Exkluzívne

INCUPLE: Výberová káva od Topoľčian útočí na celé Slovensko

Jednou z rýchlo rastúcich a napredujúcich slovenských pražiarní kávy je INCUPLE. Rodinná pražiareň výberovej kávy má základňu v obci Kamanová nachádzajúcej sa na hlavnom cestnom ťahu Nitra – Prievidza. Majitelia Kováčovci síce pochádzajú z Veľkých Dvorian, ktoré sú vzdialené takmer dvadsať kilometrov, ale pre rozmach si takticky vybrali práve Kamanovú. Denne tadiaľto prejde množstvo áut, ktorých šoféri sa môžu zastaviť, posilniť sa dobrou kávou, prípadne si doplniť jej zásoby.

Keď sme spomínali, že ide o „rodinnú pražiareň“, tak sme rozhodne neprestrelili. Veď posúďte sami. Martin sa so svojím otcom Petrom stará o praženie a mama Janka rieši menej populárne – ale mimoriadne dôležité – veci ako financie, marketing či komunikáciu s verejnosťou. S tvorbou propagačných materiálov a personalizovaných obalov pre firmy pomáha Martinova manželka Katka, no v biznise sú zapojení aj ďalší členovia rodiny. Mladší syn Michal rieši hlavne email marketing a s balením pomáha duo, ktoré je už na dôchodku: Gabika a Amálka. K tomu treba prirátať šesť externých zamestnancov.

Blog o káve za všetkých vyspovedal mamu Janku Kováčovú so synom Martinom. Poďte si prečítať rozhovor s nimi a zoznámiť sa s INCUPLE.

Skúste sa nám najskôr trochu predstaviť. Čomu konkrétnemu sa v pražiarni INCUPLE venujete?

Jana: Na túto otázku je ťažké jednoznačne odpovedať. Sme rodinná firma s desiatimi zamestnancami a moja funkcia je viac-menej multifunkčná. Vlastne sa venujem všetkému okrem praženia. Marketingu, financiám, eshopu, vzdelávaniu zamestnancov, účtovníctvu a ďalším veciam spojeným s podnikaním.

Martin: Ja sa zasa venujem všetkému okrem účtovníctva (smiech). Mojou hlavnou úlohou je sledovanie kvality, praženie, vytváranie profilov, plánovanie výroby a zavádzanie nových produktov. Tiež si rád občas odskočím za bar ako barista a vediem naše baristické a latte art kurzy.

Zľava Martin, Jana a Michal Kováčovci INCUPLE
Zľava Martin, Jana a Michal Kováčovci.

Ako ste sa dostali ku káve a aká bola vaša osobná kávová cesta? Kedy ste kávu začali piť a kedy sa to premenilo na snahu založiť si pražiareň? Ako sa to všetko vlastne zomlelo?

Martin: Moja kávová cesta sa začala niekedy na strednej škole, kde som sa prvýkrát ako študent hotelky v Piešťanoch stretol s kvalitnou kávou. Neskôr nasledovali baristické kurzy a prišla myšlienka predávať kávu na trhoch, jarmokoch a festivaloch. To bolo pred takmer siedmimi rokmi, kedy bolo takýchto predajcov kávy iba zopár. Dá sa povedať, že trend „pojazdných kaviarní“ sa ešte len rozbiehal. Približne po jednej sezóne sme kúpili našu prvú pražičku a začali pražiť našu kávu – INCUPLE.

Jana: Celých sedemnásť rokov som pracovala v istej veľkej potravinovej korporácii, kde som bola obchodný reprezentant. V posledných rokoch pôsobenia som mala na starosti zahraničné siete a okrem iného som predávala aj kávu, avšak instantnú. Okrem toho napríklad aj kávové kapsule. Kávu som pila veľmi málo a espresso v kaviarni mi nikdy nechutilo. Dokonca som nikdy nepila ani zalievanú klasiku. Ráno však u mňa začínalo „Goldkou“, to musím priznať. Keď sme začali uvažovať nad pražiarňou, nebavili sme sa o kaviarni. V tej chvíli sme na nič také nemysleli. Osobne som bola na pokraji vyhorenia z korporátu a rozhodla som sa opustiť istoty i dobre platenú prácu. Odišla som v podstate do neznáma, ale späť som sa už nikdy neobzrela. Vždy som túžila podnikať.

Aké cesty vás priviedli do Kamanovej?

Martin: Najskôr sme hľadali len výrobný priestor niekde v priemyselnom parku. Vnímali sme to tak, že tam chceme napražiť kávu, ktorú budeme následne predávať na jarmokoch alebo cez eshop. Všetko sa však vyvinulo inak.

Jana: V Kamanovej sme odrazu narazili na domček pri hlavnej ceste, ktorý nám dával zmysel. Zaujímavé to pre nás bolo hlavne preto, že išlo o hlavný ťah medzi Nitrou a Prievidzou. Predstavovali sme si to tak, že tam začneme pražiť a priestor využijeme aj ako výdajňu balíčkov. Následne sme však vycítili, že tento priestor nám núka aj niečo viac. Zariaďovanie interiéru bolo vždy naším hobby a po troch mesiacoch rekonštrukcie – vlastnými rukami – sme na tomto mieste napokon otvorili aj kaviareň s coffeeshopom. Nastavili sme to tak, aby mohli zákazníci cez okienko v priamom prenose sledovať praženie. Ich reakcie boli rôzne. Niektorí boli fascinovaní a takýto typ prevádzky nepoznali. Dosť však bolo aj takých, ktorí nám predpovedali skorý koniec. Jeden zákazník nám dával tri mesiace, ale napokon k nám chodí dodnes.

pohľad na kaviareň s pražiarňou Incuple

Vybavenie prevádzky nie je lacná záležitosť. Ako ste sa s tým popasovali?

Jana: Disponovali sme obmedzeným množstvom financií, keďže ja som už bola bez práce a Martin s Katkou študovali na vysokej škole. Našťastie sme všetci pomerne zruční a zvládli sme to. Mňa osobne vždy fascinoval interiérový dizajn a manžel ovláda prácu s drevom, takže okrem niekoľkých odborných zákrokov sme si všetko urobili sami. Všetky peniaze, ktoré sme zarobili na akciách, sme vrazili do prevádzky.

Akú pražičku ste si na začiatok zaobstarali?

Martin: Prvou profi pražičkou v našich službách bola Coffee Tech FZ-94. Bola síce malá, určená len na dva kilogramy kávy, ale bola to ozaj top značka a kvalita. Financovali sme ju z predaja kávy na akciách a čiastočne z úveru. Môžem prezradiť, že celkové náklady na zriadenie prevádzky boli približne na úrovni 20 000 eur. Vzhľadom na to, že sme nemali zabezpečený žiadny pravidelný odber kávy, to bolo značné riziko.

Prečo ste sa rozhodli pre názov INCUPLE?

Martin: Tento názov vznikol v mojej hlave v jeden večer pri pohári vína. Je to „anglický“ názov, ktorý sa spočiatku u ľudí nestretol s veľkou podporou. Niektorí to nevedeli vysloviť a nevedeli ani čo to znamená. Ja som však za každú cenu chcel moderný a progresívny názov s významom, s ktorým by som bol stotožnený.

Čo to znamená?

Martin: Je to slovná hračka odvodená z anglického výrazu „couple“, teda dvojica alebo pár. Reprezentovalo to mňa s Katkou, naše začiatky a takisto to bolo spojené s myšlienkou, že káva by ľudí mala spájať a vždy by ju mali piť v dobrej spoločnosti. Zo slova som napokon vyhodil písmeno „o“ a vzniklo ďalšie prepojenie s kávou. Slovo „cup“ totiž znamená šálka. Celkovo sme vytvorili komplexnejší názov s víziou modernej značky.

V ktorom roku ste začínali a aká bola vtedy situácia na našom kávovom trhu?

JanaS kávou sme začínali v roku 2014 , kedy sme chodili po spomínaných akciách. Patrili sme medzi jedných z mála, ktorí ponúkali výberovú kávu. Mali sme ju od jednej slovenskej pražiarne. V tom čase bol trh výberovej kávy veľmi obmedzený a na Slovensku bolo len okolo dvanásť pražiarní. Pomohol nám známy, ktorý nám posunul značkovú 2kg pražičku Coffeetech, na ktorej sme neskôr pražili celé dva roky. Veľmi pekne ďakujeme Jarovi Útlemu z firmy ATC za nezištnú pomoc a trpezlivosť pri odovzdávaní skúseností. V dnešnej dobe to vôbec nie je samozrejmosť.

Ako u vás prebiehal proces tréningu praženia?

Martin: V našej pražiarni pražím ja a v posledných dvoch rokoch sa ku mne pridal aj otec. Spočiatku som sa učil pražiť úplne sám za pomoci internetu a systémom pokus-omyl. Keď som praženie trochu pochopil, absolvoval som aj kurzy, jednak u nás na Slovensku a jednak v Prahe. K tomu veľa knižiek a online kurzov. Avšak môžem povedať, že na žiadnom kurze sa nedozviete univerzálny recept ako upražiť dobrú kávu. Celý proces treba pochopiť, nájsť si svoju cestu a štýl praženia, ktorý potom človek reprezentuje a predáva zákazníkom. Teraz môžem povedať, že káva, ktorú pražíme, našim zákazníkom chutí. Určite sa však neprestávame učiť a vzdelávať sa. Chceme dosiahnuť ešte lepšiu chuť a kvalitu. Hľadáme ďalšie a profesionálnejšie kurzy, ale aj kvalitnejšiu a modernejšiu technológiu.

Čo sa stalo so spomínanou prvou pražičkou a akú pražičku využívate dnes?

Martin: Prvú profesionálnu pražičku sme si ponechali na praženie vzoriek. Prešli sme na 10kg pražičku, ktorá nám priniesla výrazný posun v objeme i v kvalite praženia. Momentálne máme pražičku s kapacitou 25kg a maximálnou mesačnou kapacitou okolo piatich ton. Nevyužívame ju však naplno. Umožňuje nám však väčšiu flexibilitu praženia, väčší dôraz na kvalitu a odkrýva nám potenciál budúceho rastu, ktorý sme už pri starej pražičke nemali. Spomenul by som aj to, že na profilovanie vzoriek používame laboratórnu špičkovú technológiu IKAWA.“

pražička Coffed v sídle INCUPLE
Toto je veľká 25kg pražička značky COFFED, ktorá by za mesiac dokázala upražiť až päť ton kávy.

Aký je prístup vašej pražiarne k praženiu? Venujete sa len medium a light roastom, alebo robíte aj tmavé praženie?

Martin: Praženie kávy bolo pre mňa vždy remeslom s pridanou hodnotou; ľuďom som chcel prinášať radosť a dopriať im kvalitu. Nemám rád rozdeľovanie ľudí na tých, ktorí káve „rozumejú“ a tých „ktorí nevedia, ako chutí dobrá káva“. My sme tu boli od začiatku pre všetkých. Vášnivým kávičkárom sme ponúkali tie najzaujímavejšie kávy a spolu s nimi sme spoznávali úžasné chute. A tomu, kto ešte nemal možnosť ochutnať čerstvo praženú kávu, sme dali možnosť vstúpiť do tohto sveta niečím, čo mu bolo najbližšie. Hoci aj tmavo praženou kávou. Takto naši zákazníci prešli z komerčných značiek na našu a z tmavo pražených káv na svetlejšie.

Viete percentuálne vymedziť aké kávy chcú vaši zákazníci?

Martin: V súčasnosti v našej ponuke dominuje stredné praženie, ktoré tvorí okolo 70 percent produkcie. Zvyšných 30 percent sa približne pol na pol delí na tmavé a svetlé praženie.

Prejdime k samotnému okoliu Kamanovej a Topoľčian. Pozorujete za roky vášho pôsobenia zmenu kávovej kultúry v tomto regióne?

Jana: Otvorenie pražiarne v regióne začalo písať príbeh výberovej kávy na nepopísaný papier. Len veľmi zriedka sa stávalo, že prišiel zákazník a pýtal by sa na praženie alebo chuťový profil. Našou víziou bolo od začiatku ponúkať kvalitnú výberovú kávu pre všetkých. Každému, kto k nám vstúpil, sme venovali ozaj veľa času. Vysvetľovali sme mu, prečo je táto káva iná, aké má pre zákazníka benefity, či už chuťové alebo zdravotné. Zákazníci vďaka tomu pribúdali a pomáhali nám šíriť naše dobré meno. Bolo to krásne obdobie, doslova sa nám plnil sen. Celkovo si dovolím povedať, že značka INCUPLE výraznou mierou prispela k šíreniu kávovej kultúry v našom regióne. Zákazníci sú dnes už oveľa náročnejší a potrpia si na kvalitu. S pribúdajúcou konkurenciou už navyše môžu aj porovnávať, čo je len a len dobre.

cesta okolo sveta INCUPLE
Z ponuky pražiarne INCUPLE určite odporúčame takúto „Cestu okolo sveta

Vo vašom regióne ste sa už presadili a teraz plánujete výraznejšie zaútočiť na celé Slovensko. V čom by mohla byť konkurenčná výhoda INCUPLE oproti ostatným pražiarňam?

Jana: Za mňa je to takých päť hlavných bodov: tradícia, kvalita, skúsenosti, kapacita, inovácie.

Pozrime sa do vašej ponuky. Ktoré kávy sú z dlhodobého hľadiska vaše najpredávanejšie?

Martin: Colombia Excelso, Brazil Cerrado Mineiro a náš Espresso Blend, v ktorom je pomer arabiky a robusty 80:20. Všetko sú to stredne pražené kávy, v ktorých dominuje čokoládovo-oriešková chuť.

Ak by ste si bez ohľadu na cenu mali vybrať tri najlepšie kávy z vašej ponuky, ktoré by ste ľuďom odporučili? Aké chute ponúkajú a v čom sú výnimočné?

Martin: Momentálne určite náš sezónny „Winter Blend“, ktorý je zaujímavý nielen chuťou, ale aj unikátnym zložením. Ďalšou kávou v našej ponuke, ktorú sa oplatí ochutnať, je Colombia Geisha určená na filter. Je spracovaná metódou honey s 96-hodinovou fermentáciou. Nuž a pre milovníkov klasickejších chutí s tónmi čokolády sme si ako kávu mesiaca december pripravili obľúbenú Colombiu, tentokrát z výnimočnej spolupráce priamo s farmárom.

INCUPLE Winter Blend
Vianočnú zmes Winter Blend od INCUPLE by ste určite mali ochutnať.

Na záver ešte obligátna otázka: Kde všade vás ľudia nájdu? Kde si vedia kúpiť vašu kávu a kde ju vedia ochutnať?

Jana: Náš kompletný sortiment zákazníci nájdu v Kamanovej, kde máme pražiareň i kaviareň. Okrem toho sme prítomní aj v Topoľčanoch na Štúrovej ulici, kde máme modernú kaviareň spojenú s coffeeshopom a školiacim strediskom. Ďalšia prevádzka je na Mojmírovej ulici takisto v Topoľčanoch, kde je k dispozícii celý náš sortiment kávy, ale kávu alebo drinky si možno vychutnať dlhšie do večera a otvorení sme tu aj v nedeľu. V Bánovciach nad Bebravou máme spoluprácu s Coffeeshopom, ktorý ponúka celú ponuku našej kávy. Naša káva sa okrem toho dá zakúpiť aj v sieti Yeme, prípadne v Nitre v darčekových predajniach Nitrazdroj. 

Ktoré sociálne siete využívate?

Jana: Sledovať naše aktivity, prípadne vyjadriť nám podporu, môžete na Facebooku @incuple.sk a Instagrame @incuple_coffee. Okrem toho budeme samozrejme radi keď prídete aj na náš web incuple.sk a vyberiete si niečo z ponuky nášho eshopu.

logo incuple
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close