Slovenská pražiareň kávy Coffeein predstavila projekt s názvom „férové ocenenie farmárov“. Prostredníctvom neho chce proklamovať, že za kávy, ktoré predáva, boli farmári férovo odmenení a na oplátku dodali zrno najvyššej kvality.
„Naším cieľom nie je byť najlacnejšia pražiareň, ale tá najkvalitnejšia,“ stojí v stanovisku uverejnenom na webe coffeein.sk.
Coffeein na obaly svojich káv pridal nálepku „Férovo ocenená káva“, ktorá značí:
- káva bola nakúpená za férovú cenu, ktorá farmárom umožňuje dôstojný život a zaručuje prostriedky na ďalší rozvoj fariem
- ide o „current crop“, teda najčerstvejší zber, nie o „past crop“
- káva bola spracovaná s dôrazom na kvalitu, udržateľnosť a inovácie a spĺňa štandardy výberovej kávy (SCA 80+)
- káva bola upražená na pražičke, ktorá má takmer nulové emisie CO2
- káva bola vytriedená optickou triedičkou
- káva bola ručne zabalená v pražiarni kávy COFFEEIN.
V tejto súvislosti sme vyspovedali zakladateľa pražiarne COFFEEIN Petra Szaba.
Prečo si sa rozhodol spustiť projekt „férové ocenenie farmárov“?
„Projekt som priniesol preto, lebo v poslednej dobe sa cena kávy začala intenzívnejšie riešiť v médiách i v online priestore. Je to skvelé, pretože to poukazuje na dôležitosť ohodnotenia zberačov aj farmárov. Problém je však v tom, že cenu zvyšujú aj „šmejdi“, teda firmy, ktoré predávajú podradnú, prepraženú, či starú kávu.“
„Môže sa to zdať ako klišé, prípadne prázdne frázy, ale práve vďaka vysokým cenám na trhu sa náš slovenský trh začína zaplavovať podradnou „wannabe“ výberovou kávou, ktorá je plná defektov, alebo je to mix starých a čerstvých zberov a podobne. Stretávam sa s tým čoraz častejšie. Badge „férovo ocenená káva“ je teda pre našich zákazníkov, prípadne aj potenciálnych, signálom, že kúpou našej kávy garantujeme vyššie spomenuté atribúty kvality a čerstvosti.“
Má vôbec pražiareň dosah na to, aby bol farmár férovo oceňovaný? Neostane drvivá väčšina peňazí v iných článkoch dodávateľského reťazca?
„Keď nakupuješ kávu formou direct trade, tak presne vieš, komu idú peniaze. Takýchto káv máme na eshope aktuálne päť alebo šesť. Kávu okrem toho samozrejme nakupujeme aj od importérov, ale len od takých, ktorí sú rokmi overení. Dostávame od nich aj „koláčové grafy“, ktoré nám ukazujú, ako sú odmeňovaní farmári. Vieme teda, že peniaze idú na dobré miesto.“
„Pri súčasných cenách sa však zviditeľnil aj nový problém: aj niektorí farmári sú podvodníci a často sa im podarí pražiarov oklamať. Prišla nám napríklad káva označená ako čerstvý zber, ale bola citeľne stará. Badge „férové ocenenie farmárov“ garantuje aj to, že takúto kávu do obehu nevypustíme. V každom prípade sme ju nevyhodili, ale napražili a darovali ukrajinským vojakom na fronte. A od daného farmára viac kávu nevezmeme.“
Ako je možné, že v cenách kávy sú medzi jednotlivými pražiarňami veľké rozdiely? Niekto môže napríklad Brazíliu či Kolumbiu predávať za polovičnú cenu ako niekto iný.
„Pre zákazníka je to pomerne ťažko pochopiteľné a zväčša v takomto prípade siahne po lacnejšom variante, čo mňa osobne mrzí. Lacnejšia káva často pochádza z priemyselných plantáží, kde sa uprednostňuje kvantita pred kvalitou. Okrem toho je mnohokrát zo starších zberov a žiadne zo známych značiek o termíne zberu svojej kávy ani neinformujú – aspoň ja som to na bežných supermarketových kávach ešte nevidel. Mnohokrát teda v balíčkoch majú aj staré zrná, ktoré už neposkytujú takmer žiadny kávový pôžitok. Toto robia mnohé pražiarne, ktoré nákupom tzv. „past crop“ umelo znižujú svoje náklady a na zákazníka to funguje. Staré zrná už pritom stratili svoju čerstvosť, aromatickosť i chuťový profil. V pražiarni COFFEEIN vždy pracujeme len s aktuálnymi a čerstvými zbermi, aby sme vám priniesli maximálny chuťový zážitok.“
A k tomu všetkému pribaľujete aj záruku „garancia vrátenia peňazí“, aby sa noví zákazníci ničoho nebáli.
„Áno, takto to je. Zákazníkovi garantujeme, že ak mu naša káva nezapasuje, tak mu bez zbytočných otázok vrátime peniaze, prípadne kávu vymeníme za inú. Týmito krokmi chceme širokému publiku, ktoré ešte nepije výberovú kávu, ukázať, aby sa nebálo experimentovať. Podľa mňa sú len dve možnosti: buď zákazník objaví skvelú kávu a doslova mu to zmení život, alebo ju vyskúša, nesadne mu a vrátime mu peniaze. O nič nepríde, len získa novú skúsenosť.“
Náš tip: pri nákupe na eshope coffeein.sk využite zľavový kód BLOGOKAVE10.
