Zaujímavosti o káve

Indovia sú smutní: Uganda ich podbíja cenami a po dlhých rokoch vytláča z talianskeho trhu

Indickí pestovatelia a obchodníci s kávou majú ďalší problém. Jeden im už spôsobil rozmach globálnej pandémie a ďalší prichádza v súvislosti s tým, že strácajú podiel na talianskom trhu. Taliani sa jednoducho rozhodli kupovať lacnejšiu kávu z Ugandy, ktorá má podobné vlastnosti ako indická, ale je cenovo dostupnejšia.

India vyváža približne pätinu svojej kávy do Talianska a v posledných troch desaťročiach na tomto trhu dominovala. Táto káva sa predáva zväčša v prémiovom segmente, v kaviarňach a baroch, ibaže dlho to takto asi neostane.

„Ugandčania sa v súčasnej situácii pokúšajú uchmatnúť čo najväčší podiel talianskeho trhu a pre nás je to veľmi znepokojujúce,“ povedal prezident Asociácie exportérov kávy v Indii Ramesh Rajah pre The Hindu Business Line s dodatkom, že kvalita indických a ugandských zŕn je porovnateľná, ibaže Uganda ich dokáže dodávať o 20 percent lacnejšie. Na tone to spraví minimálne 200 dolárov.

„Za normálnych okolností sa zákazníci obzerajú hlavne po kvalite a nemajú problém zaplatiť viac. Taliansku ekonomiku však kvôli pandémii čakajú ťažké časy a konzumenti sa obzerajú po lacnejšej káve. Uganda je o 20 percent lacnejšia ako India a vidia v tom dobrú hodnotu.“

„Taký Vietnam je ešte lacnejší, ale tam už zohráva svoju rolu aj chuť a ďalšie faktory, takže sa predáva hlavne v segmente komerčnej balenej kávy a nie v prémiovom segmente, ako my v Taliansku. Nuž a treba povedať, že prémiovému segmentu dala pandémia viac zabrať, ako komerčným kávam. Nás to výrazne zasiahlo,“ skonštatoval Rajah.

Ak si vezmeme prvý polrok 2019, India do Talianska dodala 50 513 ton kávy, no v tomto roku to bolo už len 36 547 ton. Export arabiky poklesol o 14 percent na 4 774 ton, export robusty dokonca o 27 percent na 31 134 ton.

„Indická kvalita je vyhľadávaná, no importéri sa začínajú orientovať na cenovo efektívnejšie kávy,“ povedal exportér z Bengalúru Anil Ravindran. „Za súčasných okolností týkajúcich sa COVID-19 je to všetko ešte evidentnejšie a kupujúci sa viac orientujú na lacnejšie kávy.“

Celkovo ide o veľmi zaujímavý boj, pretože India pred približne 30 rokmi uchmatla taliansky trh práve Ugande.

„Je to tak. My sme ho prevzali pred 30 rokmi a oni si ho teraz chcú vziať späť,“ priznal Rajah. „My sme sa však nepokúšali o to, aby sme niekoho cenovo podbili. Predávali sme za rozumnú cenu a vedeli sme zabezpečiť spoľahlivú dodávku v priebehu celého roka. Naša káva navyše bola lepšie pripravená a mala menej nedostatkov. Jednoducho sme ponúkli lepší produkt a keď si na neho konzumenti zvykli, ceny začali stúpať.“

Uganda mala v tom čase hlavne logistické problémy a ustúpila z pozícií. Situácia sa však mení a aj za podpory tamojšej vlády sa krajina preberá. Rajah teraz žiada o pomoc aj indickú vládu, ktorá by podľa neho nevyhnutne mala niečo spraviť. Riešením by mohlo byť napríklad zníženie niektorých daní, prípadne dotácie pre pestovateľov.


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close