Black_Check: Stovky slovenských kaviarní a pražiarní, ktoré treba navštíviť
Existuje pojem ako kávová turistika? Jednoducho niečo pre ľudí, ktorí si voľný čas radi vypĺňajú návštevami kaviarní a ochutnávaním kvalitných káv z rozličných pražiarní?
Ak áno, tak pre nadšencov vyznávajúcich takúto záľubu by mala byť domovom stránka projektu Black_Check. Založili ju niekoľkí kávičkári, ktorí navštívili mnoho zaujímavých kaviarní a o svoje vedomosti sa rozhodli podeliť so širokou verejnosťou.
Keď si kliknete na stránku www.blackcheckguide.com, o všetkom sa veľmi ľahko presvedčíte a nájdete mnoho zaujímavých informácií.
O tom, čo všetko tento projekt obnáša, sme sa porozprávali s jedným z jeho spoluzakladateľov, Martinom Kőrösim pôvodom zo Šale.
Čo je hlavným zmyslom projektu Black_Check?
Za hlavný, ale nie jediný zmysel, by som považoval asi jednoduché vyhľadávanie dobrej kaviarne vo svojom okolí. Či už počas výletu, dovolenky alebo akejkoľvek cesty naprieč Slovenskom.
Ako to všetko vlastne vzniklo?
Celkom jednoducho. Ako partia kamarátov, ktorá má veľmi rada dobrú a najmä výberovú kávu, sme si často medzi sebou vymieňali odporúčania na dobré podniky a pražiarne. Táto naša záľuba prerástla do momentu, kedy som si ja osobne začal zapisovať všetky poznatky do súkromnej tabuľky. Evidoval som podrobné údaje o ponuke. V jeden moment sme si pri našej obvyklej debate uvedomili, že za ten čas sa nám do zoznamu nazbieralo približne 150 podnikov a 80 pražiarov. V tej chvíli sme dospeli k rozhodnutiu, že by bola veľká škoda držať takéhoto pomocníka v úzkej skupine ľudí. Veď aj podľa skupiny Kávomilci na Facebooku je vidieť, že ľudia takpovediac každý deň vyhľadávajú dobrý podnik, a to na rôznych miestach Slovenska. Máme to šťastie, že v našej partii sa našli ľudia, ktorí sa rozumejú programovaniu a dizajnu, takže vznik projektu mal pomerne rýchly spád. A popravde, nebyť našej lenivosti a komplikovaného vyklikávania v neverejnej tabuľke, tak súčasný a verím, že prehľadný web, s intuitívnym vyhľadávaním (a podrobnými filtrami o ponuke podnikov a pražiarov) by asi neexistoval.
Koľko kaviarní a pražiarní aktuálne máte na zozname?
K dnešnému dňu máme viac ako 200 kaviarní a vyše 100 pražiarní. Alebo ako ja zvyknem hovoriť, kávových značiek. Tieto čísla sa samozrejme postupne menia. Náš zoznam považujem do istej miery za unikátny, pretože podľa mňa ide o najpodrobnejšie zmapovanú ponuku podnikov a pražiarní. Dnes je to tak, že keby ktokoľvek dostal chuť na dobrý filter metódou Chemex, tak si u nás takýto podnik bez problémov vyhľadá.
Teraz trochu hypotetická otázka. Čo hovoríte na vývoj kávovej kultúry na území Slovenska v posledných rokoch? V čom vidíte priestor pre napredovanie?
Asi mi neprináleží stavať sa do pozície hodnotiteľa. Čo však môžeme vidieť už teraz, je určite fakt, že slovenská kávová scéna z roka na rok napreduje. Hovorí o tom aj samotná ponuka podnikov a pražiarov, ktorí to pochopili a naskočili na tzv. tretiu kávovú vlnu. Aj keď ktovie. Korona tomuto odvetviu podľa všetkého trochu uškodí. Pokiaľ ide o druhú časť otázky a to, či vidím priestor pre napredovanie? Určite. Ten tu bude asi vždy a veľmi všeobecne by som povedal, že ho nájdeme vo všetkých oblastiach. Už počas vzniku tohto nášho „projektíku“ som si všimol, že je tu priestor, kde mohli niektorí napr. pražiari chytiť príležitosť do vlastných rúk a zlepšiť sa. Viacerí z nich nemajú ani vlastný web s e-shopom. Samozrejme, nevidím do ich biznisu a možno im to takto vyhovuje, ale potom si musím klásť otázku, že keď tvorím kávu, tak nemalo by byť mojím cieľom zlepšovať s ňou deň komukoľvek a kdekoľvek na Slovensku? A nechcem, aby to brali ako kritiku. Ja, ako človek pohybujúci sa vo vlastnom podnikaní, sa na príležitosti pozerám trochu z inej perspektívy. Samozrejme chápem aj to, že nie všetci musia nutne mať vedomosť, schopnosť, ale aj financie na rozbehnutie napríklad online predaja. Aj preto máme na webe možnosť okrem základnej možnosti spravovania si vlastného profilu, aj takú vec, akou je “mini” e-shopové riešenie. Od prvej vlny pandémie ho ponúkame úplne bezplatne pre všetkých pražiarov a podniky, ktoré by chceli svoje produkty a služby ponúkať v prehľadnej forme.
Ako by mohol projekt pomôcť v terajšom období, keď to kvôli karanténe či lockdownu budú mať kaviarne opäť o niečo ťažšie?
Prvou možnosťou je spomínaná pomoc v podobe mini e-shop riešenia. A za druhú považujem skôr snahu ľudí. Nás ako spotrebiteľov. Nemali by sme zabúdať, že súčasnú neľahkú situáciu pociťujú naozaj všetci ľudia pracujúci v tejto oblasti. Ako kaviarne, tak aj pražiari. My sa napríklad na Instagrame snažíme pravidelno/nepravidelne dávať zaujímavosti o podnikoch z nášho zoznamu, aby sme tak ľudí aspoň trochu motivovali k ich podpore. Dnes si viete v akejkoľvek kaviarni predplatiť kávu, prípadne na diaľku objednávať a spoznávať kávy od najrôznejších slovenských pražiarov.
A aby to neboli aspoň za mňa len prázdne slová do vetra, tak osobne som si tak v prvej, ako aj v druhej vlne, predplatil kávu v jednej mojej obľúbenej pražiarni. Toto je aktuálne asi najlepšia forma pomoci.
Čo zaujímavé pripravujete do budúcna? Možno veľmi uletím, ale čo tak napríklad mobilná appka?
Plánov je veľa, ale ten čas nám k tomu akosi chýba (smiech). Celý Black_Check tvoríme ako voľnočasovú aktivitu a čas do toho investujeme na úkor osobného voľna. Je to pre nás akási vášeň. Nie len kávu piť, ale niečo pre tento segment aj tvoriť. Jedna z možností, o ktorej dlhodobejšie rozmýšľame, je samozrejme aj mobilná aplikácia. Jej prvotným cieľom je aspoň podľa nás “rozbehať” ľudí za dobrou kávou. Žiaľ, dnešná covidová doba cestovaniu veľmi nepraje, takže tu sme zatiaľ vo vyčkávacej fáze.
Na vašej stránke sa nachádza aj rubrika Magazín. Plánujete ju pravidelne napĺňať, prípadne aká je vaša vízia?
Pri tomto bode to bude asi rovnako, ako pri spomenutej aplikácii. Plánov je veľa, len času málo. Týmto by som možno aj rád vyzval rovnakých šialencov a zanietencov do dobrej kávy; ak má niekto chuť pomôcť nám rozbehať napríklad magazín, tak máme pripravenú možnosť pre Guest blogy, s ktorými do budúcnosti tak trochu naivne rátame. Celý projekt máme postavený na myšlienke komunitnej správy. Podniky si samé vedia aktualizovať profily a veríme v myšlienku, že v budúcnosti nám s tvorbou zaujímavého obsahu pomôžu možno aj obyčajní kávoví nadšenci. Či už vo forme zápiskov a skúseností z návštevy podniku, alebo akýchkoľvek zaujímavých tém v spojení so slovenskou-svetovou kávou. Máme byť totiž na čo hrdí.
Jeden komentár