Misia Starbucks: Ako dopadli ochutnávky káv v slávnej sieti?
Americké potulky družiny baristov Blogu o káve pokračujú. Po nedávnej misii za americkými špiónmi a 5G kávou do McCafé ste nás zaspamovali správami. Množstvo z vás nás posielalo na ďalšiu podobne ladenú výpravu, konkrétne do Starbucks. A my sme vás poslúchli.
Starbucks je po McCafé ďalším gigantom spoza veľkej mláky, ktorý otestoval naše mlsné jazýčky a citlivé brušká. Treba povedať, že na rozdiel od Fresh Corner (Slovnaft) a McCafé (McDonald’s) je Starbucks prevádzka, ktorá sa primárne zameriava na prípravu kávy. Aj preto sme sa tam vybrali s väčšími očakávaniami a vyššími nárokmi.
K nám do Košíc dorazil Starbucks až v priebehu tohto roka. V obchodnom centre Aupark otvorili pomerne malú a útulnú prevádzku, ktorá od začiatku nemala núdzu o návštevnosť. So Starbucksom prišiel do Košíc závan západu a americkej kávovej kultúry. Je však Starbucks rovnako dobrý, ako je populárny?
Atmosféra v Starbucks
Musíme uznať, že v niečom je Starbucks skutočne špičkový. Tým niečím je atmosféra. Košická prevádzka na nás už od prvého momentu zapôsobila príjemným dizajnom, skvelým playlistom a profesionálnym personálom. Zovšadiaľ sa na nás valili úsmevy personálu, príjemné vône, tóny pohodovej muziky a zvuky prípravy kávy. Bez ohľadu na to, ako dopadnú nasledujúce minúty, v ktorých spolu s nami ochutnáte niekoľko nápojov amerického giganta, schopnosť vytvárania atmosféry Starbucks zvláda na jednotku.
Ponúkané nápoje
Pri návštevách prevádzok spoločne preklepneme niekoľko kávových nápojov. Medzi nápojmi sa vždy objaví dvojité espresso, ktoré nám poskytne najčistejší pohľad na kávu pripravovanú na prevádzke. Výnimkou nebol ani Starbucks. Okrem espressa sme v Starbucks zahliadli aj možnosť filtrovanej kávy, ktorej sme neodolali. Ďalšie z nápojov, do ktorých sa pravidelne púšťame, sú základné mliečne nápoje a sezónne nápoje so sirupmi (ak ich prevádzky ponúkajú). Starbucks je známy svojimi mliečnymi a sirupovými kávami a o to väčšia zvedavosť v nás prekvitala.
Aké “veľké” má byť cappuccino?
Čo nám už na prvý pohľad nepadlo do oka, je možnosť výberu veľkostí mliečnych nápojov. Cappuccino tall, grande a venti je z nášho pohľadu jednoducho blud. Ospravedlňujeme sa za výraz, ale cappuccino je cappuccinom práve vďaka určitému pomeru kávy a mlieka a vďaka určitej technike prípravy. Aj preto sme do našej ochutnávky vybrali namiesto cappuccina flat white. Ten v Starbucks ponúkajú len v jednej veľkosti, čo považujeme za správne.
Rýchla príprava a profesionálny prístup
Po zložitom preštudovaní stálej a sezónnej ponuky kaviarne Starbucks a príjemnom rozhovore s obsluhou sme si objednali štyri nápoje. Usadili sme sa a chvíľu počkali, kým baristka zahlási naše meno. Aj napriek tomu, že okrem nás sedelo v kaviarni množstvo ďalších ľudí, sme nápoje dostali za chvíľočku. Rýchlosť prípravy a servis, v ktorom sme nápoje dostali, tak hodnotíme na jednotku. Ako nám chutilo, vám prezradíme v nasledujúcich riadkoch.
Dvojité espresso (Filip)
Po McCafé a Fresh Corneri sme po objednaní dvojitého espressa prvýkrát dostali niečo, čo sa na espresso skutočne podobalo. Káva už na prvý pohľad nevyzerala vodnato a rozriedene. Espresso malo príjemne vyzerajúcu cremu a ja som sa vlastne tešil na jeho ochutnávku.
Avšak čím viac sa espresso blížilo k mojim ústam, tým viac klesalo moje prvotné nadšenie. Ako prvá ma zarazila vôňa espressa. Aróma mi nelichotivo vrážala do nosa a moje čuchové bunky spúšťali červené kontrolky s označením “nepi to”. Skladala sa z výrazných prvkov tmavého praženia a nepríjemného gumového zápachu. Kontrolky som núdzovo vypol a z espressa sa napil. Prvý dúšok bol výbuchom horkosti. Moje ústa zaplavila silná horkosť, ktorá na pár sekúnd absolútne znecitlivela všetky chuťové bunky. Druhý dúšok som takticky odložil až do momentu, kedy som sa psychicky a fyzicky spamätal z toho prvého. Tu som už v espresse začal rozoznávať niekoľko chuťových prvkov a vnímať jeho štruktúru.
Začnime pozitívami. Najpríjemnejšia vlastnosť espressa od Starbucksu bola jeho štruktúra. Espresso bolo hutné, malo smotanové telo a na jazyku sa veľmi príjemne rozlievalo. Nebolo vodnaté a pocit z neho mi z jazyka nezmizol tak rýchlo ako pri našich predošlých kávových potulkách.
Takto pekne sa však už nedá hovoriť o jeho chutiach. Tmavý roast a pravdepodobne nie najkvalitnejšie zrno mali za následok veľmi vysokú horkosť, a tá potláčala minimálnu sladkosť, ktorú som v espresse našiel. Zo sladkých prvkov sa v espresse od Starbucksu objavujú vlašské orechy a mandle. Horkosť by sa dala prirovnať ku spálenej kôrke chleba a výraznej “gumovitosti”. Ako sa asi dalo čakať, ovocnosť a aciditu v Starbucks nehľadajte. Úprimne, ja som takéto espresso dopiť nedokázal bez cukru ani s cukrom.
Prekvapkávaná káva / Batch brew (Filip)
Druhým čisto kávovým nápojom, ktorý nás v ponuke Starbucks zaujal, bola prekvapkávaná káva. Za barom sme uvideli “batch brew maker” alebo po slovensky prekvapkávač na kávu. Tabuľka s nápisom: “Pike place roast – Medium roast” naznačovala, že Starbucks používa pre prípravu filtrovanej kávy v porovnaní s espressom úplne iný, svetlejší roast.
Pri objednávke sme zvolili menšiu veľkosť. Aj menšia veľkosť nápoja však znamenala pomerne veľký hrnček plný kofeínu. Batch som dostal horúci, a tak chvíľu potrvalo, kým som si bol schopný z kávy sŕknuť. Chuť a vôňa ma príjemne prekvapilo. Oproti espressu to ani zďaleka nebola taká tragédia.
Vo vôni som našiel oriešky a kakao, čo sa prenieslo aj do chutí. V káve prevládla oriešková sladkosť a kakao v dochuti. Nepríjemných chutí v káve nebolo veľa. Dochuť kávy bola na môj vkus horkejšia, no nie neznesiteľná. Telo kávy zase ľahšie, no nie príliš vodnaté. Hlavným kameňom úrazu prekvapkávanej kávy zo Starbucks bola jej fádnosť a nudnosť. V káve som jednoducho nenašiel nič, čo by mi vravelo: “Daj si ešte jeden hlt!”
Preto som nebol schopný dopiť už aj tak veľké množstvo batchu, ktorý mi barista v Starbucks načapoval. Sladkosť a jemná horkosť si jednoducho žiadala aspoň štipku acidity, ktorá by ostatné chute oživila a obzvláštnila. Prirovnal by som to k pocitu, kedy sa vám k obedu žiada nejaký kompót, šalát alebo čalamáda, ktoré dotvoria jedlo svojou aciditou. Ale odhliadnuc od fádnosti sa batch zo Starbucks zaradil medzi to lepšie, čo sme v kaviarni amerického giganta ochutnali.
Flat White (Gabriela)
Po tom, čo obsluha zavolala moje meno, som si rýchlo utekala zobrať svoj nápoj. Keď som dorazila k pultu, ostala som naozaj zaskočená. Na pulte ma čakal krásny flat white ako z učebnice. Dostali sme ho naservírovaný v krásnej šálke s veľmi podareným latte artom. Hovorí sa, že oči jedia prvé. Toto jednoznačne platí aj pri nápojoch. Chutne vyzerajúci nápoj je určite lákavejší, ako keď vám mlieko len tak vlejú do double shotu espressa. Samotná farba kávy nevyzerala byť príliš tmavá, a tak sme dúfali, že espresso nebude preextrahované.
Keď sme vzali šálku do ruky, zdalo sa nám, že flat white je teplejší, než by mal byť. Nebol taký horúci ako v McCafé, avšak aj v Starbuckse by sa na teplote dalo popracovať. Množstvo mliečnej mikropeny bolo akurátne a latte art spôsobil, že mlieko bolo vynikajúco premiešané s espressom. Veľmi nás prekvapilo, že samotný flat white vôbec nebol zlý. Áno, bol o niečo horkejší, avšak je vhodný pre milovníkov čokoládovo-orieškových mliečnych kávových nápojov. My v redakcii Blogu o káve nevyhľadávame horké chute v mliečnych drinkoch. Napriek tomu musíme uznať, že išlo o pomerne dobré flat white. Avšak dobré je len na trojku.
Pumpkin Cream Cold Brew (Gabriela)
Do Starbucksu sme šli s jasnou víziou, že musíme ochutnať aj Pumpkin Cream Cold Brew. Nedávno sme sa tento ikonický jesenný drink pokúsili napodobniť: prečítajte si článok o Pumpkin Cream Iced Filter. Preto sme boli veľmi zvedaví, či sme našim receptom trafili recept Starbucksu.
Nápoj sme dostali do vysokého priehľadného pohára, v ktorom bolo cca 2 dcl cold brew s ľadom a na vrchu sladká žltkastá tekvicová pena. Vrstva peny sa postupne začala ponárať do cold brew. Škoda, že pena sa ponárala naozaj rýchlo, a tak nám neostalo dostatočné množstvo času na ochutnanie samotného cold brew. Avšak pred úplným pomiešaním sme mohli cítiť samotnú chuť kávy. Cold brew bolo na náš vkus príliš horké a bez akejkoľvek ovocnosti. Ochutnali sme aj samotnú penu. Čakali sme, že chuť tekvice alebo korenia bude výraznejšia. Na náš vkus bola veľmi málo tekvicová a prebíjala ju neidentifikovateľná sladkosť.
Po zmiešaní sme dostali sladký mliečny nápoj pripomínajúci ľadové latte s jemnou korenistosťou v pozadí. Musíme povedať, že naša verzia Pumpkin Cream Cold Brew bola jednoznačne vydarenejšia a Starbucksu odporúčame zabezpečiť si sirupy od Vlčích sirupov, ktoré ich drinkom dodajú poriadnu dávku sladkosti, korenistosti, a v prípade Pumpkin Spice aj výraznú chuť tekvice.
Bonus: Starbucks Colombia instantná káva
Počas čakania v rade sme si obzerali Starbucks. Do tohto podniku nechodíme, a tak sme uchvátene hľadeli na poličky. Zrazu nám zrak padol na bielo-hnedú krabičku. Medium Roast Coffee. Colombia. Až sme prestali dýchať. To je predsa instantná 100% arabika z Kolumbie! Tú musíme mať! Ihneď sme si jeden balíček kúpili.
Nevedeli sme sa dočkať, kedy prídeme domov a túto chuťovku si pripravíme. O káve v sáčku veľa nevieme. Doslova len to, že ide o stredne praženú kávu, stopercentnú arabiku z Kolumbie. Malý sáčok sme chytro otvorili a jeho obsah nasypali do šálky. Kávový prášok sme podľa inštrukcií zaliali 230 ml horúcej vody.
Keď nápoj vychladol, nabrali sme dostatok odvahy na napitie sa. Nadobudli sme však pocit, že to, čo pijeme, je horká voda a nie káva. Nápoj bol mdlý, bez chuti. Najvýraznejšia chuťové črta bola horká dochuť. Okrem nej sme v káve nenašli žiadne chuťové prvky.
Je Starbucks kaviareň alebo životný štýl?
Starbucks je prvá plnohodnotná kaviareň z našej výpravnej série. A je to rozhodne cítiť. Oproti McCafé a Fresh Corner sme sa konečne v kaviarni cítili príjemne. Prostredie, personál a servis na nás zapôsobili skvelým dojmom.
Na druhej strane, nápoje mali svoje silnejšie aj slabšie stránky. Káva, ktorú v Starbucks pre prípravu jednotlivých nápojov používajú, je jednoznačne tou najslabšou stránkou.
Tu nastáva otázka: “Ako môže byť Starbucks taký úspešný, keď používa nanič zrná?” Odpoveďou je pravdepodobne marketing, príjemný dizajn, zaškolený personál, útulné prostredie a hlavne hektolitre mlieka a sirupu, ktoré zákazníci v kaviarňach vypijú. Samotná káva hrá podľa nás v Starbucks len druhotnú úlohu. Na prvom mieste je životný štýl a nie kvalita produktu.