Zdravie

Je káva močopudná?

V každom balíčku kávy sa ukrýva príbeh

Je káva močopudná a odvodňuje alebo je to len mýtus? O tejto téme sa vedú siahodlhé diskusie a vyzerá to tak, že na odpovedi sa nevedia zhodnúť ani skúsení odborníci. Jeden tvrdí to, druhý zasa niečo iné.

O kofeíne vieme s určitosťou povedať jedno: je to najpopulárnejšia droga na svete. Pochopiteľne, že slovo „droga“ možno vyznie prehnane, ale predsa len nás dokáže nakopnúť, povzbudiť a poriadne naštartovať. Nachádza sa vo viacerých nápojoch, ale najviac si ho spájame s kávou.

Štúdia z roku 1928

Semienko močopudných úvah zasiala štúdia Lawrenca Armstronga z Univerzity Connecticut vykonaná ešte v roku 1928. Tento Američan prišiel na to, že ak človek viac ako dva mesiace neprijme žiadny kofeín, tak aj pol miligramu kofeínu na kilogram váhy (45 miligramov pri 90-kilogramovom človeku) môže spôsobiť „značné“ zintenzívnenie potreby močenia.

Problém bol však v tom, že celý tento výskum bol realizovaný len na troch (3!) ľuďoch, takže jeho výsledky boli pochybné. Nuž a aby toho nebolo málo, nehovoril v zásade vôbec nič o pravidelných kávičkároch a ako sa neskôr ukázalo, na nich mal kofeín iné účinky. Močopudnosť sa vytrácala.

Keď si telo na kofeín zvykne, močopudný efekt slabne

Stačí, že kávu popíjate niekoľko dní a močopudný efekt je čoraz slabší. Po štyroch či piatich dňoch sa ukáže až pri miligrame kofeínu na kilogram váhy, teda pri dvojnásobnej dávke, s akou pracovala štúdia z roku 1928. Po viacerých dňoch však úplne ustupuje.

„Ak pravidelne vypijete pár šálok kávy denne, tak malé množstvo kofeínu, ktorý sa v nich nachádza, nespôsobí, že by ste zo seba vylúčili viac tekutín, ako prijmete,“ povedala odborníčka na výživu Lisa Rennová pre ABC Life.

Podobné hydratačné kvality kávy a vody?

Doposiaľ najviac citovaný výskum realizovali v roku 2014 vo Veľkej Británii. Jedna skupina ľudí pila štyri 200-mililitrové poháre kávy denne, druhá rovnaké množstvo vody. Výskumníci merali množstvo vylúčeného moču počas 24 hodín, ale súčasne hydratáciu organizmu kontrolovali aj prostredníctvom vzoriek krvi: „A prišli na to, že striedme popíjanie kávy má podobné hydratačné kvality, ako popíjanie vody.“

V našich končinách však máme iné kávové návyky a nie každý holduje veľkým kávovým nápojom o 200 mililitroch. Keď však malé espresso doplníme pohárom čistej vody, čo je v zásade štandard, je to to isté. Telu nemôžeme spôsobiť žiadne, ani len malé, problémy.

Je káva močopudná? Dôkazy neexistujú…

Treba však pripomenúť, že táto štúdia bola zameraná na pravidelných kávičkárov. Naďalej sa hovorí o tom, že na ľudí, ktorí kávu nepijú pravidelne, by mohla mať močopudné účinky, ale potvrdené to nie je. V zásade to asi bude tak, ako pri mnohých iných aspektoch: každý si to musí vyskúšať sám na sebe.

„Dôkazy týkajúce sa tejto oblasti doposiaľ nie sú celkom jednoznačné,“ konštatuje ABC Life. „Ak však pijete kávu pravidelne a nepijete jej prehnane veľa, nemala by vás dehydrovať.“

Dodržujte pitný režim a všetko bude OK

Skôr spomínaná Lisa Rennová pridala aj ďalšie slová: „Ak vypijete viac, ako štyri šálky kávy denne, možno by ste mohli pocítiť močopudný účinok. Ale ak ich vypijete menej, tak to bude z hľadiska dehydratácie na sto percent v poriadku.“

A ak sa dehydratácie vyvolanej kávou napriek tomu obávate, nie je nič jednoduchšie, ako si v priebehu dňa párkrát dopriať aj iný nápoj. Priemerný muž potrebuje približne 2,6 litra tekutín denne, žena 2,1 litra. Ak je teplejšie, prípadne ste fyzicky mimoriadne aktívny, doprajte si ich ešte viac. Nič tým nepokazíte.

Káva je močopudná od 400 miligramov kofeínu

Diuretickými účinkami kofeínu sa zaoberal aj Huffington Post. Ten otvorene tvrdil, že „kofeín je močopudný“ a telo vďaka nemu môže vylúčiť viac tekutín, ako prijme. Nie je to však nič kritické.

„Močopudné účinky kofeínu sa naštartujú až pri jeho vyššej spotrebe,“ vyjadrila sa profesorka integratívnej biológie a fyziológie z Univerzity v Minnesote Lisa Andersonová pre huffpost.com. „Na to, aby mal kofeín značný vplyv na množstvo tekutín vo vašom tele, by ste ho potrebovali spotrebovať viac ako 400 miligramov.“

Kontrolujte si farbu moču

O tom, koľko kofeínu obsahuje káva, sme už písali, takže si to viete ľahko porátať. Zaujímavú informáciu k dehydrovaniu organizmu pridala doktorka Rena Maliková, podľa ktorej postačí, ak si budete pozorovať farbu moču.

„Ak je tmavožltý, potrebujete prijať viac tekutín,“ skonštatovala Maliková v rovnakom rozhovore pre Huffington Post. „Ak je takmer priezračný, pijete až veľmi veľké množstvo tekutín. V dobrej rovnováhe máte telesné tekutiny vtedy, ak je moč taký žltý, ako limonáda z citróna.“

Páči sa ti naša tvorba? Podpor nás cez Patreon alebo kúpou balíčka z eshopu. Vďaka 😉
Značky
Zobraz viac
Káva eshop kvalitná káva

Podobné články

Back to top button
Close
Close