E-commerce: Nová príležitosť pre salvadorských pestovateľov kávy
Viackrát sme písali o tom, že pestovatelia kávy sú v neradostnej situácii. Vďaka elektronickému obchodovaniu (e-commerce) sa im však núkajú nové možnosti a vyzerá to tak, že by si mohli lepšie zarobiť. Tieto príležitosti si všimli aj v stredoamerickom Salvadore.
Práve teraz, cez vianočné obdobie, prebieha v Salvadore intenzívny zber úrody. Zberači sú v kopcoch a červenými kávovými čerešňami napĺňajú svoje košíky. Plody potom prejdú spracovaním a v podobe zelenej kávy skončia v niektorom z blízkych veľkoskladov.
Kvalitná káva na ceste k spotrebiteľovi
Obchodníci ich následne predajú ďalej a na ceste k finálnemu zákazníkovi zrná prejdú pomerne dlhú cestu. Každý člen kávového reťazca si niečo uchmatne a farmárom ostanú odrobinky. Toľko veľmi hrubý náčrt celkového fungovania.
Situácia nie je dobrá a dlhé roky sa na nej nič nemenilo. Farmári sú mnohokrát chudobní a jednoduchí ľudia, ktorí nemajú v zásade žiadne páky. Mnohí však dokážu dopestovať veľmi kvalitnú kávu a vyzerá to tak, že v budúcnosti sa im môže podariť nájsť priamejšiu cestu ku konečnému spotrebiteľovi.
Keď je pandémia na niečo dobrá…
Počas aktuálneho obdobia globálnej pandémie vývoj v tomto smere výraznejšie napredoval a Salvádorčanom sa podarilo nadviazať priame spojenie s veľmi silným čínskym trhom. Na celej veci pracoval biznismen menom Hugo Hernandez, ktorý sa chce postarať o to, aby salvadorskú kávu predával priamo do najľudnatejšej krajiny sveta.
„Toto historické a doslova atypické obdobie nám umožnilo opäť sa niečo naučiť a vykonať zmeny,“ povedal Hernandez pre Xinhua. „Bez pandémie by mnohí z nás pokračovali tradičnými spôsobmi, ale teraz vidíme, že veci vieme aj zjednodušiť.“
Neskutočné čísla čínskeho onlinu
Hernandez si všimol, ako výrazne napreduje čínsky online trh. V posledných rokoch zaznamenal doslova výbuch a prostredníctvom onlinu sa kupuje a predáva doslova všetko. No a samozrejme sa to hodí aj tamojším pražiarňam, ktoré by sa mohli ľahko dostať ku kvalitnej káve priamo od pestovateľov.
Ak sa pozrieme na presnejšie čísla, tak v júni 2020 bolo v Číne až 749 miliónov zákazníkov nakupujúcich prostredníctvom onlinu, čo je približne 79,7 percenta všetkých tamojších užívateľov internetu. No a počas Dňa nezadaných (čínskej verzie Black Friday) zaznamenala platforma Tmall (patrí Alibabe) v priebehu jednej jedinej sekundy až 583 000 objednávok. Sila čínskeho trhu je neskutočná.
Nové technológie podľa Hernandeza pomôžu menším krajinám s podnikateľskými aktivitami, so zabezpečením logistiky, ale aj so zjednodušením platieb a v konečnom dôsledku s podporou exportu. Sám v tom vidí obrovskú hodnotu.
Malý Salvador stavia na kvalite
Salvador je z hľadiska veľkosti menší ako polovica Slovenska, má 6,4 milióna obyvateľov a až 24 000 producentov kávy, pričom väčšina z nich sa radí medzi malých pestovateľov s rozlohou plantáží do 7,5 hektára. Takéto malé spoločnosti zväčša nemajú silu na to, aby samé realizovali „direct trade“ a svoje zrná často len odovzdávajú blízkym veľkoskladom.
V boji s krajinami ako Brazília a Kolumbia, ktoré dokážu vyprodukovať doslova gigantické množstvo kávy, to majú Salvádorčania ťažké, ale práve preto sa viac koncentrujú na prémiovú kávu vyššej kvality. Nuž a predaj tej by prostredníctvom onlinu mohol „fičať“.
Kávové oslovenie mladej čínskej populácie
Prvotná orientácia je nastavená na mladých čínskych konzumentov z miest ako Šanghaj či Peking, pre ktorých je nakupovanie prostredníctvom mobilných telefónov absolútnou samozrejmosťou.
„Mladí sú veľmi dynamickí a veľmi aktívni. Využívajú sociálne siete a nové technológie, pričom práve prostredníctvom týchto kanálov chceme reklamne podporiť našu kávu,“ skonštatoval Hernandez.
Príležitosti, ktoré pred pár rokmi neexistovali…
Export salvadorskej kávy do Číny začal rásť hlavne od augusta 2018, keď obe krajiny nadviazali oficiálne diplomatické vzťahy. Dnes je z Číny jeden z hlavných odberateľov salvadorských zŕn a situácia môže byť ešte lepšia.
Potvrdil to aj Armando Fontan, ktorý má farmu v západnom Salvadore v kopcoch v blízkosti malého mesta Ataco. „Núkajú sa nám príležitosti, ktoré pred desiatimi či pätnástimi rokmi neexistovali,“ povedal Fontan pre Xinhua.
Dodajme, že salvadorskú kávu si viete zakúpiť aj prostredníctvom kávového eshopu Blogu o káve.