Zaujímavosti

Keňania lamentujú, koronavírus potápa trh s výberovou kávou

Eshop s kávou

V posledných rokoch sa začal zaujímavou rýchlosťou rozvíjať trh výberovej kávy. Existuje čoraz viac uvedomelých kávičkárov, ktorí si potrpia na kvalite a kávovú kultúru posúvajú ďalej a ďalej. Koronavírus však začal šarapatiť aj v tejto oblasti.

Ako informoval kenský exportér Jackson Kanampiu, pociťuje výrazný pokles záujmu o výberovú kávu. Kaviarne po celom svete sú totiž zatvorené a spotreba klesla. Nuž a keď musia ľudia kávu kupovať v bežných supermarketoch, siahajú po omnoho nižšej kvalite. Existujú pochopiteľne aj špecializované eshopy, no nie každý postupuje takto.

Vývoz výberovej kávy sa výrazne spomalil

Spomínaný Keňan sa výberovej káve venuje už štyri roky. Viedla ho k tomu skutočnosť, že ceny kávy neustále klesali – našiel si teda svoju cestu. Teraz však na určitú dobu prestáva fungovať aj tá a na čele mu pribúdajú vrásky. Od začiatku globálnej pandémie sa celkom zastavil export jeho kávy do Číny i USA a očakáva sa, že postupne pribudnú aj ďalšie trhy.

„Máme klientov v Ázii, ktorí v priebehu prvých troch mesiacov tohto roku hlásili až 60-percentný pokles záujmu o výberovú kávu,“ povedal obchodník Matthew Harrison zo spoločnosti Trabocca, ktorého slová cituje agentúra Reuters. „Nuž a je pravdepodobné, že v priebehu najbližších mesiacov to bude rovnaké aj v Európe.“

Aktuálne viac letí lacnejšia káva

Jeden z prominentných obchodníkov z výberovou kávou, ktorý nechcel byť menovaný, povedal, že pandémia znížila v USA i Európe dopyt po výberovej káve až o 40 percent. Ďalší kenský exportér, ktorý takisto nechcel, aby agentúra spomenula jeho meno, dodal, že zásielky, ktoré mali mieriť do Ázie, boli celkom odstavené.

Najsilnejší importéri sa v tomto období radšej orientujú na zrná nižšej kvality vhodné pre supermarkety. Cítia totiž, že výberová káva nepôjde na odbyt. Keňania zaplačú, pretože aj keď sú len 21. najväčším producentom kávy, tak až polovicu ich predajov tvorí výberová káva.

A potom prišla korona…

Keňa, ktorá príde aj o množstvo príjmov z turistického ruchu, na tom všeobecne nie je dobre. Krajina sa pestovateľom kávy snažila pomáhať aj v boji s konkurenciou, pričom tá brazílska dokáže produkovať veľmi lacný produkt. Napokon však ani toto nepomôže. Štát navyše dopláca aj na globálne otepľovanie či nedostatok zrážok.

Jediným pozitívom bol postupný nárast cien kávy, ale aj to je už fuč. „Práve sme sa začínali usmievať, pretože ceny kávy konečne rástli,“ skonštatoval Jackson Kanampiu. „A potom prišla korona…“

Casa del Caffé
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close

Máte Adblock :(

Spravodajské stránky nemajú šancu prežiť bez reklamy. Preto by sme vás radi poprosili o to, aby ste si u nás vypli Adblock. Ďakujeme za pochopenie.