho, koľko jednorazových pohárov môže ušetriť jeden kúpený KeepCup?
My ešte stretávame zákazníkov, ktorí majú svoj pohár z prvej série z roku 2012 a používajú ho denne. To je samozrejme extrémny prípad. Keď si však vezmeme, že životnosť pohára je štyri roky a použijete ho trikrát do týždňa, ušetríte viac ako 600 jednorazových pohárov. Uhlíková stopa by v takomto prípade bola 60x nižšia, ako keby ste kávu pili z jednorazových pohárov.
Má KeepCup aj ďalšie výhody?
Určite áno. Napríklad aj tú, že veľkosť pohárov kopíruje bežne dostupné veľkosti nápojov v kaviarňach od espressa až po latté. Tým pádom sa s nimi dá pracovať rovnako ako s papierovými pohármi.
Ako dlho udrží KeepCup nápoj vo svojom vnútri teplý?
Káva ostane teplá o 20 až 30 minút dlhšie ako v jednorazovom pohári. Máme však aj novinku v podobe série Helix, ktorá má dvojitú stenu a hermeticky uzatvárateľný vrchnák. Nápoj ostane teplý – alebo naopak studený – aj niekoľko hodín. Helix je vymyslený tak, že sa z neho už nič nevyleje. Vrchnák je k dispozícii s pohárom z tritanu (priehľadný plast) alebo z nerezu s dvojitou stenou.
Z akých materiálov je KeepCup vyrobený?
Zásadou KeepCup bolo od začiatku vyrábať poháre tak, aby boli recyklovateľné. Sú to teda jednodruhové plasty (polypropylén, silikón), sklo, nerez, korok alebo drevo. Všetko stopercentne recyklovateľné materiály. Zároveň sú všetky BPA a BPS free. Toto sa napríklad o pohároch z bambusu nedá povedať. Bambus sa pomelie a spojí s lepidlom a plastom. Jednak sa takýto materiál nedá recyklovať (aj keď sa tvári veľmi eko), jednak ani nie je oficiálne schválený pre styk s potravinami.
Ako by si zhrnul základné výhody značky KeepCup oproti konkurencii?
Poháre sú barista friendly, dobre sa s nimi pracuje v kaviarni, sú recyklovateľné, sú k ním dostupné náhradné diely a je možné ich personalizovať.
Zaujíma ma aj celková situácia na Slovensku. Uvedomujú si ľudia význam používania opakovateľne využívateľných pohárov?
Určite áno, veď na Slovensku máme v obehu niekoľko desiatok tisíc pohárov značky KeepCup. Predávajú sa v kaviarňach, obchodoch, vidíme ich na kávových festivaloch. Aj do našej kaviarne v Poprade (FELKA café & brew bar) sa zákazníci vracajú so svojím pohárom. Navyše okrem šetrenia životného prostredia majú na naplnenie vďaka nášmu vernostnému systému 20-percentnú zľavu. Je to win-win situácia pre všetky strany.
To znie celkom dobre, ale priestoru pre zlepšenie je stále dosť.
To určite je. Nie každý človek, ktorý má opakovateľne používateľný pohár, ho aj pravidelne využíva a potom sa to míňa účinku. Podľa mňa máme v tejto oblasti ešte veľký priestor pre napredovanie. Jednorazové poháre treba definitívne poslať do minulosti a prestať ich používať.
Poprosím ťa ešte o informácie, kde ľudia nájdu firmu Mabets.
Náš showroom sa nachádza v Poprade a je spojený s obľúbenou kaviarňou FELKA café & brew bar. Sme na adrese Na letisko 2089/19, 058 01 Poprad. Odporúčam aj webovú stránku mabets.sk a naše kontá na Instagrame @mabets.sk a Facebooku takisto @mabets.sk.
Jeden komentár