Káva zadarmo: Koľko jej RegioJet rozdá a oplatí sa to?
Ak ste zákazníkom železničnej spoločnosti RegioJet, viete, že súčasťou cestovania je aj káva zadarmo. A nielen jedna, pretože si tých káv môžete dať toľko, koľko len chcete. Ide o taktiku, ktorá pomáha získať zákazníkov a zjavne sa to vypláca. Nie je to však lacný špás.
„Káva je niečo, čo je u nás zadarmo. Vždy to tak bolo a vždy to tak aj bude,“ potvrdil manažér dopravy a tlačový hovorca spoločností RegioJet a Student Agency Aleš Ondrůj v podcaste roast different.
Náklad na šálku kávy je korunová položka
Vzápätí priznal, že poskytovanie tejto služby sa viackrát dostalo pod tlak, ale káva zadarmo doposiaľ vždy prežila. „Vždy, keď príde faktúra a rieši sa, ako by ekonomika mohla fungovať lepšie, príde na pretras práve káva. Radim (Jančura, majiteľ RegioJetu) však vždy povie NIE a zdôrazní: Káva je zadarmo, pretože náklad na šálku kávy je v nákladovej štruktúre firmy doslova nič.“
„Je to akoby korunová položka,“ pokračoval Ondrůj. „Ale tá hodnota v očiach zákazníka, že sme mu dali kávu – ospravedlňujem sa, ale kávu Illy, ktorá je v očiach 98 percent našich zákazníkov špičková káva a zákazník ju stavia veľmi vysoko – a mohol si dať dve alebo tri, prípadne si mohol dať dvakrát caffé latte. Teda náklad pre firmu nič, ale hodnota v očiach zákazníka je obrovská. Práve preto sa napokon často rozhodne, že pôjde Regio Jetom.“
Najväčšia kaviareň v Českej republike
Radim Jančura hovorí, že RegioJet je „najväčšia kaviareň v Českej republike“ a dokladuje to obrovským množstvom vydaných šálok kávy. Denne sú to tisícky, ročne milióny. No a keď za toto príde od Illy faktúra, finančného riaditeľa zamrazí.
„Takto narýchlo to na kilogramy asi nedokážem prepočítať, ale denne máme viac ako 40 vlakov, v ktorých je veľká spotreba kávy,“ skonštatoval Aleš Ondrůj. „V každom takomto vlaku denne vydáme 200 až 300 káv a týmto násobením sa dostaneme na možno 10 000 alebo 12 000 káv denne. No a ak to vynásobíme krát 365, dostaneme sa na miliónové počty porcií.“
Káva zadarmo je na rane ako prvá
„Neviem presne, koľko kávy je potrebnej na to, aby sme vydali dva alebo tri milióny káv, ale takto by sa k tomu dalo dopracovať. Každá firma má niekoho, kto je zodpovedný za ekonomiku a financie a z pozície finančného riaditeľa hľadá možné úspory. A to, čo dávaš cestujúcemu zadarmo, je na rane vždy ako prvé. Ale odpoveď je vždy taká, že áno, musí to byť zadarmo, pretože práve preto si zákazník chce vybrať Regio Jet a chce s ním cestovať,“ dodal tlačový hovorca v aktuálnom rozhovore.
Ak sa chcete o zákulisí fungovania Regio Jetu dozvedieť viac, pustite si najnovšiu epizódu podcastu o káve roast different.