Exkluzívne

Otvorená spoveď: Prečo skrachoval bratislavský Coffeein?

Pražiareň Coffeein zatvorila svoj Coffee Shop na Grösslingovej ulici v Bratislave. Pre mnohých fanúšikov tejto značky to bolo možno prekvapenie, v hlave majiteľa Petra Szaba však rozhodnutie dozrievalo už dlhšie. Mať kaviareň bolo dlho jeho snom, avšak covidové obdobie prinieslo straty, ktoré musel kryť z vlastného vrecka.

***Prečítaj si aj toto: Od 60 kíl kávy k tonám. Ako vyrástla pražiareň Coffeein?***

Peter Szabó je otvorený človek a na priame otázky nám dal priame odpovede. Okrem covidu priznal aj problémy s medziľudskými vzťahmi a prezradil sumu, akou kaviareň každý mesiac dotoval. Máte predstavu o tom, akú dennú tržbu by musel podnik vygenerovať, aby sa ho oplatilo ďalej prevádzkovať? Viac sa dozviete v priloženom exkluzívnom rozhovore z dielne Blogu o káve.

Prečo ste po vyše troch rokoch prevádzkovania zatvorili kaviareň?

„Preto, lebo jej prevádzka nás finančne zaťažovala a už to išlo aj na úkor pražiarne. Jednoducho povedané, peniazmi, ktoré sme v pražiarni zarobili, sme dotovali chod kaviarne. Aj to som dlho akceptoval, pretože som to vnímal ako investíciu do reklamy. Mať kaviareň v centre Bratislavy je totiž aj záležitosťou prestíže a mnoho ľudí prostredníctvom nej spoznalo našu pražiareň.“

To znie dobre. Mal si reklamu na super mieste. Prečo prestala byť efektívna?

„Jeden z hlavných problémov bol v tom, že od novembra začala rapídne stúpať cena kávy. Ja som to mal nastavené tak, že kaviareň som financoval z predanej kávy. Jednoducho som kaviarni dodával kávu zadarmo a predané nápoje ani balíčky som si ako pražiareň už nefakturoval. Tým pádom som chod kaviarne vlastne dotoval prostredníctvom kávy. Pred novembrom ma takáto dotácia vyšla na 1 000 eur mesačne, po novembri sa to zdvojnásobilo. Cítil som, že firma ako taká začína krvácať a videl som, ako to na ňu pôsobí.“

Ak by si teda nezakročil, mohlo to mať ešte horšie dôsledky?

„Áno. Ak by som to nechal zájsť ešte ďalej, mohlo to položiť aj celú pražiareň.“

Ako túto situáciu vnímali zamestnanci kaviarne?

„Musím povedať, že sme postavili skvelý tím ľudí a všetko do seba zapadalo. Ale počas covidu sa prepadli tržby a ľudia nemali čo robiť. Miestami len vysedávali pri kartách. Robil som všetko pre to, aby som nikoho neprepustil a podarilo sa to, ale ľudia zo seba pri takomto spôsobe fungovania začali mať ponorku a naštrbili sa vzťahy. Morálka ako taká utrpela. Odrazu to už nebol dream team a pre nich dream job, ale len práca, do ktorej musia chodiť. Z radosti sa stala nutnosť a podľa mňa to cítili už aj zákazníci. Po X vlnách covidu sa náš podnik zmenil na niečo, čo už nerobilo radosť mne, kolegom a ani zákazníkom. A ešte to aj generovalo nemalú stratu.“

Covidové opatrenia sú však minulosťou a dnes môžu podobné podniky fungovať celkom normálne. Ani to nenapomohlo opätovnému naštartovaniu kaviarne?

„Priznávam, že v marci 2022, keď sa skončili covidové opatrenia, prišlo svetielko nádeje. Trochu sme zmenili koncept a začali sme robiť viac raňajkových jedál, pričom opäť sa začalo dariť aj finančne. Už však chýbala potrebná energia a nadšenie. Covid a všetky tie veci okolo nás doslova vysali a stratili sme radosť pre gastro. Do toho prišla ponuka na odstúpenie priestorov kaviarne za veľmi dobré peniaze, takže sme súhlasili a kaviareň odstúpili. Od 1. júna sa na rovnakom mieste otvorí nová kaviareň. Verím, že sa im bude dariť.“

Zaujímajú ma čísla. Koľkými eurami mesačne si musel prispievať na chod kaviarne?

„Bolo to od 1 000 eur, ale niektoré mesiace som kaviareň dotoval aj sumou 3 000 eur. Záleží od mesiaca, pretože každý mesiac bol iný.“

Mal si vyčíslené aj približné denné tržby, vďaka ktorým by si neprerábal?

„Áno. Tento denný limit sme mali nastavený na 500 eur. Mali sme však aj dni, keď sa tržby dostali len na 100 až 150 eur.“

Ak by si ešte raz otváral kaviareň, čo by si urobil inak? Išiel by si na iné miesto, do iného mesta? Alebo by si to už nerobil vôbec?

„Keď sa za tým spätne poobhliadnem, neurobili sme až tak veľa chýb. Jednoducho sme mali zlé načasovanie, no nechcem všetko zvaľovať iba na covid. Náš najväčší problém bol podľa mňa v tom, že sme nemali jasný koncept kaviarne. Nemali sme vybudovanú žiadnu komunikáciu na sociálnych sieťach, nemali sme žiadnu stratégiu a ani plán, kam mierime. Kaviareň sme otvorili akoby len s tým, že ‚nejako to pôjde‘ a za bežných okolností by to aj stačilo.“

Otvoríš ešte niekedy novú kaviareň?

„Určite to máme v pláne, ale najskôr v roku 2023. Počkám si na vývoj trhu, na vývoj situácie s covidom, vojnou, cenou energií i kávy. Ak sa na jeseň a zimu covid nevráti, začnem vážne premýšľať nad novou kaviarňou, ale určite s poriadnym plánovaním a nastavením stratégie. Ak raz otvorím novú kaviareň, bude premyslený každý detail a kaviareň bude odrazom našich dlhoročných skúseností v kávovom biznise.“

Viem, že od začiatkov svojej kariéry si túžil mať vlastnú kaviareň. Dá sa teda povedať, že si si splnil sen?

„Áno, splnil sa mi sen a v kaviarni som okrem toho aktívne pracoval. Každé dva týždne som sa na dva dni postavil za bar. Robil som baristu i predajcu kávy. Túto prácu som miloval a naďalej v nej chcem pokračovať, pretože priamy kontakt so zákazníkom je najlepšia forma marketingu a najlepšie sa tak získava feedback.“

Táto etapa je pre túto chvíľu za tebou. Ľutuješ niečo? Alebo si sa viac naučil ako si prerobil?

„Ako sa hovorí, chyba je len to, z čoho sa človek nepoučí. Zo srandy hovorievam, že to bola vysoká škola života, no je to pravda. Naučil som sa extrémne veľa o financiách, prevádzkovaní kaviarne, ľudských vzťahoch. A bola to aj veľká zábava, pretože náš tím tvorili ľudia, ktorí boli na rovnakej vlnovej dĺžke. Veľa sme žúrovali, bavili sa. Nič neľutujem. Peniaze, ktoré som do kaviarne investoval, sa mnohonásobne vrátili vo forme skúseností a zážitkov.“

Nebolo prevádzkovanie kaviarne pre teba aj zbytočným rozptýlením? Teraz sa budeš môcť viac venovať napredovaniu Coffeeinu ako pražiarne…

„Všetko je tak, ako má byť. Pražiareň chystá tento rok obrovské novinky a napredovanie. Vyzerá to tak, že v porovnaní s minulým rokom nás čaká možno až stopercentný rast. Na to, aby som toto všetko zvládol a ukočíroval, sa musím absolútne koncentrovať len a len na pražiareň.“

Ak chcete podporiť fungovanie slovenskej pražiarne kávy Coffeein, nakúpte na eshope www.coffeein.sk.


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close