Exkluzívne

Banskobystrická Barovňa Čarovňa a karanténa: Škody nevyčísľujeme. Radšej…

Eshop s kávou

Dnes už môžeme s istotou skonštatovať, že pandémia koronavírusu spôsobí pomerne veľkú krízu. Mnoho ľudí z rôznych odvetví už prišlo o prácu a mnohých ďalších to čaká v najbližších týždňoch. Aj tí, ktorí krízu prežijú, budú dlhé mesiace len naháňať zameškané a pokúšať sa minimalizovať škody, ktoré v tomto období vzniknú. Nebude to jednoduché.

Ak by sme ukazovali maximálnu zodpovednosť, zdržiavali sa doma a vyhýbali sa kontaktu s ľuďmi, situácia by sa mohla čoskoro zlepšiť a onedlho by už mohli byť otvorené viaceré maloobchodné zariadenia. Ale čo také kaviarne? Len tak si niekde sedieť v spoločnosti bez rúška a popíjať horúci nápoj, to nám pravdepodobne tak skoro nehrozí.

Problém si uvedomuje aj Idka Topinková, ktorá vedie banskobystrické prevádzky Čajovňa Čarovňa (založená v roku 1999) a Barovňa Čarovňa (2018). „Čarovni sa venujem už trinásť rokov,“ povedala v rozhovore pre blogokave.sk. „Mojím cieľom je to, aby obe prevádzky fungovali spoľahlivo, kvalitne, pozitívne, podľa možnosti odborne a hlavne aby spríjemňovali život všetkým návštevníkom.“

Tí sa však v poslednej dobe nevyskytujú. Spoločenský život zastal, ľudia do kaviarní nemôžu. Svet, aký sme poznali, na určitú dobu neexistuje a situácia paradoxne nastúpila v piatok trinásteho. Viac už v našom rozhovore s Idkou Topinkovou.

Barovňa Čarovňa, take away, Banská Bystrica
Idka Topinková s „take away“ pohárom Barovne Čarovne.

Kedy ste začali vnímať nástup koronavírusu? Uvedomovali ste si, že to pre naše územie môže spôsobiť takú hrozbu?

„Pamätám si na to, ako som sa vo štvrtok 12. marca dopočula, že aj na Slovensku sa množia prípady koronavírusu. Dovtedy sa zdal byť stále vzdialený, ale odrazu sa to zmenilo. Dosť fúkalo a na námestí v Bystrici s tým vždy intenzívne bojujeme, pretože nám odfukuje informačné tabule. Hneď som si pomyslela, že čo nové nám to vietor privial. Premohol ma zvláštny pocit, závan niečoho nového, neznámeho, ale nebrala som to hneď ako problém. Skôr som začala hľadať informácie o situácii. Už v dané popoludnie na námestí pár kaviarenských prevádzok zatvorilo, a to aj bez oficiálneho nariadenia. “Nebodaj sa tak boja?” pýtala som sa sama seba. My sme boli ešte otvorení, no na ďalší deň v piatok už prišla správa o sprísnení opatrení a na čiernu listinu sa dostali aj kaviarne/čajovne.“

Registrovali ste najskôr pokles návštevnosti? Sprísňovali ste hygienické opatrenia? Alebo ako to všetko vlastne prebiehalo?

„Všetko to prišlo veľmi rýchlo. Nestihlo dôjsť k nejakému postupnému poklesu návštevnosti, pretože už v piatok trinásteho poobede sme zatvorili obe prevádzky aj my, keď sme intenzívne začali sledovať správy o koronavíruse a dianí v blízkych štátoch a mestách. Nedovolili sme si riskovať, že by sa také niečo prenieslo práve u nás, keďže nepriamym prenášačom môže byť ktokoľvek až 28 dní bez akýchkoľvek príznakov choroby. A to bol aj deň, keď ľudia z ulíc viditeľne vymizli. Napriek tomu, že to bol piatok a bolo veľmi pekne a teplo. Najprv sme si mysleli, že to bude len na víkend. No už v sobotu nám po zverejnení oficiálneho nariadenia aj pre mnohé ďalšie prevádzky na stránke RÚVZ začalo byť jasné, že to bude minimálne dva týždne, no skôr mesiac, dva.“

Barovňa Čarovňa - letná terasa
Na letnej terase na banskobystrickom námestí si tak skoro neposedíme…

Príjmy sú odrazu fuč, náklady však platiť treba. Viete bežnému čitateľovi prezradiť, čo všetko musíte platiť? Zamestnancov, nájom, ďalšie veci…

„Musíme zaplatiť nájom oboch prevádzok, energie, výplaty, odvody za šiestich TPP zamestnancov a pochopiteľne aj niektoré predošlé faktúry. Samozrejme aj naďalej prichádzajú faktúry, pretože nakupujeme tovar do nášho eshopu OBCHOD.CAROVNA.SK. Našťastie sme ho prerobili pred pár rokmi a teraz na ňom môžeme – musíme i chceme – zapracovať. Ľudia o ňom až tak nevedia. Eshop je plne funkčný, veľmi pekný, rýchly, prepracovaný do detailov. No so samotným eshopom je tiež veľa práce; jedna vec je nahadzovanie produktov, celý obsah od príprav, popisov, fotiek a detailov produktov, cez vytváranie rôznych grafík až po písanie článkov na blogu. Druhá vec je samotný výber a nákup produktov, ich vzájomné prepojenie. My o ich kvalite vieme, ale ešte dôležitejšie je, aby o nich vedeli potenciálni zákazníci. Na to samozrejme potrebujeme reklamu, ktorá však niečo stojí a na vybudovanie veľkého publika na eshop vôbec nie je málo, pričom veľké investície do reklamy teraz rozhodne možné nie sú. Ďalšia vec je, že marže na predanom nápoji v podniku sú úplne iné ako eshopové marže na sypaný čaj/zrnká kávy, tovar a podobne. Rozhodne je marža vyššia pri navštívení kaviarne či čajovne, lebo v cene nápoja je vždy aj kúštik z nájmu, energií, nákladov na nápoj, servis zo strany baristu či čašníka, aj samotný pohár či šálka, z ktorej pije – tak, aby to bolo pre trh aj prežitie podnikania vitálne. Avšak teraz máme príjmy len z eshopu a rozvozov, hoci náklady ostávajú rovnaké, ako pri plne funkčných prevádzkach. Je to veľmi ťažké.“

Dala by sa približne vyčísliť suma, o ktorú by ste prišli, ak by ste mali zatvorené napríklad mesiac?

„Nevyčísľujeme. Radšej. Nikdy sme to nerobili a neradi by sme to vôbec niekedy robili.“

Barovňa Čarovňa v Banskej Bystrici.
Barovňa Čarovňa.

Prečo? Nechcete vedieť, aký dopad bude mať toto obdobie?

Nie. S čajom a kávou robíme preto, lebo to máme radi, a kým nás to živí tak, že máme čo jesť, kde bývať, vieme sa prácou baviť a urobiť si voľno relatívne flexibilne, tak to robiť nepotrebujeme. Nie je to však tak, ako si pravdepodobne človek, ktorý bol celý život zamestnaný, pomyslí, že podnikatelia v pohostinstve či gastre si žijú na vysokej nohe. To vôbec nie. Ak by niekto chcel zakladať kaviareň pre to, že z nej bude mať na domy, byty či autá, tak to veru nepochodí. Ide skôr o slobodu, ale opäť, relatívnu, lebo niekedy sa nezastavím dlhé dni od skorého rána do skorého rána. Ale stále je o niečo väčšia, než v bežnom zamestnaní. Daňou za ňu je však nestály príjem a teda pre mnohých neprijateľná finančná neistota. Teoreticky sa môže stať kedykoľvek úplne hocičo – zrušia vám nájom – a vy ste skončili aj z týždňa na týždeň. Tak isto je to neistota so zamestnancami, pretože ľudia sa dnes vykašlú na prácu zo dňa na deň, ale vy otvoriť ďalší deň musíte. Preto je najväčšie šťastie nielen nájsť si tých správnych ľudí, ale aj si ich udržať. Nie každý si uvedomuje úskalia podnikania tohto typu.“

Čo aktuálne so všetkými zamestnancami? Sedia doma alebo ich viete nejako využívať?

„Máme skvelý tím a touto cestou ich chcem veľmi pochváliť za ich činorodosť. Práve teraz sa totiž ukazuje, ako je kto angažovaný napriek neistote, čo bude, čo všetko vlastne každý z nich vie a ovláda okrem práce za barom. Z jedného sa ukazuje šikovný grafik, ďalší má rád prácu s videom alebo sa rád postaví so mnou pred kameru, niekto má skrytý talent na písanie pekných úvah, ďalší, hoci ho to tiež nebaví najviac na svete, vymaľuje, uprace, iný pobalí balíčky na eshop. Hlavné je, že spolu stále tvoríme niečo nové.“

Čajovňa Čarovňa, Banská Bystrica
V týchto priestoroch „materskej“ čajovne Čarovňa si v najbližšej dobe neposedíme.

Máte takto šancu prežiť?

„Vidíme, že tie veci nerobíme zbytočne a ľudia majú záujem o naše čaje, a to aj preto, že prinášame výhradne výberový čaj, čo na Slovensku robí málokto. Zároveň ich vzdelávame a učíme – či osobne v čajovni alebo teraz prostredníctvom príspevkov a videí – ako s ním pracovať a zabávať sa. Čaj je hra a čím lepší čaj, poznatky (skúsenosti) a príslušenstvo máme, tým je hra plnšia, tvorivejšia, zábavnejšia. Že to prinesie ovocie, v to veríme – propagujeme náš eshop tak, ako sa v momentálnej situácii dá, vytvárame príspevky, fotky a videá na sociálnych sieťach aj Youtube kanáli, ktoré, veríme, nielen zaujmú, ale zlepšia život mnohým ľuďom. Čaj a káva sú úžasné životabudiče. Vďaka ním viac žijeme v prítomnosti. Mnoho ľudí žilo v takých stereotypoch, že si podľa mňa už prítomnosť ani neuvedomovali – mali svoj program, pracovný a osobný plán a podľa neho fungovali. Ale trošku to začínalo pripomínať dobu robotov z R.U.R. od Čapeka.“

Skúsme poradiť aj ostatným, napríklad s tými rozvozmi a eshopom. Čo všetko treba v tomto smere vybaviť a aké úskalia to prináša?

„Veľa veľa písania, odpisovania, sledovania, vybavovania, telefonovania a podobne. Pri eshope je to najmä vedieť ho dostať do povedomia. Ale to aj tak nie je práca na niekoľko dní či týždňov. To je na oveľa dlhšie. Pracujeme na tom už dlhšie a teraz, keď nám to naozaj treba, sme ešte viac pridali.“

Odporúčame:

Facebook: Barovňa Čarovňa
Instagram: barovnacarovna
Eshop: obchod.carovna.sk
YouTube: Tea & Brewed coffee Čarovňa.

Neviem žiť bez kávy, Barovňa Čarovňa
Barovňa Čarovňa sa mimochodom zapojila aj do projektu Neviem žiť bez kávy. Viac nájdete na stránke www.neviemzitbezkavy.sk.
Casa del Caffé
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close

Máte Adblock :(

Spravodajské stránky nemajú šancu prežiť bez reklamy. Preto by sme vás radi poprosili o to, aby ste si u nás vypli Adblock. Ďakujeme za pochopenie.