Zdravie

Výrobcovia bezkofeínovej kávy čelia žalobe, môže za to dichlórmetán

Eshop s kávou

Bezkofeínová káva je v súčasnosti pomerne populárna a v ponuke ju má mnoho predajní a eshopov. My ju do eshopu Blogu o káve zaradiť neplánujeme, pretože kofeín je podľa nás prirodzenou a základnou súčasťou kávy, ale proti gustu žiaden dišputát. Keď chutí a vyhovuje, tak je to v poriadku.

Zaujímavá správa v súvislosti s týmto typom kávy teraz prišla zo Spojených štátov amerických. V pomerne obľúbených produktoch sa v malom množstve objavujú aj nebezpečné látky a vec sa dostala až na súd.

Problémový dichlórmetán

Len nedávno sme sa v článku s názvom „Je bezkofeínová káva zdravotne v poriadku?“ detailne venovali spôsobom, akými sa z kávy odstraňuje kofeín. Pri jednom z nich sa využíva chemické rozpúšťadlo zvané dichlórmetán. V ňom sa káva premýva a vďaka tomuto procesu príde o takmer všetok kofeín.

V USA však v tejto súvislosti majú nový škandál. Niektoré silné značky predávajúce bezkofeínovú kávu, ako napríklad Kraft-Heinz, Peets, Amazon, JM Smucker’s a Keurig-Green Mountain, sú po novom terčom žaloby. Množstvo dichlórmetánu nachádzajúceho sa v ich produktoch vraj nie je v poriadku a navyše o ňom na obaloch ani neinformujú.

Kozmetický priemysel už dichlórmetán zakázal

V tejto súvislosti však treba povedať, že americká vládna agentúra FDA (Správa potravín a liečiv) používanie dichlórmetánu pri odstraňovaní kofeínu z kávy nezakazuje; jediná podmienka spočíva v tom, aby ho vo finálnom produkte ostalo len zanedbateľne málo. Napríklad v kozmetickom priemysle bol už zakázaný, pretože u laboratórnych zvierat mohol spôsobovať rakovinu.

Ak chcete ochutnávať kvalitné kávy a porovnávať ich, poďte na eshop Blogu o káve.

Napriek tomu je na stole päť nových žalôb, podľa ktorých je dichlórmetán smrteľným neurotoxickým rozpúšťadlom, ktoré v káve nemá čo robiť a zákazníkov o ňom treba jednoznačne upovedomiť. Za týmto všetkým stojí organizácia Clean Label Project.

Dôraz na informovanosť zákazníka

„Bohužiaľ mnoho značiek, ktoré svoju korporátnu identitu prezentujú ako prírodnú a zelenú, sa naďalej skrýva za nedostatočne požiadavky týkajúce sa označovania a etikiet, ako aj za desaťročia staré nariadenia FDA,“ povedala riaditeľka Clean Label Project Jackie Bowenová.

„Všetko je to o posilnení pozície zákazníkov a dodaní informácií, vďaka ktorým budú môcť spraviť rozhodnutia podložené informáciami. Napokon je to len na nich, produkt im totiž nikto nenúti. Rozhodne však majú právo vedieť, čo sa vo výrobkoch, ktoré si kupujú pre seba a pre svoje rodiny, nachádza.“

Boj za čistotu bezkofeínovej kávy

„Nech nehovoria, že je to čisté a prírodné,“ zdôrazňovala Bowenová. „Zákazníkom treba povedať, čo sa v produktoch nachádza a treba ich informovať o procese využívanom pri odstraňovaní kofeínu. Dajte to na etiketu a dovoľte zákazníkom rozhodnúť sa.“

Časť problému spočíva aj v tom, že po bezkofeínovej káve často siahajú tehotné a dojčiace ženy.

Ako najvhodnejší kávový produkt pre tehotné a dojčiace ženy sa dlhodobo prezentuje káva značky Cafézia.

Ohrozuje bezkofeínová káva ešte nenarodené deti?

„Plody v maternici sú vystavené bezkofeínovej káve a hlavne chemikáliám, ktoré obsahuje,“ skonštatoval pediater Philip Landrigan. „Keď budúce matky počas tehotenstva pijú bezkofeínovú kávu, chemikálie prenikajú do tela dieťaťa. Nuž a to je voči chemikáliám ako dichlórmetán extrémne bezbranné.“

„Povedzme to takto: ak sa v káve nachádza merateľné množstvo dichlórmetánu, tak káva nie je čistá. Ako by aj mohla byť? Takáto dávka chemikálie môže byť pre dospelého človeka neškodná, ale ak sa dostane do tela tehotnej ženy a následne aj do tela jej dieťaťa, tak aj pri veľmi malom množstve môže spôsobiť vážne škody,“ dodal Landrigan.

JM Smucker’s sa bráni: Nič sme neporušili

Jedna z obžalovaných spoločností, konkrétne JM Smucker’s, dodala na súd dokumenty, podľa ktorých by bola náprava vzniknutej situácie veľmi drahá. Ak by z kávy mali zmiznúť všetky chemikálie, mali by byť zmenené etikety a upozornení zákazníci, vyšlo by to na 9,75 milióna dolárov. Na druhej strane treba povedať, že ročné tržby Smucker’s sú takmer 8 miliárd dolárov.

„Naše produkty a rovnako aj ich označovanie sú v súlade s nariadeniami FDA,“ stojí v stanovisku JM Smucker’s. „Preto sme pripravení na agresívnu obranu našej pozície.“

Dodajme, že viac sa o bezkofeínovej káve dozviete v našej rubrike „Bezkofeínová káva“.

Casa del Caffé
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close