Exkluzívne

Fenomén kávy: Ochutnáš lepšiu, k tej predtým sa už nevrátiš

Aj vy patríte medzi ľudí, ktorí už svojej niekdajšej obľúbenej značke kávy nevedia prísť na meno a nechutí vám? A nie je to preto, že by ste sa chceli hrať na samozvaných snobov. V káve je totiž tento efekt celkom bežný. Jednoducho ste ochutnali niečo lepšie a posunuli ste sa na vyšší stupienok kávového sveta. Tento tajomný fenomén kávy hovorí o tom, že keď raz ochutnáš lepšiu kávu, k tej predtým sa už nevrátiš.

Viem, že ľudí, ktorí si prešli touto cestou, je obrovské množstvo. Chodí mi ozaj veľa podobne ladených správ. Predpokladám, že v blízkej budúcnosti sa táto skupina ešte rozrastie a na náš vlak naskočia mnohí ďalší ľudia. Takí, ktorí do týchto chvíľ nevedia, o čo prichádzajú. Poďte k nám, ochutnajte niečo lepšie a k doterajším kávam sa už nevrátite. Vaše vnímanie kávového sveta sa úplne zosype. Objavíte krajší a rozmanitejší svet.

Reakcie, ktorým ťažko veriť

Vždy, keď narazím na komentáre čitateľov vychvaľujúcich bežné prepálené komoditné kávy, uvedomím si, aký veľký potenciál tu ešte je. A verte mi, že pochvalných reakcií na prepražené kávy svetoznámych značiek registrujem dosť. Som si istý tým, že títo ľudia ešte nedali šancu modernejšiemu prístupu ku káve, prípadne ho nepochopili.

Aj po recenzii Starbucksu to bolo podobné. „Mne osobne Starbucks kávy nadmieru chutia. Pijem ich denne a je úplne jedno či Dark Roast alebo Blond Roast,“ stálo v jednom komentári. Ďalší znel nasledovne: „Tieto dve kávy sú u nás topka. Najlepšie, aké sme mali, nedám na ne dopustiť. Vyskúšali sme veľa kávy a tieto sú topka, veľmi nám chutia a vždy si pochutíme, každý jeden deň, aj celá naša rodina, na naše odporúčanie.“

Na prvý pohľad to možno vyznie, že si niekto robí srandu. Ale nie, nerobí, takýchto ľudí je dosť. Kávu, ktorá neponúka v podstate absolútne nič, označili za „topku“ a ešte napísali, že „vyskúšali sme veľa kávy“. Samozrejme, nejaké mleté štvrtotriedne zmesi s 10 percentami arabiky a 90 percentami robusty. Stavím sa o čo chcete, že kvalitná káva ešte ústa oných diskutujúcich nezvlažila.

Starbucks Dark Roast pohľad na zrná
Takto, ako táto vzorka Starbucksu, káva rozhodne vyzerať nemá. Takéto zrno neponúka okrem horkosti absolútne nič.

Reakcie z iného súdka

Po recenzii Starbucksu však prišli aj presne opačné reakcie. „Kým som si neprečítala vaše články na Instagrame, nevedeli sme, že káva môže chutiť aj inak,“ napísala jedna čitateľka. „Teraz sú pre nás (supermarketové kávy) už absolútne nepitné. Odkedy objednávam kávy zo slovenských pražiarní, viem ako má chutiť dobrá káva.“

„Ku kvalitnej káve sa treba prepiť,“ napísal ďalší diskutujúci. „Keď pijete prepálené talianske kremačné blendy, tak výberová káva pre vás bude šok. Skúste na to ísť postupne a prestaňte kupovať kávu v supermarketoch. Tam na nič dobré nenarazíte. Začal by som blendom stopercentnej arabiky, následne skúsil nejaké Brazílie, Guatemaly a postupne zvyšoval latku ovocnosti. Keď si jazyk zvykne, uvidíte, že horké a prepálené kávy už do úst nedáte.“

Od talianskej kávy k výberovke

O téme som sa bavil aj s odborníkmi zo slovenskej pražiarne Ready After. Prešli si podobnou cestou? Aké to bolo u nich? Tiež prišlo očarenie kávou a neschopnosť vrátiť sa k tej, ktorú predtým považovali za dobrú?

ready after banner

„S kávou robím vyše dvadsať rokov,“ povedal Slavomír Melišek pre Blog o káve. „Začínali sme ako dovozcovia kávy z Talianska, ktorú sme tuto na Slovensku predávali. Raz som bol v Čechách na návšteve v pražiarni, kde som ochutnal výberovú kávu. Síce nebola acidná a bola to zmes viacerých arabík, avšak oproti tej klasickej talianskej káve to bolo niečo celkom iné a úplne ma to dostalo. Otvoril sa mi nový svet a začal som sa viac obzerať po kávach podobnej kvality.“

Slavomír sa s danou pražiarňou dokonca dohodol na spolupráci. Túžil po tom, aby takúto dobrú kávu priniesol na Slovensko a ponúkol ju viacerým ľuďom. „Neskôr sme sa myšlienkami posúvali čoraz ďalej a zvažovali sme, či by sme takúto kávu nemohli pražiť priamo tu u nás. Až sme napokon spustili celý proces, kúpili sme si stroj a vytvorili sme vlastnú značku,“ dodal Slavomír Melišek.

Slavomír Melišek kontroluje kvalitu upraženej kávy
Slavomír Melišek počas praženia kontroluje kvalitu kávy.

Objavenie nového sveta

Podobnou cestou prešiel aj mladší z Meliškovcov, Simon, ktorý takisto pôsobí v Ready After. U neho prišlo veľmi silné oslovenie počas baristického kurzu. „Bol to espresso kurz, v rámci ktorého som prvýkrát ochutnal acidnú kávu,“ prezradil mi. „Výberovky som samozrejme poznal už aj predtým, ale skôr tie horkejšie. Prvým ochutnaním acidnejšej kávy som objavil úplne nový svet, ktorý som do danej chvíle nepoznal. Dostalo ma to.“

Čo sa s človekom po takejto skúsenosti vlastne stane? „Ani neviem, ale už sa nikdy nechce vrátiť do sveta, ktorý poznal predtým. Do sveta prepálených a horkých chutí. Vlastne sa stane presne to, čo nám píše aj veľké množstvo zákazníkov. Že po príchode do kaviarne alebo reštaurácie najskôr zmonitorujú situáciu a pozrú sa, akú kávu tam majú a ako ju pripravujú. Zlú kávu už vypiť nedokážu.“

Len s cukrom a mliekom

Podľa Simona je u nás veľké množstvo kaviarní a reštaurácií, ktoré podávajú ešte kávu starého typu. Horkú a prepálenú. „A platí to aj o benzínkach, kde si kávu už neviem dať. Nie som v tom sám, pretože takéto reakcie zachytávam pravidelne. Keď ľudia, ktorí sa už nakazili dobrou kávou, niekde dostanú zlú, musia ju prebiť veľkým množstvom cukru a mlieka. Inak sa to nedá vypiť.“

„Ide o veľmi bežný a častý „problém“ – jednoducho keď ochutnáme dobrú kávu, nechceme alebo nedokážeme sa vrátiť pod tú úroveň. Máme problém piť kávu v bežných kaviarňach, v reštauráciách, alebo aj na návštevách. Ja som dospel do takého štádia, že keď niekde potrebujem nakopnúť a neviem zohnať dobrú kávu, radšej si dám energetický nápoj. Do sveta obyčajnej kávy, akú sme poznali predtým, teda horkej, sa už vrátiť nedokážeme. Je to zaujímavý fenomén,“ dodal Simon Melišek pre Blog o káve.

Simon Melišek z pražiarne kávy Ready After
Simon Melišek lebedí v zákulisí pražiarne.


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close