Exkluzívne

Los Muertos Coffee: Rodáci z Oravy bojujúci na českom kávovom trhu

Len pred niekoľkými týždňami sme vďaka Instagramu narazili na kávu značky Los Muertos Coffee. Netradičný názov, pekný obal, zaujímavý dizajn. S jednou zo spolumajiteľov, Anetou Živnou, sme sa ihneď dali do reči a povyzvedali sme, o čo to vlastne ide. Rodáčka z oravskej Novoti, ktorá žije a podniká v Čechách, nám ochotne odpovedala na mnoho otázok.

Aneta je v tom so svojim manželom Ondřejom Živným a bratom Andrejom Kavalierom. Najskôr si prešli B2B biznisom, ale lákalo ich skúsiť komunikáciu priamo s koncovými spotrebiteľmi.

„Je neskutočne pozitívne počuť spätnú väzbu od konkrétnych ľudí a vedieť, čo robíme dobre a čo zle,“ povedala v rozhovore pre Blog o káve. „Neuveriteľne nás to nabíja. Chceli sme si vyskúšať starostlivosť o zákazníkov, a to takú, o akú by sme sami stáli. Individuálny prístup ku každému jednotlivcovi.“

Viac sa už dozviete v priloženom rozhovore s Anetou Živnou Kavalierovou. Veríme, že vás bude baviť a opäť sa niečo dozviete.

Kto stojí za značkou Los Muertos Coffee a ako ste sa k tomu vlastne dostali?

„Stojím za ňou ja, manžel a brat. Takže taká rodinná firma. Na nápad týkajúci sa založenia vlastnej značky kávy sme prišli nečakane nad šálkou kávy, ktorú by som určite nešpecifikovala ako výberovú. Pozerali sme si fotky z cestovania po Indonézii a Kostarike, pričom najlepšie zážitky sme mali práve z cestovania po kávových plantážach. Asi ako každý turista, aj my sme skončili na farme s cibetkami a na miestnych kávových farmách. Učarovalo nám to a asi preto sa zrodil tento šialený nápad… predtým sme o káve vedeli len to, či nám chutí alebo nie. Bol to rok 2015.“

pražiareň kávy Los Muertos Coffee

Aha, takže tu niekde vznikla iskra, ktorá rozdúchala oheň.

„Asi tak. Postupne sme sa začali prehrabávať nápadmi, informáciami a skúsenosťami, ktoré nás neprestajne posúvajú ďalej. Našťastie sme ešte neprišli do fázy, v ktorej by sme zistili, že káva nás vlastne prestala baviť. Pre nás je to zábava, vďaka ktorej sa s ostatnými môžeme podeliť o zážitok. Dáme si chutnú kávu a môžeme sa koncentrovať len na jej chute a nie na stres, ktorý má každý všade okolo seba. Je to doslova oslobodzujúce.“

Máte vlastnú pražiareň?

„Vlastnú pražiareň ešte nemáme. V tejto chvíli všetko riešime prostredníctvom spolupráce s jednou z popredných českých pražiarní, ktorú sme si vybrali práve preto, že ku káve a jej praženiu majú veľmi podobný prístup, ako my. Naše kávy pražíme na medium roast, čo znamená, že po otvorení neuvidíte zrnká spečené ako uhlík, ale naopak omnoho viac vyniknú všetky chute, ktoré by v nej mali byť. To môžete zažiť v každej šálke kávy, ktorú dodávame vždy čerstvo upraženú. Kávy sa pražia na pražičke od spoločnosti Giesen, ktorá je považovaná za jednu z najkvalitnejších na trhu. Vďaka nej zachovávame štandard kvality pri každej praženej dávke a pri každom odoslanom balíčku.“

pražička kávy Giesen

Čo všetko ste museli v začiatkoch vybaviť? Bolo okolo toho veľa papierovačiek a byrokratických problémov? Prípadne veľké náklady?

„Určité investície samozrejme boli potrebné, ale našťastie neboli enormné. Ihneď sme si povedali, že do nákupu pražičky zatiaľ nepôjdeme a kúpime si ju až zo zarobených peňazí. Všetko sa snažíme robiť tak, ako by sme chceli, že by sa o nás starali v iných obchodoch či predajniach. Pražička a ďalší vývoj na seba určite nenechajú dlho čakať. No a v tej chvíli to bude určite aj o byrokracii a papieroch, nie len o samotnom podnikaní.“

Zaujal ma váš názov Los Muertos. Viem, že v Mexiku majú Deň mŕtvych, ktorý sa u nich označuje ako Día de los Muertos – u nás je to sviatok všetkých svätých alebo „dušičky“. Je to inšpirované týmto, alebo tu ide o niečo úplne iné?

„U nás sa to vlastne všetko začalo dizajnom. Sugar Skull (cukrové lebky) sú veľmi chytľavé a hravé, pričom už na prvý pohľad nám pomohli odlíšiť sa. Každý si predsa zapamätá, že tá káva s lebkami mu chutila. Po prvotnom dizajne prišiel názov a všetko sa to spojilo do výsledku, ktorý dnes môžete vidieť. Samozrejme, že spomínaný sviatok rešpektujeme a aj preto chceme pokračovať v štýle, ktorý je pre tento deň adekvátny. Máme pripravených mnoho ďalších dizajnov a chceme, aby každá nami ponúkaná káva vyzerala inak.“

Los Muertos Coffee - hrnček na kávu

Predpokladám, že sa venujete len kvalitnej káve a nepredávate hocičo. Máte nejakú normu, nad akou kvalitou kávy sa budete pohybovať? Alebo ako to vyhodnocujete?

„Úprimne poviem, že kávu najskôr vyberáme pre nás a zvážime, či nám chutí. Až potom sa začneme zamýšľať nad tým, či by mohla byť zaujímavá aj pre našich zákazníkov. Chceme im ukázať, ako by mohli chutiť jednotlivé kávy z rôznych častí sveta. Jednoducho si musíme vedieť predstaviť, že takúto kávu dostaneme v dobrej kaviarni, prípadne si ju urobíme doma. Pri výbere vzoriek berieme kávu, ktorá pri prvotnom hodnotení dostala minimálne 80 bodov zo 100. Týmto sa vlastne odlišuje výberová káva od ostatných… výberová musí byť ohodnotená na minimálne 75 bodov. No a keď si povieme, že je dostatočne dobrá pre nás, tak dúfame, že poteší aj ostatných. Pri výbere kávy nejdeme po najnižšej cene, ale ozaj po kvalite, zaujímavom príbehu a originálnej chuti.“

Aký štýl praženia kávy uprednostňujete?

„Všetky naše kávy sú pražené na medium roast. Nemáme radi prepražené kávy, pri ktorých sa stráca chuťový profil a v ústach ostane len nepríjemný pocit horkosti. Preto u nás očakávajte svetlejšie pražené zrnká. Medium roast podľa nás dokáže zabezpečiť tie správne chute a tóny, ako sú oriešky, čokoláda, ovocný nádych a na konci aj ľahkú aciditu. To by ste u tmavšie pražených káv hľadali márne. A aj po prvom pohľade na zrnká by si človek určite radšej vybral svetlejšie, ako tie čierne.“

Los Muertos Coffee - česká pražiareň kávy

Čo hovoríte na kávovú kultúru v Čechách a na Slovensku? Nie je to tu práve o tom, že ľudia sú až príliš zvyknutí na prepražené kávy? Ako ich od toho odučiť?

„V posledných rokoch sa kávová kultúra tak v Čechách, ako aj na Slovensku, určite posunula vyššie. Veľa pracovne cestujeme a obľúbenou zastávkou i miestom pre pracovné rokovania sú malé miestne kaviarne. Mnoho ľudí sa naučilo piť svoje rýchle espresso, prípadne flatwhite. Doba Jihlavanky (niečo ako u nás lacná Popradská) je už našťastie dúfam za nami. Aj preto vidíme, koľko nových kaviarní vyrástlo v Prahe či v Bratislave. Podľa mňa doslova búrajú koncepty starých kaviarní. Vo väčšine dostanete na výber z viacerých druhov kávy a ešte vám aj povedia, čím sa každá káva líši. Vďaka tomu si dokážete vybrať niečo podľa vlastnej chuti, či už kyslejšie alebo napríklad jemnejšie. A nie je to len o ľuďoch, ktorí za tým stoja, no hlavne o dopyte. Ľudia sa pomaly ale isto učia, že nie je káva ako káva. V tejto osvete je však potrebné pokračovať a ako aj vy sami viete, všetky tieto pocity sú veľmi subjektívne. Každý sa nájde v niečom inom.“

Na záver rozhovoru ešte našim čitateľom povedzme, kde si vedia vašu kávu objednať. Máte internetovú stránku alebo aj kamennú predajňu?

„Eshop www.losmuertos.cz sme spustili v októbri 2020, takže vlastne v tú najhoršiu dobu, kedy človek mohol začať podnikať. Kaviarne i obchody nám zatvorili, ale ani sme sa nenazdali a narýchlo sme museli objednávať nové zrná, aby sme pred Vianocami vôbec mali čo pražiť a aby sme uspokojili dopyt zákazníkov len cez eshop. V súčasnosti kávu cez eshop dodávame primárne pre Českú republiku a pre Slovensko, ale už máme aj zahraničné predaje v rámci Európskej únie. Pre tento rok sme si za cieľ dali rozšíriť distribučné miesta, aby si naši zákazníci mohli zakúpiť kávu aj v kamenných predajniach na rôznych miestach.“

PS: Los Muertos Coffee nájdete na Facebooku ako @LosMuertosCompany a na Instagrame ako @losmuertoscoffee.

káva so smrtkami, Los Muertos Coffee
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close