Kávový bloger

Black Friday: Mesiac trvajúci cirkus hodný zamyslenia

Eshop s kávou

Čaute,

som tu v prvom rade od kávy a tento web a s ním spojené sociálne siete som sprevádzkoval len preto, aby som čo najväčšiemu počtu z vás postupne poukazoval krásy kávového trhu. Len tak, aby ste nejakou smutnou náhodou neuviazli pri jednej jedinej značke (možno viete, ktorú mám na mysli 😉 ) a všimli si, akú rôznorodosť a kvalitu tento svet ponúka. Túto myšlienku nosím v hlave už veľmi dlho a aj keď sa profesne venujem niečomu celkom inému, je pre mňa dôležitá.

Teraz však musím napísať pár slov aj k marketingovému humbugu zvanému Black Friday, počas ktorého z vás silné firmy vytiahnu dosť veľa peňazí a kúpite si i veci, ktoré vlastne ani nepotrebujete. Tento sviatok absolútneho predaja preniká aj do kávového sveta (nechcete kávovar s 35-percentnou zľavou, ktorý predtým dvojnásobne predražili?) a dosť ma to hnevá, pretože moderná spoločnosť by takto fungovať nemala. Alebo aspoň nemusela. Najskôr navýšiť ceny a potom veľkolepo zamávať ceduľkou XY-percentná zľava? Aj keď ono to zjavne funguje a muchy sadajú na lep.

Blog o káve ako neziskový projekt

K Blogu o káve som nedávno pridal aj kávový eshop, prostredníctvom ktorého môžete ochutnávať rôzne zaujímavé kávy (predávané v balíkoch) a rozširovať si obzory. Tento eshop je však iný, ako takmer všetky ostatné: jeho cieľom nie je zarábať a ak by niekedy aj nejaké drobné vyrobil, tak zisky potečú naspäť do webu, do tvorby obsahu a do zaplatenia reklamnej podpory tu publikovaných článkov. Len preto, aby sa „kávová osveta“ dostala k čo najširšej verejnosti. Nech to znie akokoľvek sci-fi, je to tak.

Ceny kávových balíčkov, v ktorých sa nachádzajú kávy od štyroch rôznych pražiarní (plus nejaký ten darček navyše) som stanovil tak nízko, že ak by ste si jednotlivé kávy, ktoré sa v nich nachádzajú, kúpili v ich pôvodných eshopoch, zaplatili by ste za ne viac, ako na eshop.blogokave.sk. No a navyše by ste k tomu museli prirátať štyrikrát dopravu.

Výhodné ceny chcem ponúkať celoročne, nielen na Black Friday; pre mňa je to absolútna samozrejmosť a povinnosť. Som presvedčený o tom, že zákazníkovi treba dodávať maximálnu možnú hodnotu za najnižšiu možnú cenu a nie ceny najskôr umelo navýšiť a potom ho „scucnúť“. Teda de facto oklamať. Aj preto na tomto kávovom eshope počas obdobia označovaného ako Black Friday žiadne zľavy nenájdete. Bohužiaľ. Alebo našťastie? Odpovedzte si sami.

Zľavy sú mocný pán

Ale späť k Black Friday. Už od úvodu novembra na nás z každej strany vykukujú rôzne reklamné avíza zväčša spojené s neuveriteľnými zľavami. Aj keď by malo ísť o jeden jediný deň, napokon tu máme približne mesačný „sviatok konzumnej spoločnosti“ (to označenie som nevymyslel ja), počas ktorého si kúpite aj to, čo vlastne nepotrebujete.

Tričká, mikiny, kabáty, obuv, elektronika. Zľavy, výpredaj, akcia. Tovar sa vďaka premysleným trikom doslova sám nakladá do nákupného košíka. Potvrdiť objednávku, bum, o pár dní sú veci doma. Otvoriť balík, pochváliť sa fotkou, „vytúženú vec“ odložiť a využívať len zriedkavo. Skutočne to tak musí byť? Podľa mňa máte tých tričiek už aj tak dosť a bez nového mobilu ešte rok vydržíte. Aj keď káva sa vždy zíde… 😉

Marketingoví experti vs nevedomý spotrebiteľ

Firmy, ktoré na vás cez Black Friday útočia, sú oproti vám vo výhode. Dlhé mesiace kuli stratégie, ktoré sú postavené na vedeckých základoch a ktoré – verte mi – fungujú. Môžete si myslieť, že na vás to neplatí, ale rád vás vyvediem z omylu: proti odborníkom z marketingu, psychológie či dokonca neurovied máte malú šancu. Takmer nulovú.

Prebudia vo vás emóciu, ktorá vás prinúti nakúpiť. A verejným rozhlasovaním zľavy (reklamu uvidíte v televízii, na Facebooku, na ulici, príde vám mailom a možno aj do novinovej schránky) sa postarajú o to, že ak by ste ju nevyužili, bude vás to podvedome mrzieť a zožierať: veď nevyužiť zľavu je predsa hriech. A vy ste to premeškali! Vedel by som o tom napísať asi aj stovku strán, ale predsa len sme na Blogu o káve. Pre náčrt to, verím, stačilo.

Desaťtisíce objednávok, miliardy dolárov

Pridám ešte pár čísel: v roku 2019 predali eshopy v USA počas Black Friday tovar v hodnote 7,2 miliardy amerických dolárov, čo je približne 23 dolárov na každého jedného obyvateľa štátu – či novorodenca alebo 90-ročného seniora. Len eshopy! Kamenné predajne ešte omnoho, omnoho viac.

Plus príklad z našej oblasti: Alza vybavila v priebehu piatka 29. novembra 2019 neuveriteľných 75 000 objednávok, čo je jedna objednávka za 1,14 sekundy. Len Alza a len počas jedného dňa! Nie je možné, že všetko toto tí zákazníci skutočne potrebovali a bez daného tovaru by sa nezaobišli.

Respektíve prečo to nepotrebovali napríklad 9. apríla? Poviem vám to. Lebo to nebolo vo vymyslenej akcii, fantastickej zľave a reklamou neboli prevalcovaní či dokonca zmanipulovaní.

Rana pre životné prostredie

No a napokon životné prostredie. Túto tému som zaradil až na koniec, ale pre mňa osobne je táto otázka mimoriadne dôležitá. Aj Gretu mám rád. Nie náhodou som na Blogu o káve zriadil rubriku Ekológia.

Žijeme v dobe, keď je téma ekológie a udržateľnosti čoraz dôležitejšia. Všetko, čo si kúpite, musel niekto niekde vyrobiť. Spotreboval na to suroviny, materiál, vodu, energiu a vyprodukoval CO2. Daný produkt možno reálne stojí málo, ale pre túto planétu a našu spoločnú budúcnosť je drahý. Osobne vás teda prosím, položte si pred každým nákupom otázku: Budete tie veci skutočne potrebovať a fakt sa bez nich nezaobídete?

Z jedného dňa je mesiac

Mimochodom, Black Friday tento rok pripadne na 27. novembra (je do deň nasledujúci po americkom Dni vďakyvzdania, takže s našim prostredím vlastne nič nemá), no ja som trochu pogooglil a napríklad spomínaná Alza spustila zľavové akcie už 11. novembra. A to vôbec nebola prvá.

Ponuky všetci potiahnu do nedele 29. novembra, lebo tak sa to robí, ale v ten nasledujúci pondelok je zasa akciový Cyber Monday a ďalší týždeň po ňom (nielen) marketéri označujú ako Cyber Week. Predaj bude pokračovať závratným tempom. Zľavy a akcie na plný plyn.

Blog o káve a iná kultúra

Ak tomu skočíte na lep, tak veľa zdaru. Rozhodne nebudete sami a možno tie veci aj využijete. Ja však za seba hovorím len jedno: ďakujem, neprosím. Moje osobné presvedčenie ma však ženie iným smerom a núti ma robiť veci inak. Blog o káve bude aj preto vždy o inej, nie zľavovo-akciovo-výpredajovej, kultúre.

Vďaka za prečítanie… a azda aj za pochopenie,

Ladislav Király, šéfredaktor blogokave.sk

Casa del Caffé
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close