Kávoholik a snaha pokryť celý trh: Každý zákazník má pre nás cenu zlata
Na slovenskom kávovom trhu sa nedávno objavil hráč, ktorého komunikácia je neprehliadnuteľná. Azda každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o kávu, už spozoroval značku Kávoholik a začal registrovať široké spektrum služieb, ktoré ponúka. V prípade tejto spoločnosti to nie je len o pražení kávy, ale doslova o všetkom, čo vám v súvislosti s kávou napadne.
Aj nás v Blogu o káve zaujímalo, o čom Kávoholik vlastne je, kto za ním stojí a aké sú ciele alebo vízie tejto firmy. Treba povedať, že po oslovení bola komunikácia vynikajúca, o čo sa pričinila Danka Capáková zodpovedná za marketing a komunikáciu. Tá nás napokon spojila s generálnym riaditeľom platformy Kávoholik Jánom Hoľkom, ktorého sme vyspovedali.
„Ku káve som sa prvýkrát dostal ešte niekedy počas mojich študentských čias, ale spätne by som ten nápoj kávou asi nenazýval,“ zasmial sa vyštudovaný ekonóm, ktorý sa narodil v Humennom, ale vyrástol a prakticky celý život žije v Bratislave alebo jej okolí. „Bola to taká typická doba zalievanej instantnej kávy. Dopriať si espresso v kaviarni sme si ako študenti mohli skutočne len raz za čas a možno aj preto som bol skôr turistický spotrebiteľ kávy. Pil som ju z veľkej šálky s množstvom mlieka a s cukrom. Bral som ju hlavne ako zdroj energie.“
Osudové stretnutie s kávovými expertmi
Všetko sa to zmenilo po stretnutí s kávovými majstrami Pavlom Patákom a Jánom Havránekom, z ktorých sú dnes takisto Kávoholici. „Práve od nich som sa naučil, ako si správne pripraviť espresso a vychutnať si ho tak, aby bolo jeho pitie doslova zážitkom. Nuž a dnes sa tieto skúsenosti snažíme odovzdať všetkým spotrebiteľom kávy, aby aj oni objavili chute a vône, ktoré tento lahodný nápoj ponúka.“
Podobnou cestou sme si prešli mnohí. Azda každý začínal pri instantných alebo zalievaných kávach, ktoré považoval za normu alebo štandard. Tí šťastnejší z nás potom ochutnali ozaj kvalitnú kávu a ostali prekvapení tým, ako môže tento nápoj chutiť. Objavili nový svet. Z viet, ktoré vyslovil Ján Hoľko, cítiť, že si prešiel podobnou cestou. No a po spoznaní kvalitnej kávy zacítil túžbu posunúť ju k čo najširšiemu množstvu ľudí.
Budovanie značky, na ktorú budú hrdé všetky generácie
„V rámci rodiny sme sa už dlhšie pohrávali s myšlienkou vybudovať niečo slovenské, čo bude lahodiť Slovákom, ich zmyslom, chutiam a potrebám,“ pokračoval náš respondent. „Zároveň som to vnímal aj ako výzvu splniť si spoločný sen s otcom a pre naše deti či vnúčatá zanechať kus srdca v značke, na ktorú budú hrdé všetky generácie. Dali sme si spraviť prieskum trhu a ukázalo sa, že v tom čase na Slovensku nebola firma, ktorá by ponúkala komplexné služby v oblasti kávy. Všetko od praženia cez predaj a servis kávovarov, baristické školenia, prevádzku kaviarní až po kamennú predajňu kávovarov, kde vám ochotne poradia a odporučia to najlepšie.“
Akési „zdravé jadro Kávoholikov“ tvoria okrem manažérsky zručného Jána Hoľka aj skôr spomínaný Pali Paták s 25-ročnými skúsenosťami zo servisu a baristiky a Janko Havránek s niekoľkoročnými skúsenosťami z praženia. Jednou zo zásad vedenia je to, aby „každé z našich oddelení malo skúsených kvalitných ľudí, ktorí rozumejú tomu, čo robia a baví ich to.“
Kávoholik chce pokryť celý trh
Jedna z našich otázok sa týkala aj akéhosi cieľového pozicioningu v pomyselnom kávovom spektre. Teda toho, kde v škále medzi svetlejšie praženou výberovou kávou a klasickým talianskym typom praženia sa chce Kávoholik pohybovať. Dá sa to nejako špecifikovať?
„Jednoznačne chceme pokryť celý trh,“ odpovedal Ján Hoľko. „Aj preto sme sa hneď od začiatku rozhodli pre tzv. OMNI praženie, ktoré je možné využiť pre akýkoľvek spôsob prípravy kávy. Na druhej strane však nechceme v ničom zaostať, pretože napríklad filtrovaná káva si pre skutočne najvyššiu kvalitu vyžaduje iné špecifiká, ako tá, ktorá je určená pre prípravu espressa alebo pre prípravu v Bialetti Moka. Preto intenzívne pracujeme na príprave ďalšej, nazvem to špecialitky, na ktorú sa Kávoholici už môžu tešiť.“
Prozákaznícky prístup a expanzia do zahraničia
Jedným zo základných stavebných kameňov spoločnosti Kávoholik má byť stopercentný prozákaznícky prístup. „Poviem to tak, že každý jeden zákazník má pre nás cenu zlata. Rovnako si vážim ľudí, ktorí si k nám prídu kúpiť 360-gramové balenie kávy a rovnako tých, ktorí odoberajú 40 kilogramov kávy mesačne. Potreby zákazníkov sú pre nás na prvom mieste a vždy robíme maximum pre to, aby sme našli obojstranne výhodné riešenia.“
Slovenský kávový trh je v súčasnosti pomerne presýtený a nie je ľahké presadiť sa na ňom. Jeden z „problémov“ spočíva aj v tom, že sme maličký trh a mnoho firiem preto uvažuje o expandovaní do zahraničia. „Ak sa chceme rozvíjať a rásť, je pre nás samozrejme zaujímavý a dôležitý aj zahraničný trh. Môžem prezradiť, že sme už podpísali zmluvy s partnermi, ktorí by mali kávu od Kávoholikov ponúkať v siedmich krajinách Európy.“
Budovanie kávovej gramotnosti
Ostaňme však doma na Slovensku. Kávová kultúra v našich končinách napreduje a postupne sa čoraz viac ľudí odkláňa od prepražených káv, ku ktorým bolo doslova nutné dať si cukor a mlieko. Kávovo vyzrievame. Roboty je však stále veľmi veľa.
„Verím, že postupne sa nám ľudí podarí odnaučiť pýtať si v kaviarňach presso alebo picollo. Nič také totiž neexistuje. Kávový trh chceme pokryť úplne komplexne a aj preto sme sa rozhodli robiť aj osvetu. Celý tento projekt sme nazvali ‚kávová gramotnosť‘. Šírime ju prostredníctvom pravidelných blogov alebo videí a ľudí sa snažíme pritiahnuť na pomyselnú cestu zážitku z kávy. A to tak, aby za šálkou kávy videli viac než len nápoj, ktorý im dodá energiu a potrebnú dávku kofeínu,“ dodal Ján Hoľko v rozhovore pre Blog o káve.
Kde nájdete spoločnosť Kávoholik?
Centrála projektu Kávoholik, ktorá pozostáva z pražiarne, showroomu a školiaceho strediska pre baristov, sa nachádza na Dúbravskej ceste 3 v Bratislave. Kamenná predajňa je na Bajkalskej ulici 10/a v Bratislave a jej lokalita bola zvolená takticky tak, aby bola dobre dostupná z každej časti Bratislavy a aby bol k dispozícii dostatok parkovacích miest. Servis Kávoholika je na Bojnickej ulici a kaviareň spojená s predajňou vybraných doplnkov je na Alstrovej ulici v Rači.
Kávoholik okrem toho intenzívne buduje sieť svojich partnerov po celom Slovensku. Ide o prevádzky zo segmentu HORECA, s ktorými spoločnosť zdieľa náklady na vybavenie ich prevádzok.
Kávoholik a sociálne siete
Kávu a všetky produkty si môžete popozerať v eshope www.kavoholik.sk, aktuálne novinky sú pravidelne publikované na sociálnych sieťach Facebook, Instagram, kanáli YouTube a najnovšie už aj na sieti TikTok.
Jeden komentár