utorok, 8 júla, 2025
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás
No Result
View All Result
  • DOMOV
  • Zľavové kódy
  • Všetky články
  • Pražiarne
  • Kaviarne
  • O nás
No Result
View All Result
Blog o káve
No Result
View All Result
Home Zaujímavosti o káve

Prečo svetoznáme značky neprodukujú takú kvalitnú kávu ako malé pražiarne?

Ladislav Király by Ladislav Király
8. júla 2025
supermarketové kávy na poličke v obchode
Share on FacebookShare on Twitter

Drvivá väčšina kávy sa na Slovensku predá/kúpi v supermarketoch. A to napriek tomu, že takmer výlučne ide o kávu nižšej kvality. Z pohľadu zákazníka rozhoduje dostupnosť (kedykoľvek príde a nakúpi), ale dôležitú rolu zohráva aj cena. Častá domnienka, že „káva ako káva“ však v tomto svete neplatí a v malých remeselných pražiarňach je možné nájsť výrazne lepšiu kávu. Ako je to možné?

Najvšeobecnejšia odpoveď je taká, že supermarketové kávy sú produkované na kvantitu a nie na kvalitu. Nadnárodné korporáty našli spôsoby, ako stlačiť cenu balenia nadol a vedomostne menej zdatný zákazník sa s tým uspokojí.

Prinášame vám základné príčiny, prečo supermarketová káva nie je a ani nemôže byť rovnako kvalitná ako káva z menších remeselných pražiarní.

1. Lacnejšie zmesi vs. výberová káva

Najväčšie pražiarne (všetky tie známe značky, ktoré nájdete na pultoch) zväčša pracujú s komoditnou kávou, ktorá je lacná, štandardizovaná a zameraná na objem, nie na chuťový profil. Tieto kávy sú často zmesou lacnejšej arabiky nižšej kvality a chuťovo nezaujímavej robusty. Zákazník, ktorý sa pozerá len na cenu a káve hlbšie nerozumie, to akceptuje.

Remeselné pražiarne si naopak vo väčšine prípadov vyberajú výberovú kávu. Tá je najvšeobecnejšie definovaná tak, že dosahuje cuppingové skóre viac ako 80 bodov z plného počtu 100. Pri najlepších zrnách poznáme ich presný pôvod, ktorý je často trasovateľný až ku konkrétnemu farmárovi. Súčasne poznáme aj konkrétnu odrodu arabiky a spôsob jej spracovania. Kombinácia týchto faktorov káve dáva jedinečný chuťový profil.

Komoditná káva, ktorú dostanete v bežných obchodoch, je zmesou mnohých pôvodov, odrôd a spracovaní. Nepocítite pri nej chuť konkrétnej oblasti, kde bola vypestovaná. Na druhej strane však platí, že takýto supermarketový megamix chutí rok čo rok rovnako. Veľké pražiarne si výmenou za nižšiu kvalitu dlhodobo zachovajú rovnakú chuť svojho produktu. Bežný zákazník to akceptuje a mnohokrát to dokonca vyhľadáva.

2. Veľké množstvá vs. mikroloty

Značky, ktoré najčastejšie nájdete na pultoch predajní (presne tie, ktoré vám na um prišli ako prvé), pracujú s obrovským a niekedy až ťažko predstaviteľným množstvom kávy. Keďže potrebujú stovky či tisícky ton kávovníkových zŕn, nemajú šancu ponúknuť kávu od konkrétneho farmára, ktorý by dodal zrno jednej odrody a jedného spracovania.

Mnohokrát nemajú šancu ponúknuť ani kávu z jedného regiónu, pretože ani takýto objem by im nestačil. Skupujú teda zrno rôznych odrôd, rôznych spracovaní a rôznych pôvodov, ktoré potom putuje do spomínaného megamixu. Takto vyprodukovaná káva už bohužiaľ nemá žiadnu jedinečnú chuť, ale chutí len akosi „univerzálne“.

Malé remeselné pražiarne produkujú kávu len v desiatkach až stovkách kilogramov. Môžu si teda kúpiť aj tzv. mikrolot, teda kávu z konkrétne vymedzenej malej oblasti. V balíku sa v takom prípade budú nachádzať len zrná jednej odrody a jedného spracovania.

Mnohé kvalitné loty sú balené len vo vreciach po 12 kilogramoch. Napríklad káva s názvom Chopin, ktorá v recenzii Blogu o káve získala 48 bodov z 50, bola balená len v 5-kilogramových vákuových sáčkoch. Čo by s takým malým množstvom robila Lavazza, Illy, Tchibo, Eduscho alebo ktorákoľvek iná veľká značka? Pre nich nemá absolútne žiadny zmysel kúpiť také malé množstvo. Nasypali by ho do pražičky s kapacitou na tonu kávy?

Keď teda chcete ochutnať ozaj kvalitnú kávu, musíte siahnuť po káve od niekoho, kto ju je schopný produkovať v malom množstve. Kliknite tu a zobrazia sa vám zľavové kódy do odporúčaných pražiarní.

3. Industriálne vs. remeselné praženie

Veľké pražiarne uplatňujú industriálne praženie, pri ktorom používajú obrovské priemyselné pražičky s kapacitou stoviek kilogramov na dávku, pričom niektoré pražičky majú aj kapacitu na viac ako tonu kávy na jeden cyklus. Najväčšie značky to musia robiť takto, pretože inak by nedokázali pokryť obrovský dopyt.

Priemyselné pražičky mnohokrát ani nepotrebujú ľudský zásah a fungujú v podstate ako továreň. V priebehu pražiaceho cyklu pri nich nestojí pražiar kontrolujúci a upravujúci krivky, ktorý by napraženej várke dával vlastný rukopis. Všetko sa robí vo veľkom a bez remeselného vstupu. Vzniká tak káva bez duše.

Káva sa v týchto pražiarňach navyše praží tmavšie, čo je šikovný trik na prekrytie nedostatkov vstupnej suroviny, ale súčasne aj na zabezpečenie konzistentnosti pri veľkých objemoch. V svetlejšie praženej káve ostáva viac chuťových nuáns a zrná rôznych spracovaní chutia výrazne inak – pri tmavšom pražení sa dosahuje univerzálna chuť s cieľom zákazníka nijako neprekvapiť alebo nezaskočiť.

Zaujímavé je to, že aj keď sa zrno tmavým pražením ničí a zabíjajú sa v ňom všetky zaujímavé chute, veľkým značkám sa zákazníka podarilo presvedčiť, že káva má byť taká. Prepražená káva výrazne horká a zákazníci si ju preto interpretujú ako „silnú“.

Malé pražiarne pristupujú k zrnu celkom inak. Pracujú s ním precízne a mnohokrát až umelecky. Kávu pražia svetlejšie s cieľom zachovať alebo zvýrazniť prirodzené chuťové nuansy konkrétneho lotu, medzi ktoré môže patriť aj ovocnosť, sladkosť či acidita. Praženie sa prispôsobuje konkrétnemu pôvodu, odrode a zberu.

Po príchode nového zrna do pražiarne je potrebné absolvovať niekoľko profilovacích pražení, vďaka ktorým pražiar nájde spôsob, ako zo zrna dostať maximum. Pri každom ďalšom pražení potom priebežne kontroluje, či sa krivka praženia drží želaného profilu. Je teda potrebný jeho neustály zásah.

4. Zvetraná vs. čerstvá káva

Supermarketové kávy sú pražené celé mesiace predtým, ako si ich zákazník vezme z pultu. Aj preto na nich v drvivej väčšine prípadov nie je uvedený dátum praženia. Veľkokapacitné pražiarne ani nemajú možnosť robiť to inak. Kávu napražia ďaleko od Slovenska, potom postáva na rôznych skladoch a napokon aj na samotnej predajni. Káva takto zvetráva, stráca arómu a ponúka čoraz zatuchnutejšiu chuť.

Malé pražiarne kávu balia krátko po pražení a mnohokrát sa stane, že po objednávke z niektorého slovenského eshopu máte remeselnú kávu doma aj dva či tri dni po pražení. Toto dokonca ani nie je ideálne, pretože káva po pražení potrebuje trochu dozrieť/vydýchať sa a na chuťový vrchol sa dostane približne po desiatom dni od praženia. Čerstvá káva krásne vonia a kuriéri, ktorí ju prinášajú, majú rozvoňanú celú dodávku. Určite to už povedali aj vám.

5. Netransparentnosť vs. transparentnosť

Komoditná káva, ktorej sú plné supermarkety, má často netransparentný pôvod. Nie je možné zistiť konkrétnu farmu, región a bohužiaľ ani etické podmienky jej produkcie – mnohokrát sa už písalo o tom, že v pestovateľských regiónoch je dokonca využívaná aj nelegálna detská práca. Pri veľkoprodukcii kávovníkového zrna prichádza k cenovému tlaku a farmári sa nedočkajú spravodlivej odmeny.

Výberové kávy sú súčasťou celkom iných distribučných modelov. Veľakrát sa obchodujú formou direct trade, prípadne prostredníctvom transparentných sprostredkovateľov/importérov, ktorí dokážu ponúknuť detailné informácie o tom, koľko dostal zaplatené konkrétny farmár. Negatívom tohto svedomitého prístupu je bohužiaľ vyššia cena kávy.

6. Nevedomý vs. vzdelaný zákazník

Známe značky, ktoré zapĺňajú pulty supermarketov, sa zameriavajú na masový trh a predaj „kávy ako produktu“, bez snahy o edukáciu spotrebiteľa. Ich cieľom je jednotná chuť a nízka cena. O vzdelanie zákazníka nemajú reálny záujem, pretože kávovo vzdelaný zákazník by u nich pravdepodobne nikdy nenakúpil.

Mnohé remeselné pražiarne sa naopak snažia zákazníka vzdelávať, aj keď bohužiaľ nie všetky. Podľa nás by mala každá menšia pražiareň písať svoj blog, ale realita je iná. Často sa objavujú výhovorky, že na to nie sú kapacity alebo zdroje. Je to škoda, ale ako Blog o káve ich azda aspoň trochu suplujeme. Ak by však zabral každý a menšie pražiarne by v tomto ťahali za jeden povraz, mohla kávová kultúra expandovať ešte rýchlejšie. A Talianom by ostali len oči pre plač.

Záver

Supermarketové kávy nemôžu dosiahnuť rovnakú kvalitu ako kávy z malých pražiarní, pretože ich model je postavený na masovej výrobe a snahe o stlačenie nákladov čo najviac nadol. Remeselné pražiarne sa naopak zameriavajú na kvalitu suroviny, čerstvosť, chuťový zážitok a transparentnosť.

Keď niekto túži spoznať, ako má chutiť kvalitná káva, odpoveď spravidla nenájde na poličke v supermarkete, ale v balíčku z eshopu malej remeselnej pražiarne. My ako Blog o káve vám ponúkame zľavové kódy do slovenských pražiarní kávy, vďaka ktorým trochu ušetríte. Vyskúšajte, neobanujete. To vám garantujeme.

1x Super článok


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Tags: káva
Ladislav Király

Ladislav Király

Káva mi dlho nechutila. Bol to pre mňa len horký a nepríjemný nápoj, s ktorým som sa nevedel zblížiť. Až som raz čistou náhodou ochutnal výberovú kávu a pochopil som, že káva nemusí byť len horká. Káva môže chutiť.

Veľmi som túžil vykričať to do sveta a dať o tom vedieť všetkým. Preto som si v roku 2019 bookol doménu blogokave.sk a založil tento web.

Záleží mi na tom, aby ste ochutnali kávu zo slovenských pražiarní a touto cestou ich podporili. Tuto nájdete ZĽAVOVÉ KÓDY do najlepších z nich.

Potrebujete poradiť? Napíšte mi na IG @ladislavkiraly.

Please login to join discussion

KATEGÓRIE ČLÁNKOV

  • Audioblog
  • Druhy kávových nápojov
  • Exkluzívne
  • Kaviarne
  • Kávovary
  • Kávové drinky s Vlčie sirupy
  • Kávové trendy sociálnych sietí
  • Kávový bloger
  • Poď ochutnať slovenskú pražiareň
  • Predstavujeme nové kávy
  • Recenzie káv
  • Recenzie kávových kapsúl
  • Recepty
  • Spôsoby prípravy
  • Uncategorized @sk
  • Zaujímavosti o káve
  • Zdravie

VAŠE ZĽAVOVÉ KÓDY

SOCIÁLNE SIETE

    supermarketové kávy na poličke v obchode

    Prečo svetoznáme značky neprodukujú takú kvalitnú kávu ako malé pražiarne?

    8. júla 2025
    tím Verticcio

    Mega zľavy na kávu a darčeky k objednávkam: Verticcio oslavuje 10 rokov

    8. júla 2025
    Jednoducho káva od Goriffee - príprava espressa na La Marzocco

    Jednoducho káva: Pražiareň Goriffee nasadila espresso zmes za 7 €

    4. júla 2025
    Barista Roasters - akcia - espresso za euro

    Výberové espresso za 1 €: Taký je júl v kaviarňach Barista Roasters v Lučenci

    4. júla 2025
    Idylika - produkty siete Me Gusta

    Pražiareň Idylika nie je len o Martine – jej kamenné obchody nájdete aj v Žiline vo VOYAGE a Rajeckých Tepliciach v PENSIONE RELISH

    3. júla 2025
    Summertime Coffee od READY AFTER - espresso

    Summertime Coffee: Pražiareň READY AFTER predstavila nový letný hit

    4. júla 2025
    Blog o káve

    Na Slovensku máme viac ako 120 pražiarní kávy. Poďte ich spolu s nami ochutnať.

    Naše sociálne siete

    KATEGÓRIE ČLÁNKOV

    • Audioblog
    • Druhy kávových nápojov
    • Exkluzívne
    • Kaviarne
    • Kávovary
    • Kávové drinky s Vlčie sirupy
    • Kávové trendy sociálnych sietí
    • Kávový bloger
    • Poď ochutnať slovenskú pražiareň
    • Predstavujeme nové kávy
    • Recenzie káv
    • Recenzie kávových kapsúl
    • Recepty
    • Spôsoby prípravy
    • Uncategorized @sk
    • Zaujímavosti o káve
    • Zdravie

    ZNAČKY

    Alter-Nativ anketa Barista Coffee Roasters Be:café Brazília cappuccino Coffeein Coffia cold brew De'Longhi ekológia espresso festival kávy filtrovaná káva Goriffee jednorazové poháre kaviarne kofeín koronavírus káva káva a chudnutie káva a zdravie káva na chudnutie Kávoholik kávovar kávové kapsuly kávové nápoje kávové trendy kávový bloger Marián Takáč mlynček na kávu pestovanie kávy Pozitívne vlastnosti kávy praženie kávy pražiareň kávy príprava kávy Ready After Ready After Coffee recenzia kávy recepty rozhovor Verticcio video výberová káva zaujímavosti o káve

    TOP ČLÁNKY

    supermarketové kávy na poličke v obchode

    Prečo svetoznáme značky neprodukujú takú kvalitnú kávu ako malé pražiarne?

    8. júla 2025
    tím Verticcio

    Mega zľavy na kávu a darčeky k objednávkam: Verticcio oslavuje 10 rokov

    8. júla 2025
    Jednoducho káva od Goriffee - príprava espressa na La Marzocco

    Jednoducho káva: Pražiareň Goriffee nasadila espresso zmes za 7 €

    4. júla 2025
    Barista Roasters - akcia - espresso za euro

    Výberové espresso za 1 €: Taký je júl v kaviarňach Barista Roasters v Lučenci

    4. júla 2025
    • Cenník
    • Ochrana osobných údajov
    • Štatút

    Copyright © 2025 Blogokave.sk - Všetky práva vyhradené. Made by Creawise.DIGITAL

    Spravovať Súhlas

    Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje.

    Funkčné Vždy aktívny
    Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
    Predvoľby
    Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
    Štatistiky
    Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely. Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
    Marketing
    Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.
    Spravovať možnosti Správa služieb Spravovať {vendor_count} dodávateľov Prečítajte si viac o týchto účeloch
    Spravovať
    {title} {title} {title}
    No Result
    View All Result
    • DOMOV
    • Zľavové kódy
    • Všetky články
    • Pražiarne
    • Kaviarne
    • O nás

    Copyright © 2025 Blogokave.sk - Všetky práva vyhradené. Made by Creawise.DIGITAL