Coffeein oslavuje 13 rokov. Bude z neho nový GymBeam?
Slovenská pražiareň kávy Coffeein teraz v júli oslavuje trináste narodeniny. Na trhu je už od roku 2011 a aj keď na prvú objednávku po spustení eshopu čakala viac ako dva mesiace, dnes dokáže za niektoré dni vybaviť až 300 objednávok. Čo všetko hľadať za týmto neuveriteľným rastom? Aké má Coffeein plány do budúcna a kam to až môže dotiahnuť?
Viac sa dozviete v rozhovore so zakladateľom a majiteľom pražiarne Coffeein Petrom Szabóm.
Náš tip: na eshope coffeein.sk môžete do 4. augusta 2024 využiť zľavový kód BLOGOKAVE13. Viac o akcii sa dozviete v závere rozhovoru.
Gratulujem k 13. narodeninám! Prezraď naším čitateľom, aký bol tento posledný trinásty rok. Toto číslo je síce považované za nešťastné, ale vo vašom prípade asi nešťastné nebolo.
„Ďakujem. A nie, nešťastné veruže nebolo. Rok 2023 bol pre nás rekordný vo všetkých ukazovateľoch, ktoré si meriame. Predali sme najviac kávy, mali sme najviac výberových káv priamo od farmárov (direct trade), mali sme najväčší obrat a máme najviac kolegov, takže rástli sme na každom fronte. Medziročne sme vyrástli o približne 85 percent, čo je neuveriteľné číslo.“
Dlhodobo registrujem tvoju snahu zlepšovať každý – čo i len najmenší – aspekt fungovania pražiarne. V čom všetkom sa Coffeein zlepšil a zefektívnil za posledný rok?
„Som fanúšik F1 a našu pražiareň aj beriem ako taký tím F1. Aj ten sa v priebehu každej sezóny zlepšuje, prináša novinky a snaží sa zefektívniť každý segment auta, ale aj fungovania tímu ako celku – zlepšujú sa napríklad pitstopy, ale zlepšuje sa aj komunikácia v rámci tímu, prípadne smerom von k médiám. Maká sa na každej oblasti a odstraňujú sa najslabšie ohnivká v reťazi.“
„My máme pražiareň rozdelenú na viac segmentov. Máme kanceláriu, kde riešime marketing, objednávky a reklamácie. Máme výrobňu, kde sa praží a balí káva. Nuž a máme expedíciu, kde sa káva balí do krabíc a riešia sa objednávky. Za uplynulé dva roky sa nám podarilo postaviť celkom dobrý F1 tím. Až 99 percent objednávok sme dokázali vybaviť do 24 hodín y nikdy sme do nich nedali kávu, ktorá by mala viac ako 7 dní od praženia. Vo väčšine prípadov sú to len dva až tri dni od praženia. O takejto efektivite som sníval od roku 2014, keď som o tom napísal aj článok do nášho blogu. Postaviť tím snov napokon trvalo „len“ 10 rokov, haha.“
Keď sa poobhliadneme za posledným rokom, na čo konkrétne si najviac hrdý? Z čoho máš najlepší pocit, že sa ti to veľmi vydarilo?
„Tak tohto je naozaj veľa. V prvom rade som rád, že sme dokázali navštíviť dvoch našich partnerských farmárov v pestovateľských krajinách. Ešte vo februári sme boli v Indonézii na ostrove Jáva u farmára Muhlisa a koncom roka 2023 sme navštívili slovenského farmára Mariána Takáča vo Vietname. Mať čoraz viac direct trade káv v ponuke a osobne navštevovať farmárov, od ktorých kávu nakupujeme, je naša vízia aj do budúcnosti.“
„Čo sa týka obchodných cieľov, tak som veľmi hrdý na to, že sa nám podarilo začať spolupracovať s maloobchodnou sieťou FRESH, ktorá od nás nedávno nakúpila dve palety kávy. Nechceme sa profilovať ako supermarketová káva, ale myslím si, že prepražené supermarketové kávy vieme poraziť len na ich bojisku. Preto verím, že nám ľudia dajú šancu a pocítia rozdiel medzi čerstvo praženou kávou a starou supermarketovou, ktorá na poličkách často stojí aj rok.“
„Veľmi hrdý som aj na náš projekt Zrnko pomoci, vďaka ktorému sme v roku 2023 pre Svetielko nádeje vyzbierali čiastku 6300 eur. Tento rok to bude tesne pod 10 000 eur, čo je neskutočné číslo. Naši skvelí zákazníci prispievajú aj cez Dobrého anjela a svoje nákupy u nás zaokrúhľujú. Takto sme už vyzbierali sumu okolo 6000 eur. Takže som neskutočne hrdý na to, že sme našou činnosťou dokázali vyzbierať približne 12 000 eur za rok a pomôcť tak ľuďom, ktorí našu pomoc skutočne potrebujú.“
„Veľmi nás potešila aj výhra v súťaži Zlaté slnko, ktorú organizovali potraviny YEME. Odborná porota ohodnotila našu Brazíliu ako najlepšiu spomedzi všetkých zúčastnených káv. Je to pre nás potvrdenie toho, že to robíme dobre a ideme správnym smerom.“
„No a čerešničkou na torte sú naše nové kilové sáčky s potlačou, ktoré vyrábame na Slovensku. Trvalo 13 rokov, kým sme dorástli do veľkosti, že sme si mohli dať vyrobiť sáčky s vlastnou potlačou; minimálne odberné množstvá sú tam totiž naozaj vysoké.“
Ktoré kávy boli za posledný rok najväčším predajnými bombami? Bola nejaká taká, ktorá ťa z pohľadu úspechu u publika veľmi prekvapila?
„Extrémne sme sa trafili s Popeachy kávou, ktorá bola najväčším predajným hitom roku 2023 a v podstate aj 2024. Káva ľuďom doručí presne to, čo jej názov sľubuje. Ľudia sú z nej šťastní a my tiež. Veľmi dobre sa nám predávala aj Costa Rica Chopin, ktorá u vás v recenzii Blogu o káve obsadila prvé miesto. To je fakt neuveriteľné. No a tým, že Brazília získala Zlaté slnko, sa nám rozbehli aj jej predaje a momentálne patrí k najpredávanejším kávam. Chutí hlavne ľuďom, ktorí hľadajú „klasickú“ šálku kávy.“
Vedel by si spomenúť aj kávu, ktorá ťa z pohľadu úspechu u publika najviac prekvapila?
„Prekvapila ma Sumatra Mantesa Ozonated, z ktorej sme mali len 100kg. Okamžite po tom, ako sme na naše siete hodili príbeh Reva a jeho kávy, sa začali hrnúť objednávky. Vypredali sme ju v podstate za víkend. Naozaj som nečakal, že to tak vybuchne. Na druhej strane priznám, že nám príliš nešla vianočná káva „Perníček“. Išlo o zmes káv, v rámci ktorých bola aj káva macerovaná so zázvorom. Vyzerá to tak, že ľudia v káve zázvor asi nechcú. Poučili sme sa.“
Predať sto kíl kvalitnej výberovej kávy za víkend je pekný úspech. V tejto súvislosti som si spomenul na tvoje niekdajšie slová o tom, že keď si Coffeein založil, tak si na prvú objednávku čakal dva mesiace. Bolo to skutočne tak?
„Áno. Od založenia e-shopu po prvú objednávku prešli viac ako dva mesiace. Ale ani potom sa to nezlomilo a bol to naozaj boj. Nuž a teraz v roku 2024 máme niekedy aj 300 objednávok za deň. To však len v prípade, keď máme nejakú akciu alebo novú kávu. V priemere mávame od 80 do 120 objednávok denne.“
Neviem, či u nás existuje iná pražiareň, ktorá dokáže generovať toľko e-shopových objednávok. Je to pomerne solídny úspech. Čo všetko si s Coffeeinom musel urobiť pre to, že sa ti podarilo dostať na také čísla? Existuje nejaká vec, ktorú považuješ za najdôležitejšiu?
„Treba si uvedomiť hlavne to, že na trhu sme už trinásť rokov. Nič z tohto sa nezrodilo náhle, ale je to ovocie dlhých rokov, počas ktorých sme makali. Za úspechom by som videl viacero faktorov. Základom je samozrejme kvalitná káva z najčerstvejších zberov a výberovky, ktoré nakupujeme od farmárov. Dôležité je určite aj to, že máme top technológie ako napríklad pražičku, ktorá praží vzduchom, prípadne optickú triedičku na kávu.“
Coffeein je veľmi silný aj po stránke marketingu. Je to zaujímavé, pretože pôvodne si masér, ale zjavne máš obrovský cit aj pre marketing.
„Z hľadiska marketingu je to mix rôznych vecí. Od samotného začiatku som o káve veľa písal a ľudí v podstate učím piť kvalitnú kávu. Je to niečo podobné, ako robíte vy s Blogom o káve. Toto by podľa mňa mala byť mantra každého pražiara. Každý by mal ľudí učiť, získavať ich a takto rozširovať trh s výberovou kávou. Ja som na náš blog napísal stovky článkov o pestovaní, spracovaní, pražení a príprave kávy.“
„Všetko je to aj o brande COFFEEIN. Nemáme žiadny manuál, alebo umelo vymyslený brand. Všetko, čo tvoríme, ide zo srdca. Vizuálna identita od Ivky Rožkovej, komunikácia na sieťach, milé odkazy pre zákazníkov do balíčkov, kreslenie na krabice, ale aj extrémne rýchle riešenie všetkých možných reklamácií vždy v prospech zákazníka. Myslím si, že aj tento Coffeein spirit stojí za naším úspechom a toto nedokáže skopírovať žiadna iná pražiareň. Je to niečo, čo máme v sebe ako ľudia, ktorí Coffeein tvoria. Mimochodom, v pražiarni pracujú len ľudia, ktorí sa poznajú už desiatky rokov (s niektorými sme dokonca spolu chodili aj do škôlky) a pražiar je môj bratranec. Sme teda partia kamarátov, ktorí si vytvorili svoj bezpečný ostrov. Myslím si, že túto pohodu a naše kamarátstvo cítiť aj v našej káve a komunikácii.“
Napokon sa to prejavuje aj na percentuálnom medziročnom raste. Už si spomínal, že v poslednom roku Coffeein vyrástol o 85 percent a podobných rokov bolo už viacero. Rýchlosťou rastu mi Coffeein trochu pripomína GymBeam. Ten však už prerástol územie Slovenska a pôsobí aj na viacerých zahraničných trhoch. Neuvažuje o niečom podobnom aj Coffeein?
„Už od roku 2017 sme aj na maďarskom trhu, ale viac sme sa do neho opreli až od januára 2024. Našim cieľom však nie je expandovať ako GymBeam a donekonečna rásť. Máme obmedzenia vo forme budovy aj pražičky. Reálne dokážeme robiť tak 8 ton praženej kávy mesačne, pričom teraz sme už na 6 tonách. Slovensko je hlavný trh, na ktorom chceme pôsobiť, ale možno by som si vedel predstaviť, že by sme na okolitých trhoch predali nejakú franšízu. Ak by sa v každej krajine našiel nejaký „Peter Szabó“, ktorý by tam pražiareň viedol. Celkovo však nad expanziou nezvyknem premýšľať, pretože nás ešte čaká dosť práce aj doma. Stále je veľa ľudí, ktorí pijú rozpustnú kávu, prípadne prepražené supermarketové kávy. Toto sú zákazníci, ktorých chceme presvedčiť, že aj na Slovensku sa praží kvalitná káva a aspoň raz by ju mali ochutnať a dať jej šancu.“
Spomínal si obmedzenia vo forme budovy. Tento „problém“ registrujem už dlhšie. Viackrát si povedal, že súčasnú budovu nemožno nafúknuť a z pohľadu ďalšieho rastu je to pre vás limitujúce. Čo s tým do budúcna spravíš?
„Všetko je tak, ako má byť. S priestorom síce bojujeme, ale zatiaľ úspešne. Keď príde čas, tak sa presťahujeme do väčšieho, ale vidím to najskôr tak o dva až tri roky. Keby sme už mali spraviť takúto zmenu, tak by sme rovno otvorili aj kaviareň a podnikovú predajňu. Ktovie, možno naše pätnáste narodeniny oslávime spoločne už v nových priestoroch.“
Koľko vás pre Coffeein aktuálne pracuje? Uvažujete v blízkej dobe o rozširovaní tímu?
„Máme sedem fixných zamestnancov a dvoch brigádnikov, ktorých voláme podľa potreby. Rozširovanie tímu momentálne neplánujeme, keďže ani brigádnici nie sú plne vyťažení. Skôr pracujeme na neustálom zlepšovaní efektivity. Napríklad najnovšie etikety už robíme s EAN kódmi, takže ich kolegovia nemusia manuálne lepiť na každý sáčok. Celý proces od objednávky cez balenie až po expedíciu neustále vylepšujeme. Napríklad v novembri 2022 sme s týmto tímom urobili štyri tony kávy za mesiac a zdalo sa, že viac už nedáme. No o rok na to v novembri 2023 spravil ten istý tím až 6 600 kíl kávy.“
Napriek tomuto zvyšovaniu efektivity určite existujú veci, ktoré by si ešte chcel vylepšiť. Máš nejaké „tajné“ plány, o ktoré sa môžeš podeliť? Prípadne nejaké nové systémy, ktoré pomôžu ešte viac zefektívniť vaše fungovanie? Čo všetko máš v hlave?
„V hlave mám hlavne o trochu inú vec. Rád by som vydal druhé a rozšírené vydanie knihy Cesta kávy. Prvé vydanie som spravil ešte v roku 2016, no odvtedy som sa v káve i vo vedomostiach posunul a myslím si, že opäť mám čo napísať. Knihu mám už rozpracovanú, no bojím sa, že do plánovaného dátumu vydania – november 2024 – ju nestihnem dokončiť.“
„Okrem toho chceme ďalej zamakať aj na efektivite a rozmýšľame nad vlastným interným ERP. Chceme obmedziť používanie papiera a všetky objednávky a faktúry riešiť už len elektronicky. Toto však vidím reálne až v roku 2025.“
„Celkovo v tomto roku neplánujeme žiadnu revolúciu. Bude to skôr evolúcia a priebežné zlepšovanie každého sektoru v rámci pražiarne. Môj osobný rast bude zahŕňať ďalšie senzorické kurzy v Prahe, v októbri potom navštívime ďalšieho farmára a prinesieme od neho nové kávy. Mojou hlavnou úlohou v rámci pražiarne je kontrola kvality a praženie výberových káv, takže na toto sa chcem ešte viac zamerať. Praženie a následné cuppingy a kontrola kvality ma baví úplne najviac zo všetkých činností, ktoré v rámci pražiarne robím. Nejde ani tak o to, koľko kávy mesačne pražíme – to je už aj tak neuveriteľné číslo. Hlavne chcem robiť to, čo ma baví. Chcem hľadať najlepšie kávy a deliť sa o ne s milovníkmi tohto nápoja. Je to nádherné povolanie plné pozitívnej energie.“
Na narodeniny ste ako zvyčajne pripravili aj akciu. Povedz nám o nej niečo.
„Je už naším dobrým zvykom, že narodeniny oslavujeme vo veľkom štýle. Aj čitatelia tvojho blogu si prídu na svoje. Ak použijú kód BLOGOKAVE13, tak na coffeein.sk dostanú 13% zľavu na celý nákup + ak nakúpia nad 39 eur, budú mať aj dopravu zadarmo a budú zaradení do súťaže o automatický kávovar. Keď nakúpia nad 60 eur, tak dostanú všetko vyššie spomenuté + aj 100g našej špeciálnej darčekovej kávy, ktorú sme si pripravili na túto príležitosť + dostanú aj 50g kávy Záhadné zrnko. Navyše dostanú aj látkovú tašku COFFEEIN a 5 eur kupón na ďalší nákup. Odporúčam im teda prísť na coffeein.sk a doplniť si zásoby.“