piatok, 13 júna, 2025
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás
Žiadne výsledky..
View All Result
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás
Žiadne výsledky..
View All Result
Blog o káve
Žiadne výsledky..
View All Result
Domov Exkluzívne

Ako sa boduje káva?

Ladislav Király Od Ladislav Király
21. novembra 2022
ako sa boduje káva
Share on FacebookShare on Twitter

Keď sme na tomto blogu predstavovali rôzne kávy, viackrát sme spomenuli, koľko bodov majú. Pravdepodobne ste si to všimli a možno ste ani netušili, o čo vlastne ide. Čo to znamená, že Costa Rica Fatima Red Bourbon Red Honey má 88 bodov a Finca La Colombia Chirosso Honey 86? Ako sa boduje káva?

SCA

Ide o bodovanie vykonávané pod záštitou SCA (Specialty Coffee Association). Káva môže v rámci tohto hodnotenia získať minimálne 60 a maximálne 100 bodov. Vygooglili sme, že do 70 bodov je označovaná ako „defective“ (chybová) a od 70 do 80 ako komerčná alebo komoditná.

Výberová káva

O téme sme sa bavili so Slavomírom Meliškom zo slovenskej pražiarne kávy Ready After Coffee. „Káva, ktorá bude označená ako specialty, teda výberová, musí získať minimálne 80 bodov,“ povedal nám. Na stránke royalcoffee.com píšu, že nad 90 bodov je to už „super specialty“. No luxus.

Slavomír Melišek - posudzovanie kvality kávy počas praženia
Toto je Slavomír Melišek počas praženia kávy vo svojej pražiarni Ready After Coffee.

Ako sa boduje káva?

Slavo nám prezradil aj ďalšie detaily. „Káva sa hodnotí formou cuppingu, ktorý má presne stanovené pravidlá. Je teda predpísané, ako ho treba realizovať. Káve sa potom prideľujú body v jednotlivých kategóriách, ktorých je celkovo desať,“ skonštatoval.

Cuppingové skóre

Profesionálny hodnotiteľ kávy sa označuje ako Q Grader. „V každej kategórii udelí body na stupnici od 6 do 10, pričom to môže špecifikovať minimálne na 0,25 bodu. Môže teda dať 6,25 bodu, 8 bodov, ale aj 9,75 bodu. Body sa následne zrátajú a vyjde finálne cuppingové skóre,“ poznamenal Slavo.

Čo sa boduje?

Po otázke, ktoré konkrétne parametre sa sledujú, sme dostali takúto odpoveď: „Sú to aróma, chuťovo-čuchový vnem (flavor), dochuť, acidita, telo, vyváženosť, čistota šálky, sladkosť, uniformita  a celkový pocit z kávy.“ Káva sa teda zhodnotí ozaj komplexne.

Detailnejšie informácie

aróma/vôňa: vôňa suchej mletej kávy a vôňa kávy zaliatej vodou

chuť/chuťovôňa: samotné ochutnávanie kávy

dochuť: sleduje sa dĺžka chuťového aromatického pocitu

acidita/kyslosť: samotný profil kávy

telo: hodnotí sa pocit v ústach

vyváženosť: všeobecné hodnotenie po zohľadnení predchádzajúcich aspektov

čistota šálky: vizuálne zhodnotenie obsahu šálky

sladkosť: príjemný pocit plnosti chuti

uniformita: hodnotí sa konzistencia chutí v rôznych šálkach

celkový pocit z kávy: splnila/nesplnila očakávania

Pomôže to pri orientácii

Keď pražiarňam dorazia vzorky kávy na ochutnávku, sú už obodované. Číslo však nič neznamená. „Ale pomáha nám,“ prikývol Slavo. „Na trhu je obrovské množstvo kávy a pomôže to orientácii. Najskôr zhodnotíme, či vôbec prišla v deklarovanej kvalite. Uľahčuje nám to prácu.“

Slavomír Melišek po dopražení kávy
Slavomír Melišek kontroluje upraženú kávu v chladiči pražičky Besca.

80+ kávy

Všetky kávy na eshope readyafter.sk majú minimálne 80 bodov. „Myslím si, že všetky remeselné a malé pražiarne sa pohybujú v týchto vodách. Nie vždy však vyberieme kávu s najvyššími bodmi. Rozhodneme podľa chute a predpokladu, čo by mohlo sadnúť zákazníkom,“ dodal Slavomír Melišek.

Elida Geisha

Pre zaujímavosť dodáme, že napríklad Elida Geisha z farmy rodiny Lamastuovcov dostala v roku 2020 na súťaži Best of Panama priemerné hodnotenie 95,12 bodu. Piati rozhodcovia jej dali vyše 96 a traja vyše 97 bodov. Arbiter Taroh Suzuki jej udelil dokonca 97,75 bodu. To je asi úplný rekord.

0x Super článok


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Značky: kávavýberová káva
Ladislav Király

Ladislav Király

Káva mi dlho nechutila. Bol to pre mňa len horký a nepríjemný nápoj, s ktorým som sa nevedel zblížiť. Až som raz čistou náhodou ochutnal výberovú kávu a pochopil som, že káva nemusí byť len horká. Káva môže chutiť.

Veľmi som túžil vykričať to do sveta a dať o tom vedieť všetkým. Preto som si v roku 2019 bookol doménu blogokave.sk a založil tento web.

Záleží mi na tom, aby ste ochutnali kávu zo slovenských pražiarní a touto cestou ich podporili. Tuto nájdete ZĽAVOVÉ KÓDY do najlepších z nich.

Potrebujete poradiť? Napíšte mi na IG @ladislavkiraly.

Ďalší článok
šálka s kávou

ANKETA: Ako vás v kávovej oblasti ovplyvňuje nárast cien?

Please login to join discussion

KATEGÓRIE ČLÁNKOV

  • Audioblog
  • Druhy kávových nápojov
  • Exkluzívne
  • Kaviarne
  • Kávovary
  • Kávové drinky s Vlčie sirupy
  • Kávové trendy sociálnych sietí
  • Kávový bloger
  • Nezaradené
  • Poď ochutnať slovenskú pražiareň
  • Predstavujeme nové kávy
  • Recenzie káv
  • Recenzie kávových kapsúl
  • Recepty
  • Spôsoby prípravy
  • Zaujímavosti o káve
  • Zdravie

VAŠE ZĽAVOVÉ KÓDY

SOCIÁLNE SIETE

    Lidl Bellarom Bio Organic káva - hotové espresso

    Recenzia Lidl Bellarom Bio Organic: Ako dopadla najobľúbenejšia káva známeho reťazca?

    12. júna 2025
    pikMenu - kaviareň

    PikMenu: Inovatívne QR menu slovenského startupu pomôže zarobiť kaviarňam i reštauráciám

    12. júna 2025
    sud v ktorom vzniká jahodová káva

    Kofermentovaná káva: Čo to je a prečo rozdeľuje kávový svet?

    11. júna 2025
    Ivka Rožková a Peter Szabó na kurze u Q Graderky

    Na ceste ku Q Graderovi: Peter Szabó z Coffeeinu absolvoval senzorický kurz v Bero Coffee

    10. júna 2025
    Zlaté Zrnko Vietnam Zanya - espresso

    Zlaté Zrnko nasadilo kávu od slovenského farmára: Vietnam Zanya Natural

    9. júna 2025
    Ty Kokos z pražiarne Aurelica - hotová káva v dekantéri

    Ty Kokos! od Aurelica Coffee: Tyčinka Margot alebo káva?

    10. júna 2025
    Blog o káve

    Na Slovensku máme viac ako 120 pražiarní kávy. Poďte ich spolu s nami ochutnať.

    Naše sociálne siete

    KATEGÓRIE ČLÁNKOV

    • Audioblog
    • Druhy kávových nápojov
    • Exkluzívne
    • Kaviarne
    • Kávovary
    • Kávové drinky s Vlčie sirupy
    • Kávové trendy sociálnych sietí
    • Kávový bloger
    • Nezaradené
    • Poď ochutnať slovenskú pražiareň
    • Predstavujeme nové kávy
    • Recenzie káv
    • Recenzie kávových kapsúl
    • Recepty
    • Spôsoby prípravy
    • Zaujímavosti o káve
    • Zdravie

    ZNAČKY

    Alter-Nativ anketa Barista Coffee Roasters Be:café cappuccino Coffeein Coffia cold brew De'Longhi ekológia espresso festival kávy filtrovaná káva Goriffee jednorazové poháre kaviarne kofeín koronavírus káva káva a chudnutie káva a zdravie káva na chudnutie Kávoholik kávovar kávové kapsuly kávové nápoje kávové trendy kávový bloger kávový odpad Marián Takáč pestovanie kávy podcast o káve Pozitívne vlastnosti kávy praženie kávy pražiareň kávy príprava kávy Ready After Ready After Coffee recenzia kávy recepty rozhovor Verticcio video výberová káva zaujímavosti o káve

    TOP ČLÁNKY

    Lidl Bellarom Bio Organic káva - hotové espresso

    Recenzia Lidl Bellarom Bio Organic: Ako dopadla najobľúbenejšia káva známeho reťazca?

    12. júna 2025
    pikMenu - kaviareň

    PikMenu: Inovatívne QR menu slovenského startupu pomôže zarobiť kaviarňam i reštauráciám

    12. júna 2025
    sud v ktorom vzniká jahodová káva

    Kofermentovaná káva: Čo to je a prečo rozdeľuje kávový svet?

    11. júna 2025
    Ivka Rožková a Peter Szabó na kurze u Q Graderky

    Na ceste ku Q Graderovi: Peter Szabó z Coffeeinu absolvoval senzorický kurz v Bero Coffee

    10. júna 2025
    • Cenník
    • Ochrana osobných údajov
    • Štatút

    Copyright © 2025 Blogokave.sk - Všetky práva vyhradené. Made by Creawise.DIGITAL

    Spravovať Súhlas

    Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje.

    Funkčné Vždy aktívny
    Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
    Predvoľby
    Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
    Štatistiky
    Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
    Marketing
    Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
    Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
    Spravovať
    {title} {title} {title}
    Žiadne výsledky..
    View All Result
    • DOMOV
    • Zľavové kódy
    • Všetky články
    • Pražiarne
    • Kaviarne
    • O nás

    Copyright © 2025 Blogokave.sk - Všetky práva vyhradené. Made by Creawise.DIGITAL