Exkluzívne

Cafepoint: Aby sa slovenský kávový trh rozvinul tak, ako trh s vínami

Sieť Cafepoint je miesto, kde nájdete všetko pre milovníka kávy. Či máte radi kávu talianskeho typu praženia, či vyhľadávate niečo na modernejšie espresso, prípadne patríte medzi milovníkov filtrov. Je jedno, či chcete kávu pre svoju domácnosť, do kancelárie alebo do kaviarne, prídete do Cafepointu a zásobíte sa.

Cafepoint sa okrem toho orientuje aj na predaj špičkových kávovarov a ďalšej techniky na prípravu kávy. V jeho kamenných predajniach či eshope nájdete aj nástroje na prípravu filtrovanej kávy ako chemex, moccamaster a ďalšie. Spoločnosti jednoducho ide o to, že ak ste kávičkárom, všetko nájdete pod jednou strechou.

Ohľadom Cafepointu nás zaujímalo veľa vecí a oslovili sme s nimi priamo výkonného riaditeľa Branislava Rovňáka. Ako sa ku káve vôbec dostal? Prečo mu prischla prezývka Mr. Cappuccino? Koľko kávy Cafepoint predá za mesiac a kde ju praží? A čo jeho vystúpenie v markízackej relácii Utajený šéf?

Viac sa dozviete v exkluzívnom rozhovore, ktorý Branislav Rovňák poskytol Blogu o káve.

V Cafepointe nie ste dlho. Skúste sa našim čitateľom najskôr trochu predstaviť.

„Som rodený Bratislavčan a v Bratislave som aj vyrastal. Istý čas som žil mimo Slovenska a neskôr som sa do Bratislavy zase vrátil. Celú svoju doterajšiu pracovnú kariéru som sa venoval zvyšovaniu výkonnosti a znižovaniu nákladovosti firiem. Pracoval som ako poradca pre veľké spoločnosti z rôznych oborov vo viacerých krajinách Európy. Do spoločnosti Cafepoint som tiež vstúpil ako manažér, ktorého úlohou bolo riadiť firmu v zložitých časoch prebiehajúcej pandémie. Keďže sme už predtým s manželkou prevádzkovali v Bratislave kaviareň so službami pre mamy s malými deťmi, bola mi táto oblasť blízka a možnosť opäť pracovať s kávou som rád využil.“

Mali ste ku káve blízko odjakživa? Odkedy patríte medzi aktívnych kávičkárov a aké boli vaše úplné začiatky?

„Kávu som prvýkrát ochutnal a píjaval ešte za čias socializmu. Nie som si istý, či to, čo som pil, sa dá z dnešného pohľadu nazvať kávou. Moji rodičia pili instantnú kávu. Bola to buď „domáca“ instantná káva, ktorá sa myslím volala INKA. Prípadne, ak sa zadarilo, tak káva aj dnes známych zahraničných značiek kupovaná v Tuzexe – v tom čase to bol jediný obchod, kde sa dali za bony kúpiť zahraničné potraviny. Prvé roky to bolo len občasné popíjanie spolu s rodičmi pri poobednej pohodičke. Neskôr už z toho vznikol návyk a kávu som pil predovšetkým na prebratie, aby som zvládol časovo náročný študentský život. Prevahu mala stále instantná káva, ale čoraz radšej som si vychutnal aj kávu v prvých kaviarňach.“

Napredovali ste však pomerne rýchlo, pretože neskôr sa z vás stal Mr. Cappuccino.

„Poviem to tak, že po príchode na univerzitu v USA som zažil kávovo kultúrny šok. Nápoj, ktorý nám tam na internáte podávali pod názvom káva, bol ako-tak pitelný len s veľkou dávkou mlieka a cukru. Prekvapilo ma, že ani instantná káva nemala takú chuť ako tá doma. Asi som sa na kvalitu kávy veľa sťažoval, pretože na moje narodeniny ma prekvapila kamarátka nečakaným darčekom; malým espresso kávovarom. V tom momente sa zrodil môj skutočný vzťah ku káve. Začal som kupovať a skúšať rôzne značky a druhy kávy, naučil som sa napeňovať mlieko a pripravovať rôzne kávové nápoje. Až som nakoniec pravidelne pripravoval kávičky pre celé poschodie internátu a dostal som prezývku Mr. Cappuccino.“

Dnes je z vás výkonný riaditeľ pomerne silnej siete Cafepoint. Koho každého chcete ako Cafepoint oslovovať?

„Spoločnosť Cafepoint vznikla už pred takmer dvanástimi rokmi s cieľom ponúknuť zákazníkom na Slovensku celý pestrý bohatý a voňavý svet kvalitnej kávy a všetkého, čo k nej patrí. Tento cieľ sme postupne pretavili do konkrétnej podoby. Dnes oslovujeme každého, kto má vzťah ku káve a rád ju pije. Každému kávičkárovi, či je to len „rekreačný“ konzument, alebo kávový „závislák“ či fanatik, ponúkame kávu a ďalšie produkty, ktoré hľadá. A okrem toho aj ďalšie, ktoré mu umožnia vyskúšať niečo nové.“

Cafepoint - Ecuador

Orientujete sa hlavne na kávových gurmánov?

„Nie, nesnažíme sa orientovať len na zákazníkov, ktorých by sme mohli označiť za kávových gurmánov. Orientujeme sa aj na tých, ktorí sú síce pravidelnými spotrebiteľmi, ale ešte nemali možnosť spoznať celú krásu a veľkosť kávového sveta. Takýmto zákazníkom sa snažíme otvoriť oči a povzbudiť ich, aby vyskúšali aj ďalšie možnosti; či už sú to iné druhy kávy, iné typy praženia alebo iné spôsoby prípravy. Zároveň sa usilujeme rozširovať informácie a povedomie o káve ako takej a aj o celej kávovej kultúre. Pretože ešte stále je obrovský priestor na rozšírenie kávovej komunity na Slovensku.“

Skúsme byť trochu konkrétnejší. Čo všetko zákazník nájde vo vašej ponuke?

„Nechceme byť nejakými vedeckými pracovníkmi, ale naopak popularizátormi kvalitného kávového zážitku, ktorý by mal mať možnosť si dopriať každý. V našej ponuke preto máme aj produkty komerčných značiek, ktoré ľudia všeobecne poznajú. Zároveň však u nás nájdu, podľa nášho názoru, kvalitnejší ekvivalent daného produktu našej vlastnej značky. Najväčšiu časť sortimentu prirodzene tvorí zrnková káva, ktorá je našou hlavnou prioritou, ale ponúkame aj mletú kávu, kávové kapsule a pody a aj instantnú kávu. Ku káve samozrejme patria aj nástroje a prístroje na prípravu a preto ich máme aj my v našej ponuke. Či už sú to automatické kávovary, moka kávovary, mlynčeky, alebo prístroje na takzvanú alternatívnu prípravu kávy, či cestovné kávovary. Snažíme sa mať kompletný sortiment.“

Ak si vezmeme skupiny ako kamenná predajňa, eshop, kaviarne a reštaurácie, kancelárie, čo z tohto má pre vás najväčší význam? Na čo sa chcete najviac orientovať?

„Kamenné predajne s kaviarňami sme v uplynulých rokoch vybudovali len v Bratislave a absolútna väčšina ich zákazníkov je prirodzene z Bratislavy a okolia. V tejto chvíli neplánujeme otváranie ďalších vlastných prevádzok. Radi by sme však po Slovensku našli partnerské predajne a kaviarne, prostredníctvom ktorých by sme vedeli ponúknuť naše produkty a zároveň priniesli našim partnerom našu širokú ponuku a veľkú marketingovú podporu.“

„Pre naplnenie nášho zámeru ponúknuť kávu celému Slovensku sme vytvorili eshop s kompletnou ponukou, ktorého vývoj sme v uplynulých dvoch rokoch výrazne urýchlili. Uplynulé dva covidové roky sme dokázali zvládnuť predovšetkým vďaka online predaju. Veľmi sa tešíme z toho, ako nám rastie každým mesiacom počet návštevníkov aj počet spokojných zákazníkov. Stále vidíme ešte ďalší veľký potenciál pre rast či už retailových, alebo aj firemných online zákazníkov.“

„Najväčší priestor na rozvoj vidíme v oblasti dodávok kávy do firiem po Slovensku. Veríme v postupný návrat k normálu aj v oblasti práce ľudí vo firmách, aj keď určite nie na rovnakú úroveň ako pred pandémiou. Ten kto si zvykol na dobrú kávu počas home office by ju mal mať možnosť dostať aj po návrate do kancelárie. Postupne vyvíjame našu službu pre firmy tak, aby bolo pre zamestnávateľa maximálne jednoduché a bezstarostné zabezpečenie kávového servisu pre svojich zamestnancov aj klientov.“

Cafepoint - Ethiopia Organic

Vedeli by ste zadeliť vaše priority z hľadiska predaja v klasických predajniach, v online a z hľadiska predaja do firiem a kancelárií?

„Poviem to takto: našim cieľom je to, aby klasické predajne, online a B2B tvorili tri stabilné a rovnako silné nohy nášho podnikania.“

Ak by k vám do predajne zavítal človek, ktorý si chce kúpiť dobrú kávu na espresso, ktorú alebo ktoré by ste mu odporučili? Ktorá chutí vám osobne?

„Túto otázku dostávame od našich zákazníkov často. Skôr než na ňu vám, alebo zákazníkom odpoviem, musím lepšie spoznať, čo pre vás znamená „dobrá káva na espresso“. Potrebujeme vedieť, ako si espresso pripravujete, ako často kávu denne pijete, či ju pijete na prebratie, alebo na vychutnávanie, aké chute máte v káve radi a aké naopak nie a akú kávu ste používali doteraz. Až keď dostaneme tieto odpovede, trúfame si dať vám konkrétne odporučenie.“

Tak to skúsim inak: čo sa najlepšie predáva?

„Na espresso sú samozrejme najobľúbenejšie talianske kávové zmesi v klasickom pomere 80:20. Takouto je naša káva Cafepoint Ciao Milano. Mojou obľúbenou je však káva rovnakého zloženia, ale o niečo svetlejšie pražená Dobrá kávička Osemdesiatka. Túto kávu pre nás pražia priamo tu na Slovensku a v úvode tohto roka bola aj oficiálnou kávou slovenského pavilónu na Expo 2020 v Dubaji.“

Cafepoint - dobrá kávička osemdesiatka

Zaujímajú ma kávy na filter. Cítite zo strany ľudí vôbec záujem o filtrovanú kávu, alebo je percento milovníkov filtra iba mizivé?

„Snažíme sa mať sortiment pre každý typ kávičkára. Pred niekoľkými rokmi sme videli veľký potenciál práve v náraste obľúbenosti pitia filtrovanej kávy so svetlejším pražením. Dokonca sme na všetky prevádzky zakúpili kvalitné prístroje na prípravu filtrovanej kávy pre zákazníkov. Ukázalo sa však, že táto skupina kávičkárov nenarástla tak, ako sme očakávali. Tí, ktorí obľubujú tento typ prípravy, si skôr vyberajú miesta, kde sa venujú práve alternatívnej príprave kávy a kde sa prirodzene vytvára komunita kávičkárov s podobnými preferenciami. V každom prípade aj u nás nájdu všetko čo na filtrovanú, alebo inak pripravenú kávu potrebujú, vrátane káv od výborných slovenských pražiarov.“

„Okrem toho sme práve aj pre túto skupinu zákazníkov pripravili novinku, predajňu a kaviareň s ponukou filtrovanej kávy pod názvom Cafepoint Specialty priamo v historickej budove Carlton Savoy v centre mesta na Mostovej ulici. Pozývame tam všetkých kávičkárov!“

Vo vašej ponuke som videl viacero kvalitných kávovarov. Ktoré sú najpredávanejšie, prípadne ktoré by ste ľuďom odporučili?

„V ponuke kávovarov máme zastúpených niekoľko značiek a typov. Medzi automatickými kávovarmi majú zastúpenie kávovary značiek Nivona a Jura, ktoré kávičkárom asi netreba predstavovať. U našich zákazníkov sú najpopulárnejšie modely Nivona CafeRomantica 660 a Jura E8, ktoré ponúkajú fantastický pomer ceny a výkonu. Z pákových kávovarov by som určite spomenul Gaggiu Classic, ktorá je na trhu s kávovarmi nestarnúcou klasikou už viac ako 30 rokov. Milovníci filtrovanej kávy si u nás nájdu Chemex alebo Moccamaster a tiež nesmiem zabudnúť ani na legendárne „koťogo“, ktorých máme hneď niekoľko typov. Pri výbere kávovaru by sme si mali položiť hneď niekoľko otázok, najhlavnejšie však sú: aká je moja kávová rutina? Považujem prípravu kávy za svoj rituál? Alebo je to pre mňa iba cesta k vytúženému nápoju?“

Zaujímalo by ma aj praženie kávy. Máte vlastnú pražiareň alebo si kávu dávate u niekoho pražiť?

„Po niekoľkých rokoch starostlivého hľadania sme našli na Slovensku a v zahraničí pražiarov, ktorým sme zverili praženie našich káv podľa dohodnutých parametrov. Kávy slovenského pôvodu pre nás praží mimoriadne skúsený špičkový pražiar pán Holiš. Naše originálne talianske zmesi exkluzívne pre nás pražia oceňovaní pražiari priamo v Taliansku.“

Koľko vlastnej kávy za mesiac približne upražíte?

„Mesačne upražíme viac ako tri a pol tony kávy. V prepočte to znamená, že každý mesiac sa z našej kávy pripraví okolo pol milióna šálok tohto nápoja.“

Cafepoint - vrecia s kávou

Všimol som si, že v ponuke máte napríklad aj kávy od Čiernej Perly alebo od pražiarne Coffeein. Majú teda iné slovenské pražiarne šancu dostať sa do vašej ponuky?

„Samozrejme. Našim zákazníkom radi ponúkneme aj iných slovenských výrobcov kvalitnej kávy. Veľmi sa teším, keď vidím, ako sa slovenský kávový trh rozvíja a ako pribúdajú kávoví nadšenci, ktorí s láskou produkujú kávy špičkovej kvality. Bola by to od nás hlúposť „hrať sa len na svojom piesočku“. Som presvedčený o tom, že spolupráca medzi slovenskými výrobcami môže pomôcť všetkým a vo výsledku to bude lepšie aj pre slovenského kávičkára. Predaju kávy na Slovensku stále dominujú zahraničné značky, ktoré by mohli nahradiť kvalitnejšie produkty slovenskej výroby. Verím, že slovenský kávový trh sa u nás môže rozvinúť podobne ako pred pár desiatkami rokov trh so slovenskými vínami. Bodaj by sa tak stalo.“

To by bolo skvelé a tiež v to tajne dúfam. Teraz trochu odbočím. Spomínam si na vaše vystúpenie v Utajenom šéfovi. Ako to vnímate s odstupom času? Pomohlo to prilákať pozornosť na Cafepoint? Stretli ste sa s mnohými reakciami zákazníkov?

„Ponuka zúčastniť sa Utajeného šéfa nás minulý rok veľmi prekvapila. Zo začiatku som váhal či sa do takého projektu môžeme pustiť, keďže takýto formát si vyžaduje väčšiu firmu, kde sa ľudia navzájom natoľko nepoznajú. Nakoniec som sa rozhodol, že aj vzhľadom na moju krátku prítomnosť vo firme by táto skúsenosť mohla byť prínosná. Príprava aj realizácia natáčania bola nakoniec náročnejšia, než sme čakali, ale rozhodne to neľutujeme. Jednoznačne sa nám týmto programom podarilo osloviť potenciálnych zákazníkov, ktorí nás predtým nepoznali a tiež som sa mohol pozrieť na firmu z iného pohľadu. Počas vysielania a aj dni a týždne po ňom sme videli výrazný nárast návštevnosti nášho eshopu aj prevádzok. V prípade kamenných predajní ten nárast nebol až taký výrazný, keďže nás celú jeseň obmedzovali Covid opatrenia.“

Máte v spojitosti s tým aj nejakú zaujímavú príhodu?

„Mne osobne sa stávalo, že ma v nákupnom centre pozdravili neznámi ľudia, ako keby sme sa poznali už dávno. Jedna pani sa hneď po pozdrave zarazila a opýtala sa ma, odkiaľ sa poznáme. Keďže som ju nepoznal, nevedel som odpovedať. Potom sa zrazu buchla po čele a spomenula si, že ma len videla v Utajenom šéfovi.“

Branislav Rovňák - Utajený šéf

Späť ku Cafepointu. Kde všade vás ľudia nájdu? Koľko máte predajní?

„Naše produkty a služby ponúkame našim zákazníkom tromi smermi; prostredníctvom eshopu, priamymi dodávkami firemným zákazníkom a samozrejme v našich prevádzkach v Bratislave. V súčasnosti máme osem prevádzok, ktoré sú všetky v Bratislave a väčšina z nich je v najväčších nákupných centrách. Mimobratislavskí kávičkári nás nájdu na našom eshope cafepoint.sk, kde si môžu nielen nakúpiť naše kávy a ďalší tovar, ale dozvedia sa aj veľa informácií o káve a kávovom svete.“

Ktoré sociálne siete využívate?

„Novinky, aktuality aj zaujímavé informácie o všetkom okolo kávy zdieľame s našimi zákazníkmi a fanúšikmi predovšetkým prostredníctvom Facebooku @cafepoint.sk a Instagramu @cafepoint_sk. Našich registrovaných zákazníkov informujeme o akciách a novinkách prostredníctvom pravidelného newslettera.“

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close