Pražiareň 25COFFEE vznikla ešte v roku 2018 v dedinke Kalná nad Hronom. Za ten čas postupne napredovala a budovala si povedomie, s ktorým jej dnes pomáha už aj vlastná kaviareň v neďalekých Leviciach. 25COFFEE sa koncentruje hlavne na svoj región, ale postupne chce vystrkovať rožky aj vo vzdialenejších kútoch Slovenska.
Blog o káve sa o všetkom aktuálnom porozprával so spolumajiteľom pražiarne Roderikom Szépom.
Aký ste mali rok 2024?
RS: Ja osobne ho považujem za úspešný už len preto, že sme stále na trhu. Máme možnosť a rovnako tak chuť rásť, vzdelávať sa a vďaka tomu zákazníkom ponúkať skvelé kávičky. Oproti predchádzajúcemu roku sme sa zlepšili vo viacerých sférach, napríklad sme pražili už len na novej pražičke značky Giesen. Praženie sme vďaka tomu posunuli na vyššiu úroveň, niektoré procesy v pražiarni sme automatizovali. Postupne prenikáme hlbšie do kávového sveta a čoraz silnejšie vnímame jeho krásu.

Všimol som si, že do roku 2025 ste vstúpili s trochu okresanou ponukou káv. Prečo ste tak spravili?
RS: S Igorom (Gogorom, druhým spolumajiteľom, pozn. red.) sme sa už dlhšie pohrávali s myšlienkou, že našu ponuku trochu okrešeme a obmeníme ju. Definitívne rozhodnutie prišlo po poslednom školení. Zhodli sme sa, že niektoré kávy vyradíme. Urobili sme tak preto, lebo sme mali viacero káv s rovnakým profilom. Ponuku sme okresali takmer o polovicu a vytvorili sme tri kategórie: odteraz budeme mať v ponuke vždy štyri až päť káv pre milovníkov konzervatívnejšieho espressa, tri až štyri kávy pre tých, ktorí vyhľadávajú ovocnejšie chute, nuž a z týchto káv bude vždy jedna pražená na filter, čo je teda tretia kategória.
Ktorým vašim kávam sa najviac darilo v roku 2024?
RS: Väčšina našich zákazníkov vyhľadáva skôr sladšie a jemnejšie kávy. Našou najpredávanejšou je aj preto klasika Brazil Santos, ktorú ponúkame aj na rôznych podujatiach. Zväčša má 82 až 84 bodov, čo teda vôbec nie je zlé. Veľmi obľúbená je aj káva El Salvador Finca el Cerro, ktorá je jemná a ponúka tóny karamelu, čokolády a sladkú kakaovú dochuť. Medzi ďalšie úspešné kávy patrí aj Colombia Hacienda la Claudina, ktorá v sebe ukrýva aj štipku acidity – a to hlavne pri prvom dúšku, pri ktorom cítiť jemnú chuť mirabelky.

Čo najzaujímavejšie ste mali v ponuke?
RS: Zaujímavých káv bolo viacero, ale určite musím spomenúť microlot Nicaragua Finca El Recuerdo, čo bola káva spracovaná honey metódou. Veľmi nás očarila a aj preto sme sa rozhodli, že v ponuke chceme dlhodobo mať aj kávy spracované inou metódou ako natural či washed. Z tejto Nikaraguy sme však mali len 30 kilogramov, bola to extrémna limitka. Zákazníci ju stihli ochutnať hlavne v našej kaviarni, zrno sme takmer vôbec nestihli predávať.
Ktoré kávy by ste odporučili milovníkovi konzervatívnejšieho espressa a ktoré niekomu odvážnejšiemu, kto vyhľadáva ovocnejšie tóny?
RS: Milovníkom konzervatívnejšieho espressa by som odporučil vyskúšať Peru Finca Rosenheim a El Salvador Finca el Cerro. Zákazníkom, ktorí s výberovou kávou ešte len začínajú, by som odporučil klasiku Brazil Santos. Nuž a pre niekoho, kto chce ovocnejšie kávy, bude vhodná káva z Etiópie alebo Rwandy, prípadne už spomínaná Hacienda la Claudina z Kolumbie.
V lete Blog o káve navštívil aj vašu kaviareň v Leviciach. Ako sa jej darí? Pocítili ste nárast návštevnosti a záujmu o vašu značku?
RS: Ďakujem za opýtanie, kaviarni sa darí skvelo. Áno, po zverejnení článku nám pribudli aj noví zákazníci, ktorí sa k nám navyše radi vracajú. Často sa nám stáva, že na rôznych podujatiach nás poznajú aj zákazníci, ktorí nie sú z nášho regiónu. Je to skvelý pocit, lebo presne pre takúto radosť ľudí z kávy to robíme.

Aké máte plány do roku 2025?
RS: Rozhodne sa chceme viac venovať marketingu a viac sa dostať do povedomia. Popri tom sa chceme ďalej zdokonaľovať v pražení a objavovať nové kávy, podporovať nových farmárov a užívať si radosť z tejto práce. Popri tom uvažujeme aj o presťahovaní pražiarne na dostupnejšie miesto, ktoré bude zároveň viac na očiach, ale zatiaľ sa nám nepodarilo nájsť vhodnú lokalitu.
Kde vás budú môcť milovníci kávy stretnúť?
RS: Hlavne na regionálnych podujatiach ako jarmoky, prípadne dni otvorených dverí, ale aj na agrokomplexe v Nitre. Odporúčam sledovať naše sociálne siete @25coffee.sk (Facebook) a @25coffee.sk (Instagram), prostredníctvom ktorých vždy včas informujeme o našom programe.
Náš tip: pri nákupe na eshope 25coffee.sk využite zľavový kód BLOGOKAVE10, ktorý platí do 16. februára 2025.
