Slovenská pražiareň kávy Coffeein zaradila do predaja už štvrtú verziu Popeachy kávy. Ide o jej špičkový produkt, ktorý vždy po nasadení láme rekordy predajnosti. Do istej miery vulgárny názov síce poltí, ale súčasne aj extrémne láka.
Pražiar Peter Szabó využíva Popeachy kávu ako možnosť prezentovať svoje kávové majstrovstvo. Držiteľ najvyššieho svetového pražiarskeho certifikátu SCA Roasting Professional sa s hľadaním k sebe pasujúcich káv dokáže poriadne vyhrať. Prečítajte si rozhovor a dozviete sa viac.
Náš tip: Pri nákupe Popeachy kávy na eshope coffeein.sk využite zľavový kód BLOGOKAVE10.
Ako sa zrodil názov Popeachy káva?
PS: „Ročne ochutnám stovky vzoriek káv a aby som urýchlil ich zaradenie v mojom pomyselnom rebríčku kvality, tak si ich sám pre seba slovne hodnotím. Poviem si buď blé, pohoda, dobrá alebo popi*i – ospravedlňujem sa za vulgarizmus. Keď si do troch sekúnd od ochutnania a v podstate bez rozmýšľania poviem popi*i, tak viem, že ide o veľmi zaujímavú kávu. Presne toto sa stalo aj pri tejto káve macerovanej s broskyňami. Broskyňa je po anglicky peach, takže popeachy. Za vymýšľaním názvu teda neboli hodiny brainstormingu (smiech).“
Ide už o štvrtú verziu Popeachy kávy. Aké boli tie predchádzajúce?
PS: „Všetky doterajšie verzie broskyňového kofermentu, ktoré som pri káve využíval, boli od farmára Jaira Arcilu. Blend Popeachy bol vždy spolovice tvorený broskyňovou kávou a druhú časť som dotváral podľa toho, akú chuť som chcel dotvoriť. Verzia 1.0 bola s anaeróbnou Etiópiou, 2.0 s mokro spracovanou Keňou a 3.0 najskôr s Costa Rica Jesus Natural a neskôr s Jáva Natural. Každá verzia bola niečím jedinečná, no stále chutila najviac po broskyniach.“

Ako by si chuťovo opísal túto novú, v poradí už štvrtú, edíciu?
PS: „Najnovšia POPEACHY chutí tak, ako napovedá aj jej názov. Je to broskyňová káva pochádzajúca z direct trade spolupráce. V októbri 2024 sme navštívili farmu Simalem, kde sa špecializujú na rôzne kofermenty: jahody, broskyne, kokos a všetko možné, čo človeku napadne. Ja som si na cuppingu vybral broskyňu, pretože bola naozaj skvelá a mal som v hlave presne tento moment, ktorý práve nastal. Tešil som sa keď mi dorazí a začnem ju blendovať s ostatnými kávami. Začnem hľadať jej pár, ktorý ju dokonale dotvorí, pretože tá káva sama o sebe je dobrá, ale trochu jej chýba šmrnc. Jej lásku, ktorá dielo dokonale dotvorila, som našiel u ďalšej ázijskej kávy. Farmár Muhlis z východnej Jávy má dvakrát fermentovanú kávu Flowertron. Nasledovalo hranie sa s množstvami v blende a skončil som v pomere 80/20 v prospech broskyne. Tých 20% Flowertronu broskyňovú chuť nádherne dopĺňa telom a jemnou alkoholovou dochuťou na pozadí.“
Je pre teba obzvlášť dôležité, že je to direct trade káva?
PS: „Áno, samozrejme. Mojím dlhodobým cieľom je ponúkať čoraz viac direct trade káv a raz by som chcel mať celú specialty ponuku postavenú len na kávach od farmárov, ktorých skutočne poznám a aspoň raz som sa zúčastnil aj zberov na ich farmách. Teraz máme takto v ponuke kávu z Vietnamu od Mariána Takáča, zo Sumatry od Hendru, z Jávy od Muhlisa a teda už aj túto broskyňovú kávu zo Sumatry. V lete príde aj Honduras od Josého, takže pekne pomaly sa naša ponuky direct trade káv rozširuje. Ešte v roku 2021 sme pritom nemali ani jednu takúto kávu.“
Prečo Popeachy káva nesie podnázov Flower of Love?
PS: „Milujem blendovanie káv a keď si nejaké dve kávy sadnú a vytvoria harmonické duo, tak si vždy poviem, že sa do seba zaľúbili. Okrem toho sme už mali nakreslené postavičky Peach a Flower a náš dizajnér Marek vymyslel malý fiktívny príbeh, v ktorom sa tieto dve postavy do seba zaľúbili a svojou láskou vytvorili blend. Fotografka Ivka potom všetko poňala v disco štýle. Sme fanúšikmi pestrých farieb a myslíme si, že dobre komunikujú chuťový profil kávy. Káva chutí tak, ako vyzerá produktová fotografia. Ďalšou peknou maličkosťou, ktorá dopĺňa dokonalý celok je to, že káva je zabalená v sáčku s farbou roka 2024 zvanou „peach fuzz“. V rovnakom roku sa vypestovali aj kávy, ktoré tvoria tento POPEACHY blend.“
Je Popeachy káva vaša najpredávanejšia výberovka?
PS: „Áno, jednoznačne. Od jej prvého nasadenia v roku 2023 sme jej v rôznych verziách predali už približne 1500 kilogramov – v praženej forme. Na pomery sveta výberovej kávy je to obrovský úspech. Káva má fanúšikov, ktorí si ju prikladajú do každej jednej objednávky a opakované nákupy podľa mňa najlepšie vypovedajú o jej kvalite.“
Náš tip: Pri nákupe na eshope coffeein.sk využite zľavový kód BLOGOKAVE10 a ušetríte 10%.
