sobota, 17 mája, 2025
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás
Žiadne výsledky..
View All Result
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás
Žiadne výsledky..
View All Result
Blog o káve
Žiadne výsledky..
View All Result
Domov Exkluzívne

Direct trade alebo importér? Výhody, nevýhody a realita kávových farmárov

Ladislav Király Od Ladislav Király
27. marca 2025
manželka Mariána Takáča s kávou

Foto: Zanya Coffee

Share on FacebookShare on Twitter

Pražiarne kávy sa radi pýšia tým, že niektoré kávy si zakúpili formou „direct trade“. V preklade ide o akýsi „priamy obchod“, čo znamená, že pražiarne nakupujú kávu priamo od farmárov a spracovateľov, teda bez sprostredkovateľov. A namiesto anonymného nákupu od prostredníka (importéra) tak vzniká priamy vzťah medzi producentom a pražiarom.

Výsledkom je zväčša vyššia kvalita kávy, férovejšie odmeny pre farmárov a rovnako tak vyššia transparentnosť v celom reťazci. Direct trade navyše nie je len o obchode; je to prístup založený na dôvere, partnerstve a zodpovednosti. Avšak aj keď toto všetko vyznie veľmi pekne a lákavo, nie je to také jednoduché.

Direct trade totiž nie je prechádzka ružovou záhradou a má aj svoje úskalia. Z pohľadu farmárov a spracovateľov kávy je mnohokrát lepšie riešiť export kávy cez sprostredkovateľa. Táto tretia strana síce k finálnej cene kávy niečo prirazí a do určitej miery ju možno predraží, ale odvedie dôležitú robotu.

Marián Takáč so svojou kávou
Foto: Zanya Coffee

V rozhovore pre Blog o káve prezradil viac slovenský farmár a spracovateľ kávy pôsobiaci vo Vietname, Marián Takáč zo Zanya Coffee.

Všeobecne sa hovorí, že „direct trade“ obchodovanie je najrozumnejšie a najlepšie. Ale je to skutočne tak?

Áno aj nie. Stále sa dá povedať, že ak chceš dostať maximálnu hodnotu čo najbližšie k farmárovi/producentovi, tak platí, že direct trade forma je najlepšia. Avšak, samozrejme, nastáva problém napríklad s veľkosťou zásielky. Aj väčšie pražiarne len veľmi ťažko dokážu objednať celý kontajner, do ktorého sa vojde 19,2 tony (320 × 60 kg vrece), keďže takáto forma prepravy je najefektívnejšia. Jedná sa o FCL (full container load).

Akonáhle sa bavíme o akomkoľvek menšom množstve, tak sa jedná o LCL (less than container load), čiže prakticky si prenajímaš miesto v kontajneri, kde môžu byť aj úplne iné produkty a komodity. V takom prípade samozrejme treba zabezpečiť, aby takýto menší náklad nekontaminoval alebo nebol kontaminovaný tým ostatným, čo sa v kontajneri nachádza.

Čiže v takomto prípade je potrebné všetko poslať na lodný port, kde sa tento kontajner naloží a prebehne takzvaná fumigácia, fytosanitárny test. Pokiaľ sa jedná o celý kontajner, tak ho môžu poslať tebe do skladu, všetko si naložíš sám, vieš presne, čo v ňom je, a všetko sa stáva jednoduchším.

export kávy - nakladanie kontajnera
Foto: Zanya Coffee

Existujú pre teba ako producenta aj iné nevýhody, na ktoré narážaš v prípade odosielania menšieho množstva kávy?

Je veľa menších pražiarní, ktoré by chcel vziať len zopár vriec kávy, prípadne paletu, ale pre producenta/farmára to takto nie je príliš optimálne. Či predá zopár vriec alebo celý kontajner, tak všetky exportné papierovačky sú rovnaké. A to je dosť problém. Z hľadiska producenta sa teda celá kávová hra začína práve vo chvíli, keď dokáže naplniť celý kontajner. Kým to nedokáže, tak to z jeho pohľadu nie je príliš efektívne.

Častokrát by sa menšie množstvá úplne napriamo oplatili asi len pre drahšie loty, ale viac-menej aj vtedy platí, že ak by sa to všetko nejakým spôsobom skonsolidovalo – pokojne aj s inými kávami, či dokonca exportérmi alebo producentmi – bolo by to ďaleko efektívnejšie a lacnejšie. A to tak pre producenta, ako aj pre cieľového zákazníka.

Je s importérmi, respektíve veľkoobchodníkmi so zelenou kávou, spojená aj nejaká finančná výhoda?

Importéri zohrávajú obrovskú úlohu hlavne v možnosti predfinancovania zbernej sezóny – samozrejme v tom prípade, ak už medzi stranami funguje dôvera a zabehnuté vzťahy. Predstavte si to takto: producent musí mať kapitál na vypestovanie čerešní, zaplatenie zberačov, ľudí pracujúcich v mokrom aj suchom mlyne, na vybudovanie stanice a celej infraštruktúry, ale aj na kamióny alebo traktory, ktoré zvážajú čerešne. K tomu treba prirátať aj mnoho ďalších nákladov, ktoré sa vynakladajú pokojne aj pol roka.

Potom treba všetko naložiť na loď, ktorá je na mori pokojne aj 45 dní, nasleduje colnica, prevoz do vnútrozemia a podobne. Kým príde k vyplateniu celého kontraktu, tak v prípade formy direct trade to môže pokojne trvať aj deväť mesiacov od okamihu, ako sa začala zberná sezóna. Pre producenta/farmára je to takto veľmi drahé.

Marián Takáč a jeho tím ľudí pri naloženom kontajneri
Foto: Zanya Coffee

Importéri sú teda finančne silnejší a toto všetko vedia nejako zastrešiť?

Importéri majú prístup ku kapitálu a kreditu. Prebehnúť to potom môže napríklad tak, že už pred sezónou sa uzavrie kontrakt na plný kontajner. Hneď pri uzatvorení kontraktu sa vyplatí 30 až 50 percent z celkovej sumy a keď sa kontajner naloží na loď, tak sa vyplatí zvyšok.

Keď je káva na lodi, producent/farmár majú hotovo a zodpovednosť prechádza na importéra. Ten už potom rieši platbu prepravy, poistenie a všetky ďalšie náležitosti s importom. Producent kávy má v prípade takéhoto predaja vlastne ešte pred sezónou istotu, že bude mať dopyt na 20 ton kávy a dá mu to potrebný kapitál na to, aby realizoval všetky náklady spojené s produkciou.

Teoreticky by si takto celý kontajner mohla predobjednať aj niektorá pražiareň, nie?

Áno, ale len teoreticky. Len máloktorý pražiar by si mohol dovoliť dopredu objednať kontajner a na šesť až deväť mesiacov si zablokovať financie za 20 ton kávy. Toto je presne úloha importéra a aj preto sú importéri dôležití.

Môžu však vzniknúť aj problematické situácie. Napríklad s importérom pred sezónou uzatvoríme kontrakt a následný príde prudký nárast cien, ako sme to videli posledné dva roky. Pre producenta/farmára je to potom problém: kontrakt musí naplniť a v podstate tak prerobí.

Importéri však majú  zmysel. Ich úloha spočíva aj v tom, že majú napríklad tím ľudí, ktorí cestujú do krajiny pôvodu kávy, môžu pomáhať so vzdelávaním farmárov, prípadne s mašinériou v spracovateľských staniciach alebo s infraštruktúrou.

export kávy - vrecia s kávou
Foto: Zanya Coffee

A importér je v neposlednom rade častokrát ten, čo bude rozposielať vzorky, organizovať cuppingy po pražiarňach, cestovať a prezentovať kávu po krajine alebo pokojne aj po celom kontinente. Takto samozrejme prispieva aj k rozšíreniu povedomia o danom pestovateľskom regióne, farme či producentovi – a to u obrovského množstva pražiarov.

Ty predávaš kávu aj ako direct trade alebo len prostredníctvom importéra?

Naším prvotným, a možno aj trochu príliš ideálnym, cieľom bolo eliminovať všetky medzičlánky a naplniť si na Slovensko vlastný kontajner. To sa nám podarilo až po šiestich sezónach – minulý rok prvýkrát, keď k nám na Slovensko prišlo 15 ton. Dúfam, že toho roku sa nám to podarí naplniť ešte viac.

Naša situácia je pomerne špecifická. Vo Vietname sme exportérom ako Zanya Company Limited a na Slovensku importérom ako Zanya s.r.o. – v tejto firme sú okrem mňa a brata ešte dvaja spoločníci. Vo svete kávy takáto situácia nie je veľmi bežná, keďže kávu takto predávam prakticky sám sebe. Je to teda asi najviac „direct“ situácia, aká môže nastať.

Následne sme schopní po celej Európe rozposielať pokojne aj jedno vrece, prípadne zopár kilogramov, a takto sa zavďačiť aj menším pražiarňam. A zo slovenskej firmy nám na predfinancovanie zbernej sezóny prichádza aj časť kapitálu.

Po rokoch som si však uvedomil aj úskalia tohto systému – reálne sa to možno dá takto riešiť s jedným alebo dvoma kontajnermi, ale pokiaľ ti pri predaji importérovi zacinkajú všetky peniaze hneď, ako naložíš kontajner na loď, tak je to veľmi výhodné. Pri našom zamýšľanom modeli si totiž kávu musíme v Európe ešte aj predať, čo pri mojej vzdialenosti 10 000 kilometrov od diania nie je veľmi jednoduché.

Som však veľmi vďačný skvelým vzťahom, ktoré sme si vybudovali s mnohými slovenskými, českými, ale aj európskymi pražiarmi. S väčšinou sa poznáme osobne.

vykladanie kávy na Slovensku
Foto: Zanya Coffee

Akú časť produkcie posielaš do Európy?

Tento rok to vyzerá tak, že polovica celej produkcie pôjde do EÚ a polovica zostáva buď vo Vietname, alebo v iných ázijských krajinách, kde sme toho roku zaznamenali obrovský nárast dopytu. V budúcnosti by sme sa na tieto trhy radi viac sústredili, keďže v rámci logistiky je to častokrát omnoho jednoduchšie.

Aký podiel produkcie bude direct trade?

Ak by som to mal vyjadriť v percentách, tak toho roku asi 75–80 % produkcie bude „direct trade“ a zvyšných 20–25 % pôjde cez importérov. Ale myslím, že toto je viac-menej unikátna situácia, keďže jedným z našich hlavných cieľov je rozširovať povedomie o tom, že Vietnam nie je len o komoditnej káve, ale má aj vysoko kvalitnú produkciu.

Dávame si teda záležať na tom, aby sme nepredali všetko len jednému veľkému zákazníkovi, ale produkciu rozdeľujeme pre čo možno najviac ľudí. Sme však veľmi maličká ryba. Ak by sme v budúcnosti produkciu neustále zvyšovali, tak by sa percentá preklápali čoraz viac na stranu importérov. Inak by sa to z hľadiska cash-flow, skladovania, distribúcie a logistiky zvládalo len veľmi ťažko.

skladovanie kávy na Slovensku
Foto: Zanya Coffee


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Značky: Marián Takáčrozhovor
Ladislav Király

Ladislav Király

Káva mi dlho nechutila. Bol to pre mňa len horký a nepríjemný nápoj, s ktorým som sa nevedel zblížiť. Až som raz čistou náhodou ochutnal výberovú kávu a pochopil som, že káva nemusí byť len horká. Káva môže chutiť.

Veľmi som túžil vykričať to do sveta a dať o tom vedieť všetkým. Preto som si v roku 2019 bookol doménu blogokave.sk a založil tento web.

Záleží mi na tom, aby ste ochutnali kávu zo slovenských pražiarní a touto cestou ich podporili. Tuto nájdete ZĽAVOVÉ KÓDY do najlepších z nich.

Potrebujete poradiť? Napíšte mi na IG @ladislavkiraly.

Ďalší článok
Good Vibes Only od Coffeeinu - príprava espressa

Good Vibes Only 2025: Jarná vlna od Coffeeinu, na ktorej sa chceš viezť

Please login to join discussion

KATEGÓRIE ČLÁNKOV

  • Audioblog
  • Druhy kávových nápojov
  • Exkluzívne
  • Kaviarne
  • Kávovary
  • Kávové drinky s Vlčie sirupy
  • Kávové trendy sociálnych sietí
  • Kávový bloger
  • Nezaradené
  • Poď ochutnať slovenskú pražiareň
  • Predstavujeme nové kávy
  • Recenzie káv
  • Recenzie kávových kapsúl
  • Recepty
  • Spôsoby prípravy
  • Zaujímavosti o káve
  • Zdravie

VAŠE ZĽAVOVÉ KÓDY

SOCIÁLNE SIETE

    Guatemala Finca la Pastoria - vytekanie espressa

    Be:Café prináša novinky pre milovníkov espressa: Odvážna Kostarika a elegantná Guatemala

    15. mája 2025
    Štrbské Presso Barista - DeLonghi Magnifica Plus - príprava espressa

    Recenzia Štrbské Presso Barista: Rekord v počte defektov a chuťová vražda

    15. mája 2025
    farmár s kávovníkovými čerešňami

    Prečo má robusta viac kofeínu ako arabika?

    14. mája 2025
    Burundi Turaco od Alter-Nativ

    Štyri tipy na kávy od Alter-Nativ

    13. mája 2025
    Musetti Gold Cuvée - príprava espressa na kávovare La Marzocco

    Recenzia kávy od Musetti: Gold Cuvée nie je hodné svojho honosného mena

    14. mája 2025
    Ladislav Király a káva od Duo Jamaha

    Recenzia kávy Duo Jamaha: Aj lacnejšia káva sa dá robiť poctivo

    6. mája 2025
    Blog o káve

    Na Slovensku máme viac ako 120 pražiarní kávy. Poďte ich spolu s nami ochutnať.

    Naše sociálne siete

    KATEGÓRIE ČLÁNKOV

    • Audioblog
    • Druhy kávových nápojov
    • Exkluzívne
    • Kaviarne
    • Kávovary
    • Kávové drinky s Vlčie sirupy
    • Kávové trendy sociálnych sietí
    • Kávový bloger
    • Nezaradené
    • Poď ochutnať slovenskú pražiareň
    • Predstavujeme nové kávy
    • Recenzie káv
    • Recenzie kávových kapsúl
    • Recepty
    • Spôsoby prípravy
    • Zaujímavosti o káve
    • Zdravie

    ZNAČKY

    Alter-Nativ anketa Barista Coffee Roasters Be:café Brazília cappuccino Coffeein Coffia cold brew De'Longhi ekológia espresso festival kávy filtrovaná káva Goriffee jednorazové poháre kaviarne kofeín koronavírus káva káva a chudnutie káva a zdravie káva na chudnutie Kávoholik kávovar kávové kapsuly kávové nápoje kávový bloger kávový grunt kávový odpad Marián Takáč pestovanie kávy Pozitívne vlastnosti kávy praženie kávy pražiareň kávy príprava kávy Ready After Coffee recenzia kávy recepty rozhovor starbucks Verticcio video výberová káva zaujímavosti o káve

    TOP ČLÁNKY

    Guatemala Finca la Pastoria - vytekanie espressa

    Be:Café prináša novinky pre milovníkov espressa: Odvážna Kostarika a elegantná Guatemala

    15. mája 2025
    Štrbské Presso Barista - DeLonghi Magnifica Plus - príprava espressa

    Recenzia Štrbské Presso Barista: Rekord v počte defektov a chuťová vražda

    15. mája 2025
    farmár s kávovníkovými čerešňami

    Prečo má robusta viac kofeínu ako arabika?

    14. mája 2025
    Burundi Turaco od Alter-Nativ

    Štyri tipy na kávy od Alter-Nativ

    13. mája 2025
    • Cenník
    • Ochrana osobných údajov
    • Štatút

    Copyright © 2025 Blogokave.sk - Všetky práva vyhradené. Made by Creawise.DIGITAL

    Spravovať Súhlas

    Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje.

    Funkčné Vždy aktívny
    Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
    Predvoľby
    Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
    Štatistiky
    Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
    Marketing
    Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
    Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
    Spravovať
    {title} {title} {title}
    Žiadne výsledky..
    View All Result
    • DOMOV
    • Zľavové kódy
    • Všetky články
    • Pražiarne
    • Kaviarne
    • O nás

    Copyright © 2025 Blogokave.sk - Všetky práva vyhradené. Made by Creawise.DIGITAL