Exkluzívne

Od 60 kíl kávy k tonám. Ako vyrástla pražiareň Coffeein?

Peter Szabó ukázal, že aj chlapec z malého mesta sa môže presadiť vo veľkom svete kávy. Narodil sa v Šahách nachádzajúcich sa v okrese Levice blízko maďarských hraníc. Za rok 2011, keď začínal, predal 60 kilogramov kávy. Teraz, o desať rokov neskôr, to bude viac ako 20 ton. Jeho pražiareň kávy Coffeein sa na slovenskom kávovom trhu medzitým stala známym pojmom.

Keď sme Petra oslovili so žiadosťou o rozhovor, ochotne prikývol. Následne nám rozpovedal svoj príbeh, v rámci ktorého sa stal najskôr masérom, potom pražiarom kávy a dnes je lídrom rýchlo rastúcej značky patriacej medzi najprogresívnejšie na Slovensku.

„Takmer od samých začiatkov práce s kávou píšem kávový blog,“ povedal Peter Szabó v rozhovore pre Blog o káve a potvrdil, že tvorba obsahu prináša ovocie: „Blog a vzdelávanie zákazníkov prostredníctvom neho je dnes mojim najsilnejším marketingovým kanálom.“

Viac vám prezradíme v exkluzívnom rozhovore, na ktorého konci nájdete aj kód na 20-percentnú zľavu. Ak chcete ochutnať kávy od pražiarne Coffeein, prejdite na koniec článku.

Toto je súčasný tím pražiarne Coffeein, ale ako vám prezradíme, viedla k tomu dlhá cesta. Peter Szabó, ktorého sme vyspovedali, je celkom vpravo. (Foto: kavickari.sk)

Naši čitatelia ťa možno nepoznajú. Skús sa im prosím v skratke predstaviť.

„Pochádzam z južného Slovenska, konkrétne z mesta Šahy. Tu som vyrastal do pätnástich rokov, aby som následne odišiel študovať do Bratislavy. Vybral som si strednú zdravotnícku školu, odbor masér. Potom som chvíľu pracoval v hoteli v Tatrách a následne som si s priateľkou otvoril náš vlastný masážny salón v Bratislave. Písal sa rok 2009 a mal som devätnásť rokov. Salón fungoval až do roku 2016, keď sme ho zatvorili preto, aby sme sa mohli naplno venovať pražiarni kávy. Bratislavu sme opustili a odsťahovali sme sa späť do Šiah.“

Skúsme sa na chvíľu presunúť ešte do skoršieho obdobia tvojho života. Spomínaš si na to, kedy si prvýkrát ochutnal kávu? Kto ti ju ponúkol a aká bola?

„Moje prvé spomienky na kávu pochádzajú z detstva. Vynára sa mi zvuk moka kanvičky zvanej koťogó, ktorý som počul každé ráno. Mama si pripravovala kávu a samozrejme som ju takisto ochutnal, ale vôbec mi nechutila. Kávu som vlastne nikdy nepil a dostal som sa k nej až ako 22-ročný, keď som s ňou v roku 2011 začal pracovať.“

Kedy a kde sa zrodil nápad ubrať sa kávovou cestou a založiť Coffeein?

„Stalo sa tak počas masírovania (smiech). Človek má pri dlhých – hodinových či dvojhodinových – masážach obrovské množstvo času na rozmýšľanie. Musím povedať, že masírovanie ma veľmi bavilo a aj dnes ma baví, avšak predstava, že sa ním budem živiť do konca života, ma desila. Preto som začal rozmýšľať nad tým, čomu inému by som sa mohol venovať a ako by som čas vedel využiť čo najefektívnejšie. Začal som špekulovať nad eshopom s čajom a potom som náhodne objavil inzerát, že jedna kaviareň je na odstúpenie. Predstavil som si sám seba ako majiteľ kaviarne a tá predstava sa mi veľmi zapáčila. Myšlienka mať vlastnú kaviareň ma úplne posadla.“

Takže si sa toho inzerátu chytil a zavolal si majiteľovi?

„Išiel som aj na obhliadku a s majiteľom som sa dlhšie rozprával o tom, ako to všetko funguje, prečo kaviareň vlastne odstupuje a podobne. Pri rozprávaní mi spravil espresso, bavili sme sa o značke kávy, kávovaru, ale veľa mi toho povedať nevedel. Pamätám si len to, že stroj mal od dodávateľa talianskej kávy. Rozhovor ma v každom prípade posunul a uvedomil som si, že na prevádzkovanie kaviarne nemám skúsenosti a ani financie.“

A espresso bolo dobré?

„Nebolo. Vôbec to nebola chutná káva, ale ja som ju vnímal inak. Káva ma zaujala ako komodita a videl som v nej veľký potenciál. Rozhodol som sa, že ušetrené peniaze investujem do eshopu s kávou. Že si teda neotvorím kaviareň, ale eshop s talianskou kávou. Nehanbím sa priznať, že v tomto okamihu som o káve nevedel absolútne nič. Vôbec som nevedel, čo to káva vlastne je a nevedel som napríklad ani to, že espresso má 30 mililitrov. Začínal som teda absolútne od nuly.“

Čo všetko si potreboval v tých chvíľach vybaviť? Spomínaš si ešte koľko ťa to stálo?

„Nemalé prostriedky išli do výroby eshopu a následne aj do nákupu praženej kávy. Moje portfólio tvorili veľké talianske kávové značky. Sklad som mal v jednej malej izbe u svokry, ktorá sa inak nevyužívala. Eshop som oficiálne otvoril 15. júla 2011 a do konca toho roka som predal len niečo vyše 50 kilogramov kávy. Bolo to veľmi ťažké a napredoval som strašne pomaly. Do reklám som tlačil veľa peňazí, aby som následne zistil, že moje drahé eshopové riešenie je nefunkčné, eshop pravidelne padá, seká a je de facto nepoužiteľný. Musel som teda vytvoriť nové eshopové riešenie, na ktorom fungujeme až do dnešných dní.“

kávové zrná v pražiarni Coffeein
Aj takto vyzerá aktuálne upražená káva z pražiarne Coffeein. A keby ste cítili tú vôňu… (Foto: kavickari.sk)

Pomohol ti nový eshop prelomiť ľady a rásť?

„Ani nie a ukázalo sa, že problém nebol len v eshope. Predaje boli naďalej mizerné a ľudia si dané kávy vedeli v klasických reťazcoch kúpiť za lepšie ceny. Pre zákazníka som vlastne neprinášal žiadnu pridanú hodnotu. Tieto značkové kávy sú vlastne anonymné a ich jediný predajný argument je cena a tradícia. Preto som sa rozhodol, že do ponuky zaradím ‚plantážne kávy‘. Áno, dnes je to už smiešne, ale vtedy sa tento termín používal asi tak, ako dnes výberová káva.“

Kde si ich nakupoval?

„Našiel som si jednu českú pražiareň a začal som od nich kupovať kilogramové balenia jednodruhových káv. Tie som potom v izbičke rozvažoval na kuchynskej váhe a ‚sáčkoval‘ ako našu značku Coffeein. Keď si na tie zrná spomeniem dnes, tak sa len smejem. Boli extrémne prepálené a ja som bol fascinovaný tým, ako pekne sa ligocú. Podnikateľsky mi to pomohlo, pretože približne v lete 2012 sa moje predaje mierne pohli. Videl som, čo zaujíma slovenského zákazníka a čo kupuje. Poznal som pôvod káv a aj nejaký jednoduchý chuťový profil, čo v tej dobe postačovalo.“

Ako prebiehalo ďalšie napredovanie Coffeein-u?

„V roku 2013 ma oslovila mama baby, ktorá mi do dnešných dní spravuje PPC kampane. Povedala, že v Nitre otvára malú predajňu a chcela tam mať našu kávu. Napokon z toho bola naša prvá kamenná predajňa a celkom sa jej začalo dariť. V roku 2014 sme potom s danou pani zainvestovali, vzali sme väčší priestor a v Nitre sme otvorili COFFEEIN obchodík. Sem som si kúpil aj malú 500-gramovú pražičku kávy, na ktorej som začal skúšať pražiť. V tých časoch som bol stále aj masér, takže doobeda som išiel z Bratislavy do Nitry, kde som pražil, aby som poobede masíroval v Bratislave. Praženie kávy ma veľmi bavilo a tešilo ma, že množstvo zákazníkov sa pri mne pristavovalo počas samotného procesu praženia. Videl som, ako ich to zaujíma a chceli si kúpiť presne tú kávu, ktorú som práve upražil.“

Hmm, tak z Bratislavy do Nitry je to okolo 90 kilometrov. Asi to nebolo jednoduché.

„Veru nebolo a bolo mi jasné, že tento štýl života sa nebude dať viesť dlho. Postupne mi navyše začali pribúdať aj objednávky cez eshop, mali sme dohodnutých pár kaviarní a kávu sme dodávali aj do firiem. Nedalo sa to stíhať tak, že dopoludnia som pražil na mini pražičke a popoludní som masíroval. Na konci roka 2014 preto prišlo veľké rozhodnutie otvoriť si pražiareň. Ako miesto som zvolil Šahy, teda moje rodné mesto. Oslovil som bratranca, či by do toho nešiel so mnou a súhlasil. Dal som mu moju malú pražičku, kopec kávy a odovzdal som mu nejaké to know-how. Následne začal proces jeho učenia sa v garáži. V apríli 2015 sme už otvorili COFFEEIN Šahy, našu vlastnú pražiareň kávy. To som ešte aj masíroval, takže som lietal hore dole medzi Bratislavou a Šahami. Salón sme napokon v roku 2016 zatvorili a so ženou sme sa presťahovali do Šiah.“

Napokon si si však splnil aj sen o vlastnej kaviarni…

„Áno, podarilo sa mi to po ôsmich rokoch, teda v roku 2019. V Bratislave sme spolu s partnermi otvorili náš bratislavský COFFEEIN. Je to vlastne bistro, kaviareň i predajňa, robíme si tam vlastné zákusky a dokonca aj varíme.“

Prejdime trochu k marketingu. Keď som si chcel vygoogliť nejaké informácie o káve, mnohokrát som sa dostal práve na tvoj blog. Vytvoril si veľké množstvo obsahu a sám viem, že to nie je jednoduché.

„Kávový blog píšem takmer od samých začiatkov práce s kávou. Blog a vzdelávanie zákazníkov cez neho je dnes mojim najväčším marketingovým kanálom. Myslím si, že človek pracujúci v kávovom biznise musí vedieť vysvetliť, prečo je jeho zrnková káva trikrát alebo štyrikrát drahšia ako káva zo supermarketu. Vďaka blogovaniu o káve, procesoch a pražení som svet kávy priblížil mnohým ľuďom. Môj blog má ročnú návštevnosť okolo 70 000 unikátnych návštevníkov, čo je celkom fajn. V roku 2016 som vydal aj knihu CESTA KÁVY, ktorá mapuje kávu od jej histórie cez zber, spracovanie, praženie až po jej finálnu prípravu rôznymi metódami.“

pražička kávy v pražiarni Coffeein
Pohľad na pražičku v pražiarni Coffeein. (Foto: kavickari.sk)

Na maséra celkom slušné. A čo tvoje ďalšie marketingové aktivity?

„Samozrejme sa venujem aj PPC a aktívne využívam aj sociálne siete. Skvelým marketingom sú aj rôzne akcie a degustácie, prípadne prednášky, pri ktorých môžu ľudia moju kávu ochutnať. Môžete si prečítať aj 1 000 článkov o káve, ale stačí jedno dobré espresso a už mám nového zákazníka.“

Keď sme sa nedávno bavili, spomenul si takú zaujímavú vec: fázu organického rastu má Coffeein vraj za sebou a musíš uvažovať inak.

„Organický rast je tu samozrejme aj naďalej, ale nie je to také jednoduché. Narážal som hlavne na to, že pôvodne som na získavanie zákazníkov nemusel vynakladať veľmi veľa energie a financií, lebo bola malá konkurencia. Avšak odkedy som na trhu s kávou, tak vzniklo odhadom 50 až 70 nových pražiarní kávy, takže v spojitosti s tým sa musela zlepšiť aj naša marketingová aktivita. Z trhu, na ktorom nebola takmer žiadna konkurencia, je odrazu jeden z najkonkurenčnejších trhov v rámci Slovenska. Osobne to vítam, pretože vďaka konkurencii sa ako Coffeein vieme posúvať vpred. Na druhej strane sa musíme aj viac obracať, ale to nie je problém. Máme totiž veľkú chuť byť lepšími a robiť veci ešte lepšie.“

Čo je základom pre úspech v takomto konkurenčnom prostredí?

„Hlavne kvalita kávy, ktorú ponúkame. Dnes by malo byť úplnou samozrejmosťou, že pražiarne pracujú s aktuálnymi zbermi, uvádzajú dátum praženia a zákazníkom dodávajú čerstvú kávu. Ďalším levelom je direct trade, teda vytváranie si vzťahu priamo s farmármi a nákup kávy priamo od nich. Takto aktuálne riešime dve farmy: jednu v Hondurase a podarilo sa nám dohodnúť aj spoluprácu so Slovákom Mariánom Takáčom a jeho farmou vo Vietname. Moja vízia do budúcnosti je taká, že v ponuke chceme mať čo najviac káv nakúpených takto priamo od farmárov. Ale aby sme to mohli robiť, tak musíme rásť. Za tieto kávy sa platí aj pol roka dopredu a treba na to nemalé zdroje. A pre žiadnu firmu nie je efektívne dať 15 000 eur len tak, aby niekde stáli a káva za nich dorazí možno o pol roka.“

Vždy sa mi páčilo, že patríš medzi otvorených ľudí, ktorí vedia prezradiť, koľko kávy predajú. Pamätám si, že na sociálnych sieťach si viackrát uverejnil presné čísla a mňa to dosť fascinovalo. Koľko tej kávy teda Coffeein predá?

„Nerobievam si presné štatistiky, len občas si porátam nejaký mesiac, ktorý potom hodím na Facebook. No a keď mi to Facebook vyhodí ako spomienku, tak si ten mesiac porátam znovu a porovnám. Mám jednu starú infografiku z roku 2013, v ktorej stálo: rok 2011 – 60kg, rok 2012 – 880kg, rok 2013 – 2 282kg. Takže takto nejako to rástlo. V roku 2020 to bolo približne 19 000 kg a cieľom na rok 2021 je prekročiť 20 ton.“

Ako je to u teba so stanovovaním si cieľov? Máš ciele z hľadiska počtu zamestnancov alebo obratu? Ako si definuješ svoje ciele?

„V tomto asi nie som klasický podnikateľ. Do konca roku 2020 som fungoval čisto ‚pocitovo‘ a ‚organicky‘, ako som ti to vtedy povedal. Kým som videl, že sa nám darí, tak som bol spokojný a marketing som nejako extra neriešil. Toto možno vyznie blbo, ale po vzhliadnutí filmu Apocalypto som si uvedomil, že veľmi podobne, ako boj o územie a životný priestor v danom filme, funguje aj náš trh. V podstate som ‚náčelníkom‘ kmeňu COFFEEIN a mojou úlohou je udržať náš kmeň pri živote. Aj preto som v lete začal so samoštúdiom marketingu ako celku. Dnes už totiž nestačí len blogovať. Nestačí prinášať dobrú a čerstvú kávu. Veľkí hráči nás preplatia v reklame, malí hráči zasa ukrajujú drobné percentá z trhu. Aj preto som sa rozhodol, že na značke COFFEEIN budem viac makať.“

Ako to dnes máte podelené s pražením? Pražíš ty alebo bratranec?

„Hlavný pražiar je bratranec, ja profilujem. Keď nám príde nová káva, tak podľa toho, ako je spracovaná, aká je tvrdá a vlhká, spravím prvé praženie. To si potom poznačím a kávu ochutnám. Ak mi chutí, tak máme profil, ktorý bratranec následne kopíruje. V podstate už šesť rokov praží takmer každý deň, takže samozrejme aj dohliada na celý proces a krivku v prípade potreby upravuje. Každý roast následne cuppujem, teda ochutnávam. Spätnú väzbu mi dávajú aj naši baristi z kaviarne a samozrejme zákazníci.“

pražiareň kávy Coffeein
Títo ľudia pre vás pripravujú kvalitnú kávu pod značkou Coffeein. (Foto: kavickari.sk)

Vedel by si nám priblížiť cieľovú skupinu Coffeein-u?

„Cieľovou skupinou sú ľudia, ktorí kávu nepijú kvôli kofeínu, ale pre pôžitok, chuť a celý ten rituál. Zhruba 70 percent nami predanej kávy je tmavšie praženie, ale tu musím povedať, že naše tmavé praženie je pre mnohé iné pražiarne medium roast (stredné praženie, pozn. autora). No a zvyšných približne 30 percent predáme svetlejšie pražených káv vhodných na filter. Ja sám pijem z našej produkcie úplne všetko. V pražiarni tmavšie pražené espressá aj filter, doma pijem moku, v kaviarni v Bratislave pijem espresso a všetky možné filtre. Mimochodom, v našej bratislavskej kaviarni pracujem každý druhý týždeň štvrtok a piatok. Prácu za barom totiž milujem.“

Vráťme sa ešte k intenzite praženia. Dá sa predpokladať, že náš trh sa bude postupom času uberať viac k svetlejšiemu praženiu? Bude čoraz viac ľudí chcieť výberové kávy?

„Ťažko povedať. Stále sa hráme na pomerne malom trhu, na ktorom bohužiaľ dominujú rozpustné kávy a kadejaké podradné blendy. Ľudia, ktorí si kupujú čerstvo praženú výberovú kávu, sú stále vo veľkej menšine. Častý stret s realitou mávam vo chvíli, keď idem navštíviť manželkinu rodinu. Po otázke „Nedáte si kávu?“ vidím, ako horúcou vodou zalievajú 3 v 1. Sú to také silné návyky, že ich zmeniť nedokážeme. A ani to nechcem. Výberovú kávu by mali ľudia chcieť prijať dobrovoľne, do nikoho ju nesmieme tlačiť nátlakom. Pomôžu blogy, videá a reálne degustácie – samozrejme ak to situácia dovolí.“

Máš vo svete kávy nejakú inšpiráciu, ktorá by mohla zaujať aj našich čitateľov?

„Veľmi sa mi páčila kniha Onward od Howarda Schultza (Starbucks) a ten feeling a energia, ktorú dokázal vytvoriť okolo svojej siete kaviarní. Ich káva je hrozná, ale to, ako ju sprístupnili miliónom ľudí, je fascinujúce.“

Nespomenul by si si aj na nejakú vtipnú príhodu, ktorú si počas pôsobenia s COFFEEINom zažil?

„Samozrejme spomenul a bolo ich veľa. Raz som varil kávu na jednej akcii. Rancilio kávovar za 5 000, mlynček za 2 000, výberová káva. Prišiel jeden pán, že chce veeeeľkú kávu, tak som mu spravil americano. Ujo odišiel a po asi pätnástich minútach sa vrátil, lebo nám musí niečo povedať: ‚Chlapci, robíte dobrú kávu, ale zelená jacobska je lepšia‘.“ (smiech)

Na záver nám prosím ešte povedz, kde všade ľudia nájdu kávy Coffeein.

„Ideálne na našom eshope www.coffeein.sk, ale aj v našom bratislavskom obchode, prípadne v predajniach YEME. Spolupracujeme aj so sieťou NÁŠ DVOR a okrem toho aj s desiatkami malých obchodov po celom Slovensku.“

ZĽAVOVÝ KÓD NA KÁVU COFFEEIN

Chcete ochutnať kávy z pražiarne Coffeein? Do 31. októbra 2021 môžete na www.coffeein.sk využiť zľavový kód „blogokave20“ a získať 20-percentnú zľavu.

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close