utorok, 18 novembra, 2025
sk Slovenčina cs Čeština
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Defekty
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás
Nenašli sa žiadne články
View All Result
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Defekty
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás
Nenašli sa žiadne články
View All Result
Blog o káve
sk Slovenčina cs Čeština
Nenašli sa žiadne články
View All Result
Domov Exkluzívne

Čo by malo byť uvedené na obale kávy?

Ladislav Király Od Ladislav Király
15. decembra 2021
čo by malo byť uvedené na obale kávy

Čo by malo byť uvedené na obale kávy? Zamýšľali ste sa niekedy nad touto otázkou a viete, prečo je dôležitá?

Share on FacebookShare on Twitter

V poslednej dobe som viacero príspevkov či postov na sociálnych sieťach zasvätil tomu, ako odlíšiť kvalitnú kávu od nekvalitnej. Venoval som sa napríklad tomu, čo by malo byť uvedené na obale kávy. Ktoré informácie sú relevantné a pomôžu nám odhaliť kvalitnejšiu kávu? Vieme to nejako vymedziť? Pustil som sa do hľadania relevantných informácií.

Na Facebooku som v tejto súvislosti dostal pomerne tvrdú reakciu. Citujem: „Neviem, kto píše tento blog, no úplný tragéd. Tým neobhajujem popísané kávy (reakcia na kávy od Hamšíka, Plačkovej či Alzy, pozn. autora), tie si určite nekúpim. No predstava, že kvalitná káva musí byť pražená na Slovensku a musí byť na nej popísaný celý rodokmeň, je úplne mimo.“

Mne sa to však vôbec nezdá byť mimo a preto som oslovil viacero slovenských pražiarov. Nech sa spoločne dopracujeme k nejakému optimu a vieme, čo by na obale kvalitnej kávy malo byť. A ktovie, možno tým inšpirujeme aj ďalších pražiarov a spoločne sa posunieme vpred.

Základné informácie, ktoré by mali byť na obale kávy

„Rodokmeň nie,“ zasmial sa majiteľ pražiarne kávy Coffeein Peter Szabó v rozhovore pre Blog o káve. „Určite by tam však mali byť informácie o krajine, regióne, farme, odrode, nadmorskej výške pestovania či o metóde spracovania. Je toho viac a určite by sa na obale mal nachádzať napríklad aj dátum praženia. To sú také základné informácie, ktoré potrebuješ vedieť. Inak totiž ani nevieš čo kupuješ.“

Pre ďalšie informácie som zašiel za Miroslavom Boltvanom, ktorý vedie pražiareň Barista Coffee Roasters. „Pre mňa ako pražiara je veľmi dôležité, aby som poznal pôvod kávy, jej spracovanie, nadmorskú výšku, v akej bola pestovaná, či varietu kávovníka,“ odpovedal. „Podľa toho totiž viem, ako sa k nej mám pri pražení správať.“

Dátum praženia dôležitejší ako dátum spotreby

„Pre konzumentov sú spomínané informácie rovnako dôležité, teda ak im záleží na tom, čo pijú. Z obalu by sa mali dozvedieť krajinu, odkiaľ káva pochádza, ale aj meno farmy či farmára, ktorý kávové čerešne vypestoval. Obal kvalitnej kávy by mal obsahovať aj informácie o spôsobe spracovania kávy, ale aj o chuťovom profile. Veľmi dôležitý je samozrejme aj dátum praženia a rovnako aj informácia o tom, kto kávu upražil. Dátum praženia je určite dôležitejší ako dátum spotreby.“

„Ja som rád, ak sa ľudia vďaka obalu dozvedia, koho kúpou kávy vlastne podporili. A myslím si, že je krajšie podporovať lokálne pražiarne ako dávať peniaze obrovským firmám, ktoré vám vlastne dajú to najhoršie z kávy,“ dodal s úsmevom Miro Boltvan.

S uvedením čo najväčšieho počtu informácií súhlasil aj Juraj Baláž, ktorý stojí za rodinnou pražiarňou ZRNCO. „Za najdôležitejší považujeme dátum praženia, nie dátum spotreby,“ skonštatoval Juraj Baláž v rozhovore pre Blog o káve. „Dátum spotreby je potrebný z legislatívneho hľadiska, ale nemá dostatočnú výpovednú hodnotu.“

„Z obalu by sme sa mali dozvedieť niečo aj o pôvode kávy. V našom prípade je sledovateľný až do konkrétneho regiónu a na konkrétnu farmu či farmy. Ponúkame výlučne single origin kávy, aby sme zákazníkovi ponúkli chuť konkrétnej oblasti a nie nejaký blend neistého pôvodu a chuti,“ pokračoval Juraj.

Nadmorská výška a chuťové tóny

Majiteľ ZRNCO si myslí, že nadmorskú výšku nie je nutné uvádzať. Arabika sa tak či tak pestuje vo vyšších nadmorských výškach. To predsa uvedomelý kávičkár vie. A čo stručný opis chuťových tónov?

„Toto posúdenie môže byť mnohokrát individuálne a subjektívne, pričom každý zákazník môže pociťovať a rozpoznávať odlišné chute,“ znela odpoveď. „Je to však aspoň určitý návod, na čo by sa mal zamerať, respektíve čo by mal v lahodnej chuti kávy hľadať. Hlavne v tomto je evidentný rozdiel medzi výberovou kávou a obyčajnou komoditnou kávou.“

„Pri komoditnej káve túto charakteristiku uviesť ani nemôžu, pretože ako by to dopadlo? Spálená, horká a zuhoľnatená chuť so slabým telom a karcinogénnym nádychom? (smiech) V takom prípade naozaj nie je dôležitý ani ten dátum praženia, pretože takáto káva bude chutiť rovnako aj po dvoch rokoch,“ dodal Juraj Baláž.

Stupeň praženia kávy

Kvôli spomínanej „spálenej“ káve je fajn poznať aj stupeň praženia. Vďaka tomu si zákazník dokáže vybrať napríklad svetlejšie praženú kávu na filter, prípadne stredne tmavú na espresso. Tie spálené, horké a zuhoľnatené kávy sú doménou supermarketov. Aj preto ich odporúčam nekupovať.

Tu by som vyzdvihol prístup žilinskej pražiarne 9 Grams Coffee, ktorá na obaloch uvádza dokonca aj počet jednotiek Agtron, na ktorých odmeranie slúži tzv. spektrofotometer. Keď na obale uvidíte 55 Agtronov, je to presnejší ukazovateľ ako typ praženia City a oveľa presnejší ako medium roast.

Čím viac informácií, tým lepšie

Veľmi podobné veci mi napokon povedal aj Lukáš Kubíny z Illimité Roasters. Ten sa narážke na „tragéda“ začudoval. Skonštatoval, že takto by sa konzument správať nemal. A nielen konzument kávy: „Z takýchto slov totiž vyplýva, že danému človeku je úplne jedno čo konzumuje a čo pije.“

„Ja to vnímam tak, že čím viac informácií na obale je, tým lepšie,“ pokračoval Lukáš v rozhovore pre náš web. „Ak je tých informácií málo, tak sa musíme opýtať, že prečo. Nie sú dostupné? Alebo sa predajca či distribútor snažia niečo maskovať a skrývať? Človeku, ktorému stačí minimum informácií, ja teda vôbec nerozumiem.“

Výberová káva nie je len o káve

Ďalšia zo zaujímavých myšlienok, ktoré pridal pražiar z Illimité, hovorí o tom, že „výberová káva nie je len o káve“. Je o komplexnej filozofii. Pražiareň na ňu buď pristúpi, alebo by v týchto vodách vôbec nemala plávať.

„Pri výberovej káve musí ísť o specialty grade filozofiu v každom ohľade,“ pokračoval Lukáš Kubíny. „To znamená, že musí ísť o kvalitu zrna, kvalitu balenia a rovnako aj o čo najmenšiu záťaž pre životné prostredie. Obaly by teda mali byť eco friendly. Zachovaný by mal byť aj nejaký kontakt s farmárom – nemusí byť úplne priamy, ale aspoň nejaký. Keď kupujem kávu od sprostredkovateľa, tak chcem vedieť aj informácie týkajúce sa jednania s farmárom. Žije vôbec v dobrých podmienkach? V dnešnej dobe sa už dá našťastie spojiť aj priamo s farmármi a opýtať sa ich napríklad na to, ako kooperujú s importérom. Je to skutočne tak, ako to importér tvrdí?“

O bohapustom kupovaní hovadín

Záverečné slová nášho rozhovoru boli pomerne tvrdé. Naznačili, že komoditná káva sa neprodukuje vždy férovo. Ceny sú tlačené nadol niekedy až nasilu a farmári mnohokrát kvôli tomu nemajú čo dať do úst.

„Na jednej strane sa tvárime, že nesúhlasíme s vykorisťovaním farmárov alebo s detskou prácou, no na druhej strane kupujeme produkty, ktoré tento režim priamo podporujú. Podľa mňa by si ľudia mali viac vstúpiť do svedomia, otvoriť hlavu a používať ju viac na rozmýšľanie, nie len na bohapusté kupovanie hovadín. V konečnom dôsledku tým totiž len podporujeme všetku tú zlobu, ktorá sa vo svete deje,“ dodal Lukáš Kubíny.

Náš tip: zaslúžite si piť kvalitnú kávu – kliknite TU a zobrazia sa vám aktuálne zľavové kódy do remeselných pražiarní kávy.

0x Super článok
Zľavové kódy

Štítky: obal kávy
Ladislav Király

Ladislav Király

Káva mi dlho nechutila. Bol to pre mňa len horký a nepríjemný nápoj, s ktorým som sa nevedel zblížiť. Až som raz čistou náhodou ochutnal výberovú kávu a pochopil som, že káva nemusí byť len horká. Káva môže chutiť.

Veľmi som túžil vykričať to do sveta a dať o tom vedieť všetkým. Preto som si v roku 2019 bookol doménu blogokave.sk a založil tento web.

Záleží mi na tom, aby ste ochutnali kávu zo slovenských pražiarní a touto cestou ich podporili. Tuto nájdete ZĽAVOVÉ KÓDY do najlepších z nich.

Potrebujete poradiť? Napíšte mi na IG @ladislavkiraly.

ĎALŠÍ ČLÁNOK
Má Starbucks dobrú kávu?

Má Starbucks dobrú kávu?

Please login to join discussion

KATEGÓRIE ČLÁNKOV

  • Audioblog
  • Druhy kávových nápojov
  • Exkluzívne
  • Kaviarne
  • Kávovary
  • Kávové drinky s Vlčie sirupy
  • Kávové trendy sociálnych sietí
  • Kávový bloger
  • Nezaradené
  • Poď ochutnať remeselnú pražiareň
  • Predstavujeme nové kávy
  • Recenzie káv
  • Recenzie kávových kapsúl
  • Recepty
  • Spôsoby prípravy
  • Zaujímavosti o káve
  • Zdravie

VAŠE ZĽAVOVÉ KÓDY

SOCIÁLNE SIETE

Zlaté Zrnko - akciové kávy

Silná akcia Zlatého Zrnka: Zľava 25%+10%

17. novembra 2025
READY AFTER Winterfresh - vytekanie espressa

Winterfresh od READY AFTER: Etiópska lahôdka, ktorá chutí ako jahody v čokoláde

17. novembra 2025
Colombia Monteblanco Geisha od Coffeeinu - filtrovaná káva

Kolumbijská geisha Monteblanco od Coffeeinu: Kávový sen z inej planéty

14. novembra 2025
DeLonghi La Specialista Touch - produktová fotografia

De’Longhi La Specialista Touch: Pákový kávovar, ktorý vás povodí za ruku

14. novembra 2025
Colombia Monteblanco Marakuja Fermentation od READY AFTER

Marakujová káva Kolumbia Monteblanco od READY AFTER: Tropická bomba na espresso aj filter 

13. novembra 2025
Filip Lörinc - Golden Roaster

Ako sa z obyčajného chlapca z Rožňavy stal najlepší pražiar kávy

12. novembra 2025
Blog o káve

Na Slovensku máme viac ako 120 pražiarní kávy. Poďte ich spolu s nami ochutnať.

Naše sociálne siete

KATEGÓRIE ČLÁNKOV

  • Audioblog
  • Druhy kávových nápojov
  • Exkluzívne
  • Kaviarne
  • Kávovary
  • Kávové drinky s Vlčie sirupy
  • Kávové trendy sociálnych sietí
  • Kávový bloger
  • Nezaradené
  • Poď ochutnať remeselnú pražiareň
  • Predstavujeme nové kávy
  • Recenzie káv
  • Recenzie kávových kapsúl
  • Recepty
  • Spôsoby prípravy
  • Zaujímavosti o káve
  • Zdravie

ZNAČKY

aeropress Alter-Nativ anketa Barista Coffee Roasters Barista Roasters Be:café cappuccino Coffeein Coffia cold brew De'Longhi ekológia espresso festival kávy filtrovaná káva Goriffee jednorazové poháre kaviarne kofeín koronavírus káva káva a chudnutie káva a zdravie káva na chudnutie Kávoholik kávovar kávové kapsuly kávové nápoje kávový bloger kávový grunt Marián Takáč pestovanie kávy Pozitívne vlastnosti kávy praženie kávy pražiareň kávy príprava kávy Ready After Ready After Coffee recenzia kávy recepty rozhovor Verticcio video výberová káva zaujímavosti o káve

TOP ČLÁNKY

Zlaté Zrnko - akciové kávy

Silná akcia Zlatého Zrnka: Zľava 25%+10%

17. novembra 2025
READY AFTER Winterfresh - vytekanie espressa

Winterfresh od READY AFTER: Etiópska lahôdka, ktorá chutí ako jahody v čokoláde

17. novembra 2025
Colombia Monteblanco Geisha od Coffeeinu - filtrovaná káva

Kolumbijská geisha Monteblanco od Coffeeinu: Kávový sen z inej planéty

14. novembra 2025
DeLonghi La Specialista Touch - produktová fotografia

De’Longhi La Specialista Touch: Pákový kávovar, ktorý vás povodí za ruku

14. novembra 2025
  • Cenník
  • Ochrana osobných údajov
  • Štatút

Copyright © 2025 Blogokave.sk - Všetky práva vyhradené. Made by Creawise.DIGITAL

Spravovať Súhlas

Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje.

Funkčné Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
Spravovať
{title} {title} {title}
Nenašli sa žiadne články
View All Result
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Defekty
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás

Copyright © 2025 Blogokave.sk - Všetky práva vyhradené. Made by Creawise.DIGITAL