Exkluzívne

Ako chutila káva v 18. storočí?

Dnes je káva bežnou súčasťou našich životov, ale v minulosti to neplatilo. V Európe išlo o pomerne luxusnú komoditu a jej dovoz na starý kontinent nebol jednoduchý. Aký vplyv mala námorná preprava na kvalitu zrna? Takúto otázku si položil tím nadšencov, ktorý sa snažil prísť na to, ako chutila káva v 18. storočí. Do našich končín ju doviezol historickou loďou.

Členovia českého klubu La Grace pre tento účel využili loď typu briga, ktorú postavili na základe plánov z roku 1768. Vtedy ich v knihe „Architectura navalis mercatoria“ vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman. Brigy boli najobvyklejším typom obchodných lodí tej doby, pretože nevyžadovali veľkú posádku.

plachetnica La Grace - ako chutila káva v 18 storočí
zdroj foto: lagrace.cz

Šesťmesačná plavba a nasávanie chutí

Nám sa podarilo spojiť s námorníkom Adamom, ktorý bol súčasťou novodobej posádky. „Kávu sme prevážali na historickej drevenej lodi a prekonali sme približne rovnakú vzdialenosť, akú musela v minulosti prekonať na ceste z Ázie do Európy okolo Afriky,“ povedal Adam pre Blog o káve. „Zabalená bola vo vreciach a za ten čas nasala chuť dreva, morskej vody a všetkého, čo k tomu kedysi patrilo. Plavba trvala šesť mesiacov.“

„Myslíme si, že toto by mohla byť najlepšia reprezentácia toho, ako chutila káva v Európe v osemnástom storočí. A nielen káva, pretože všetky suroviny podobne nadobudli špecifickú chuť, ktorú je inak len ťažké napodobniť. Kávu však bohužiaľ nie je možné kúpiť ani zohnať, pretože bola vyhradená len pre nás námorníkov. Prevážať sme ju vedeli len vo veľmi limitovanom množstve. Na lodi je totiž málo miesta a aj miesto pre vrecia kávy bolo veľmi obmedzené.“

La Grace - ako chutila káva v 18 storočí

Kolumbia Bucaramanga a Rwanda Isimbi

Adam sa loďou plaví pravidelne a disponuje hodnosťou skúseného kadeta. Okrem toho má rád aj kávu a teraz si môže vychutnávať jedinečný gurmánsky zážitok. „Celkovo sme vyprodukovali 104 balení káv, 52 balení Kolumbie Bucaramanga a 52 balení kávy Rwanda Isimbi. Bohužiaľ to bolo málo na to, aby sa mohla dostať k širšiemu publiku.“

A ešte jedna zaujímavosť: jeden balíček kávy váži 239 gramov a pravdepodobne netušíte prečo. „Váhu sme na 239 gramov stanovili podľa dĺžky lode, ktorá je 23,95 metra,“ prezradil Adam, ktorému som položil aj otázku, či by podobný projekt mohol niekto napodobniť a komerčne využiť. Podľa neho to však nie je veľmi reálne: „Neviem totiž, koľko ľudí disponuje historickou loďou z osemnásteho storočia!“

Viac informácií o historickej plachetnici nájdete na internetovej stránke https://www.lagrace.cz/.

Monzúnová káva - ako chutila káva v 18 storočí
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close