Kávoholik vznikol na začiatku roku 2020. Pod touto značkou sa mnohým ľuďom vybaví pražiareň kávy, ale podstata Kávoholika je omnoho širšia: ide o platformu, ktorá zastrešuje v podstate všetko, čo patrí do kávového sveta. Okrem praženia kávy má aj veľký eshop, organizuje kávové kurzy, predáva príslušenstvo a poskytuje jeho servis, pomáha kaviarňam, reštauráciám či hotelom.
O tom, čo všetko sa za tých päť rokov zomlelo, sme sa porozprávali s obchodným riaditeľom Kávoholika Jánom Hoľkom mladším.
Akých bolo tých päť rokov? Ktoré ciele ste naplnili a ktoré naopak nie?
Tie roky boli brutálne ťažké. Hlavne preto, že sme vznikli dva či tri mesiace pred covidom, kúpili sme dve firmy, spojili ich a od začiatku sme ako úplne neznáma firma mali štrnásť zamestnancov. Nebyť niekoľkoročného podnikania našej materskej firmy môjho otca, tak by Kávoholik pravdepodobne už neexistoval – alebo by vôbec nevznikol. Dokázali sme si udržať top ľudí, neznižovať platy, ale zamerať sa na budovanie značky. Stálo nás to obrovské úsilie i veľa financií. Dali sme si za cieľ byť jedným z lídrov na slovenskom trhu, „zakávovať“ Slovensko našou kávou a po piatich rokoch byť v pluse – čo dúfam, že sa nám tento rok konečne podarí. Myslím, že za tých päť rokov sme urobili obrovský kus práce. Poznajú nás nielen na Slovensku, ale aj v Európe či iných častiach sveta.
Aké najväčšie chyby ste za toto obdobie urobili, respektíve čo také by si pri spätnom pohľade urobil inak?
Myslím si, že všetko sa deje pre „niečo“. Chyby, aj keď sa robia – kto nič nerobí, nič nepokazí – nás posúvajú vpred. Všetko zlé je na niečo dobré. Išli sme do tohto biznisu z IT oblasti, veľa vecí sme sa museli naučiť a v podstate sa stále učíme a posúvame vpred.

Na scéne ste len päť rokov, ale patríte medzi najväčšie pražiarne na Slovensku. Na ktorom mieste z hľadiska mesačnej produkcie v tonách približne ste?
Neviem presne, na ktorom mieste sme, ale myslím si, že určite v prvej sedmičke – čo nás teší, nakoľko sme prekonali už aj niektoré pražiarne, ktoré sú na trhu desať či pätnásť rokov. Zákazníkom sa snažíme ponúkať nielen top kávu v oblasti espresso roastov, ale aj výberové kávy najvyššej kvality pre alternatívne prípravy – pražené fantastickým pražiarom Oliverom Peštom. Minulý rok sme mali priemer päť ton mesačne. Tento rok sme už nad úrovňou minulého roka a náš cieľ je ukončiť rok s priemerom cez 6 ton. Celkový plán/odhad je približne 70 ton praženej kávy za rok 2025.
Ktoré vaše kávy sa najlepšie predávajú? Dal by sa urobiť nejaký rebríček? Možno top 5?
Nakoľko slovenský trh, aj keď dopyt po specialty coffee na filter stále rastie, je naďalej „espresso based“, naše topky sú: Jánošík – zmes výberovej Brazílie s indickou robustou 90/10, potom zmes 70/30 a Štúr 80/20. Jánošík je však úplná topka. Snažíme sa ju aspoň raz mesačne dať do akcie, aby sme ľudí odlákali od tmavých prepražených komerčných značiek – a myslím, že sa nám to darí. Veď každá takáto akcia nám počas štyroch až piatich dní vyprodukuje 1,5 tony objednávok, ktoré – aj keď sú v akcii s 30 % zľavou – vždy čerstvo pražíme a dodávame zákazníkom do pár dní. Celkovo máme v ponuke viac ako 30 rôznych variácií kávy.
Na ktoré kávy z vašej ponuky si aktuálne najviac hrdý? Ktoré ti najviac chutia?
Nie len ja, ale každý z nás je hrdý na každú jednu predanú kávu, pretože prešla rukami takmer každého člena nášho skvelého tímu v pražiarni. A čo je najdôležitejšie, niekto z našich zákazníkov si ju aj kúpil. Viem, že s Oliverom – ako skvelým pražiarom a spolumajiteľom firmy – si nedovolíme „vypustiť“ do predaja nič, s čím by sme si neboli stopercentne istí, že kvalita je na najvyššej úrovni. Každé zrnko kávy má pre nás hodnotu zlata.

V ponuke máte veľa doslova luxusných káv. Ako sa predávajú na Slovensku? Je pravda, že sa lepšie predávajú v zahraničí? Pomáha vám pri tom aj skutočnosť, že navštevujete veľa kávových festivalov?
Presne ako hovoríš – v ponuke máme veľa luxusných káv, ale luxus neznamená vždy aj nezaplatiteľnú cenu. Je pravda, že v rámci specialty coffee sa orientujeme najmä na kávy s bodovým hodnotením 87+, čo je už stredná a vyššia cenová kategória. Konkurencia v lacnejších segmentoch je obrovská – však na Slovensku máme rekordný počet pražiarní na počet obyvateľov, aspoň podľa informácií z festivalov po celom svete. Naposledy, keď sme boli na festivale v Dubaji alebo vo Švédsku a pýtali sa nás na to, neveriacky krútili hlavami.
Festivaly v okolí Slovenska sú ako lotéria. Niektorý je super, predáme na ňom veľa kávy, ale zákazníkov do budúcna neprinesie. Inde zase predáme málo, ale aspoň si „chytíme“ nejakú kaviareň. Čo nám však výrazne pomohlo a otvorilo dvere do arabského sveta, je naša kaviareň v Ománe. V tomto regióne sa predá väčšina našich specialty káv.
Zachytil som aj informácie o tom, že s Oliverom by ste čoskoro mohli mať zaujímavé SCA certifikáty.
Je to tak. Oliver by mal tento rok získať najvyšší certifikát SCA Roasting Professional a ja dokončujem licenciu na oficiálneho SCA trénera. Takto by sme mohli robiť oficiálne SCA školenia tak na Slovensku, ako aj globálne.

Máš ešte nejakú zaujímavú novinku, ktorú by si chcel spomenúť?
Veľmi sa teším, že po troch mesiacoch sme prešli veľmi prísnym certifikačným procesom a získali sme ISO 22000:2018. Je to medzinárodná norma, ktorá špecifikuje požiadavky na systém manažérstva bezpečnosti potravín – teda legislatívne a výrobné normy, ktoré zabezpečujú zdravotne nezávadnú výrobu a spracovanie potravín. Myslím, že sme asi jediná remeselná pražiareň na Slovensku, ktorá túto certifikáciu má. Chceme byť pražiarňou nielen slovenskou, ale aj globálnou – a preto sú aj takéto „byrokratické“ veci popri skvelej káve dôležité. Zatiaľ sa nám to darí – a vidíme, že sa nestratíme ani medzi celosvetovými hráčmi.
Náš tip: na eshope kavoholik.sk platí zľavový kód BLOGOKAVE10.