Exkluzívne

Verticcio oslavuje sedem rokov: Cesta je cieľ a cieľ je cesta

Verticcio oslavuje sedem rokov. Slovenská pražiareň kávy sa za ten čas zmenila na platformu zastrešujúcu celú kávovú oblasť a ponúkajúcu množstvo rôznych služieb. Praženie kávy je len jednou z nich. Úspešný príbeh sa začal písať v siedmy júlový deň roku 2015.

„Šialene to letí,“ povedal v rozhovore pre Blog o káve zakladateľ a majiteľ Verticcio Lukáš Tóth. „Keď si porovnám, kde sme boli pred siedmimi rokmi a kde sme teraz, tak je to skutočne neuveriteľné. Bol som sám a dnes nás je pätnásť.“

Lukáš priznal, že ku káve spočiatku príliš neinklinoval a jeho životná cesta ho akoby smerovala celkom inam. Študoval lesnícku školu a na vysokej škole sa z neho stal učiteľ telesnej výchovy. Postupne sa však dopredu predieral jeho podnikateľský duch a hľadanie príležitostí, ktoré trh ponúkal.

Lukáš Tóth

Zemiakové špirálky a prvé skúsenosti s predajom

„Vždy ma lákalo gastro, ale cesta ku káve nebola priamočiara. Začínal som na jarmoku, kde som spolu s mojou priateľkou – dnes už manželkou – predával zemiakové špirálky. S odstupom času sa na to pozerám ako na úžasnú vec, pri ktorej som nazbieral skúsenosti s predajom. A aj s konkurenciou a prístupe k nej. Keď začali byť špirálky veľmi trendy a začal ich robiť každý, tak som začal vyrábať drevené špajle, na ktorých boli nastoknuté. Dokonca som mal stránku spajle.sk a z konkurencie som spravil svojich klientov,“ zaspomínal si Lukáš.

Táto jeho epizóda prebiehala ešte počas školy a čím viac sa blížil jej koniec, tým viac mu bolo jasné, že toto nebude jeho posledná zastávka. Čoraz častejšie si kládol nasledujúcu otázku: „Čo ak niekto kúpi kontajner špajlí z Číny? V tom okamihu by som skončil.“ Okrem toho chcel robiť niečo, čo by dávalo hlbší zmysel. Postupne teda vyzrievala myšlienka na niečo iné a najväčším magnetom bol práve segment kávy, čaju a čokolády.

Absencia poriadneho coffee shopu

„Urobil som si analýzu situácie a prišiel som na to, že tu nemáme žiadny coffee shop s kávou, čajom, čokoládou a príslušenstvom. Väčšina ľudí pila zalievanú kávu a o espresse počul málokto. Tušil som, že táto oblasť môže buchnúť a pripravil som sa na to. Otvoril som prvú predajňu a mal som tam dokonca tri mlynčeky: na jednom bola klasická talianska káva, na ktorú boli ľudia zvyknutí, na druhom naša zmes a na treťom jednodruhovka.“

Takýchto predajní malo pôvodne vzniknúť päť, ale napokon vznikli len v Žiline, Bratislave a Trnave, pričom tá bratislavská už neexistuje. „Okrem toho som sa chcel posunúť aj do Banskej Bystrice, čo by bolo strategicky fajn, pretože všade by som sa dostal po diaľnici. A ak by toto klaplo, nasledovali by Košice. Avšak postupom času sa ukázalo, že to nie je tá cesta, po ktorej najviac túžim.“

kávovar La Marzocco

Verticcio, obdobie rozmachu a skvelí ľudia

Po otvorení pražiarne totiž začal výrazne napredovať prienik Verticcio do horeka segmentu. „Pribúdali klienti a keď ich už bolo okolo 50, tak to prestala byť sranda. Roboty pribúdalo a uvedomili sme si, že potrebujeme mať aj servis. K pražiarovi pribudol servisák. Kým sme pre neho nemali dostatok roboty, tak pomáhal s balením kávy a až postupne sa preorientoval na servis. A tu sa to vlastne začalo všetko spájať: už sme mali produkt, obsadzovali sme horeku a mali sme servis. Následne sme začali ľudí školiť a vybudovali sme projekt akreditovaného školenia.“

„Mohol by som vymenovať veľa šikovných ľudí, ktorých vo firme máme, ale to asi ani nejde. K zásadným článkom patril počas celej cesty Verticcio Matej Ondrášik, ktorý praží kávu, Lukáš Kmecík, ktorý má na starosti servisné oddelenie, obchodník Karol Kraus a v neposlednom rade skvelá kolegyňa Janka Grülling, ktorá sa z asistentky vypracovala až na riaditeľku. A ďalší a ďalší. Všetko je to o ľuďoch a ja som mal šťastie na šikovných ľudí, ktorí na sebe chcú pracovať.“

Hlavné piliere Verticcio

Verticcio je ako spoločnosť postavená na niekoľkých nohách, pilieroch. „Tým prvým je káva, čaj, čokoláda. Druhý pilier tvorí technológia, predaj príslušenstva a kávovarov. Tretí pilier je servis, opravy, repasovanie a štvrtý je o kompletnom školení,“ prezradil Lukáš Tóth. „Do budúcnosti nás viac vidím v horeke ako v coffee shopoch. Chcem robiť lepšiu kávu, ponúkať lepšiu technológiu a mať lepší servis.“

Keď sme položili otázku týkajúcu sa toho, v čom tkvie úspech Verticcio, dostali sme nasmerovanie na „kódex firmy“, ktorý sa nachádza na webe verticcio.sk. Hlavnými piliermi spoločnosti sú Profesionálny a priateľský prístup, Učíme klientov piť zdravú kávu, Široké portfólio kvalitných produktov, Silný Verticcio tím a Otvárame firmu verejnosti.

školiaca miestnosť Verticcio

„Dôležité sú všetky body, ale vyzdvihol by som silný Verticcio tím. A môžem prezradiť, že stále hľadáme nových. Aj keď nemáme uverejnenú ponuku, tak platí, že ak nám tu zaklope správny človek, ktorý chce robiť, tak má šancu. Musí byť zanietený a musí ho to baviť. Ak tento článok číta niekto taký, nech ma kontaktuje. Stále sa rozrastáme a napríklad na jeseň určite budeme potrebovať nových obchodníkov,“ pripomenul Lukáš.

Dobrý produkt má určitú cenu

Jednou z tém, ktoré sú rozhodujúce pre prežitie a dlhodobé fungovanie značky, je cenová stratégia. Verticcio v poslednej dobe podobne ako mnohé ďalšie pražiarne upravovalo svoje ceny. „Nie je to nič príjemné, ale káva išla hore možno o 40 percent, k tomu treba prirátať plyn, elektrinu a v podstate všetky prevádzkové náklady. Museli sme na to reagovať. Ten, kto nereagoval, na to môže nepekne doplatiť. A ja to vnímam aj tak, že máme dobrý produkt, ktorý má určitú cenu.“

Nuž a dobrý produkt sa objavuje v čoraz väčšom množstve prevádzok. S tým sú spojené aj zaujímavé skúsenosti. „Do viacerých našich prevádzok prišli konkurenční obchoďáci, ale keď prišli na to, že ju máme ‚obsadenú‘, tak to vzdali a odišli. Toto nás neskutočne tešilo. Posilnilo to môj pocit, že to robíme dobre. Takéto veci sú ozaj veľkým zadosťučinením.“

Meno Verticcio dôležitejšie ako jeden klient

„Na druhej strane platí, že určite nepôjdeme do každej prevádzky. Zažili sme už aj to, že z niektorých prevádzok sme našu kávu stiahli. Nechceme totiž, aby niekto kávu Verticcio pripravoval zle. OK, prídeme o klienta, ale meno Verticcio je dôležitejšie ako jeden klient, ktorý to nechce robiť dobre. Aj keď pre klientov robíme maximum, nie každý sa s tým stotožní. Tých, ktorí áno, podporujeme tak, ako sa len dá, lebo dobrá kaviareň je pre nás dobrá reklama. Chceme teda, aby boli naši klienti dobrí, úspešní a aby sa im darilo.“

kávy Verticcio s ocenením Great Taste

Klienti, respektíve ich kaviarne, musia vedieť kávu pripraviť. Keď to totiž nezvládnu, môže sa pražiar akokoľvek snažiť a môže pracovať s akokoľvek dobrým zrnom, no neskúsený barista ho zbabre a pražiareň de facto potopí. „Aj preto personál školíme. Ide nám o to, aby finálny zákazník pocítil pravú kvalitu kávy. Keď to porovnám s vínom, tak tam ide možno o teplotu a spôsob naliatia, ale pri káve musí do seba zapadnúť omnoho viac vecí.“

Nonstop napredovať a nebáť sa robiť chyby

A čo ciele do budúcna? „Na toto by som odpovedal svojim heslom: Nonstop napredovať a nebáť sa robiť chyby. Inak nemám cieľ, že chcem predať toľko ton a byť v toľkých mestách. Chcem to len robiť najlepšie, ako sa dá. Cesta je cieľ a cieľ je cesta,“ skonštatoval Lukáš Tóth z Verticcio a jedným dychom dodal: „Týmto by som chcel poďakovať našim klientom, ktorí su aj našimi partnermi a mnohí už aj kamarátmi. Bez vás by to nešlo. Ďakujeme.“

K siedmym narodeninám prikladáme ešte niekoľko štatistík:

-> Verticcio pre vás napražilo už viac ako 200 ton kávy

-> kávu Verticcio môžete ochutnať vo viac ako 200 veľkoobchodných prevádzkach

-> v predajniach Verticcio bolo pripravených už viac ako 400 000 nápojov

-> Verticcio vyškolilo viac ako 250 nádejných baristov

-> servisnému oddeleniu Verticcio prešlo cez ruky viac ako 800 zariadení.

PS: okrem všetkého spomínaného môžeme prezradiť, že Verticcio čoskoro predstaví nové obaly na kávu. Budú plne recyklovateľné a spoločnosť do nich vložila všetko, čo sa za sedem rokov v káve naučila. Máme sa na čo tešiť.

Tak všetko najlepšie!

predajňa Verticcio
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Jeden komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close