Prešovčania pozor: V This is Coffee. vám kvalitnú kávu dajú (aj) zadarmo
V Prešove sa rýchlo rozmáha kaviareň a pražiareň kávy This is Coffee. V priestoroch na Floriánovej dostanete moderne pražené kávy i konzervatívnejšie klasiky, nie však prepražené uhlie. Ochutnáte rôzne kávové nápoje a čerstvo napražené zrná si kúpite napríklad aj „bezobalovo“.
Za projektom stoja Vladimír Vlasatý a Ashleigh Galway. Ako napovedajú samotné mená, Vlado je Slovák a Ashleigh cudzinka. Pochádza zo severoírskeho Belfastu. Zoznámili sa na potulkách svetom, aby ich osud napokon zavial do Prešova. Skúsenosti a zážitky, ktoré nazbierali, dnes odovzdávajú vo svojej kávovej prevádzke a dávajú jej tak o trochu iný rukopis.
Náš tip: pri nákupe kávy v prevádzke This is Coffee. na Floriánovej ulici 6 v Prešove môžete ušetriť. Keď poviete kód BLOGOKAVE10, buď dostanete na zrnkovú kávu zľavu 10% alebo si zakúpite kilo kávy a automaticky k nemu dostanete 250-gramové balenie Kolumbie alebo Brazílie zadarmo. Jednotlivé možnosti nemožno kombinovať. Akcia platí do 15. novembra 2024. Dlhodobo pritom platí, že pri nákupe akejkoľvek zrnkovej kávy dostanete espresso zadarmo.
Poďte si prečítať rozhovor s dvojicou majiteľov Ashleigh Galway a Vladimírom Vlasatým.
Kto je Ashleigh a kto Vlado? Aké boli vaše kariérne cesty, ako ste sa zoznámili a ako ste sa dostali do Prešova?
Ashleigh: Pochádzam zo Severného Írska, odkiaľ som sa presťahovala do Škótska, potom do Londýna a na kratšie obdobie som kvôli práci žila na rôznych miestach po celom svete. Počas pandémie som šťastne uviazla na Slovensku a pred pár rokmi som sa rozhodla, že sa sem definitívne presťahujem. Vzdala som sa práce v Londýne a dnes sa tu na Slovensku venujem sčasti financiám a sčasti káve.
Vlado: V minulosti som strávil veľa rokov cestovaním po svete a prácou, či už ako cowboy v Kanade, lovec, stopár v Yukone alebo rybár na komerčnej rybárskej lodi na juhozápade Austrálie. Dokopy krásnych pätnásť rokov. Úprimne poviem, že keby nebolo kávy, tak by som ani jednu z tých prác nezvládol (smiech). Domov som sa vrátil pred šiestimi rokmi a s kamarátom sme sa začali venovať praženiu kávy. Spoznal som úplne nový svet, nový biznis a naučil som sa v tom trochu chodiť.
Ako a kde ste sa s Vladom zoznámili?
A: Stalo sa tak v Londýne. Ja som tam v tom čase žila a Vlad prišiel na návštevu ku kamarátovi. Následne sme spolu chodili na diaľku a plánovali sme, že Vlad sa presťahuje do Londýna. Dopadlo to však inak a šťastie napokon skúšame v Prešove.
Dnes v Prešove máte kaviareň i pražiareň. Cítili ste odmalička, že vás ku káve nejakým spôsobom ťahá alebo to bola úplná náhoda?
V: U mňa bola káva spočiatku akási neexistujúca entita. Keď som bol tínedžer, vôbec som ju nevnímal. Potom, ako pracujúci človek, už áno, ale pil som len tie klasiky: turka, prekvapkávanú, nesku, všetky tieto záležitosti z prepečených káv. To, ako chutí dobrá káva, som pochopil oveľa neskôr a definitívne až vo chvíli, keď som ju začal pražiť.
A: Ja som kávu nikdy nepila a nepijú ju ani moji rodičia. Teda mama si občas dá cappuccino, ale to je všetko. Ku káve som sa vlastne dostala z nutnosti, keď som dlhé hodiny pozerala do počítača a potrebovala som niečo, čo mi zabráni zaspať za stolom. O chuť som sa spočiatku vôbec nezaujímala a riešiť som ju začala až po presťahovaní do Londýna. Tam som totiž objavila niekoľko naozaj veľmi dobrých pražiarní s chutnou kávou. Dnes som kávou už dosť posadnutá. Nikdy som si nemyslela, že niekedy zo mňa bude kávový snob, ale keď predo mňa dnes niekto postaví šálku so zlou kávou, nedokážem sa prinútiť vypiť ju!
Povedzte mi niečo o projekte This is Coffee. Kto z vás dvoch je pod ním výraznejšie podpísaný? Prípadne je to spoločný projekt pol na pol?
V: Obaja sme v tom rovným dielom. Ashleigh dostala nápad vytvoriť krásnu a modernú značku This is Coffee., ktorá bude pražiť skvelé zrno a ponúkať tak ľudom kvalitu, ktorá ide s dobou. Ja som už mal skúsenosti s pražením kávy a dokázal som odovzdať svoju expertízu potrebnú na vyprodukovanie kvalitnej suroviny. O zvyšok sa postarala Ashleigh a tím, ktorý s nami v This is Coffee. pracuje. Sú to skvelí ľudia tvoriaci úžasný kolektív.
Ako ste vyberali vhodné miesto, kde budete sídliť?
A: Chceli sme nájsť malé a útulné miesto, pričom ulička, ktorú sme našli, bola bonusom navyše. Interiér som navrhla s pomocou nášho priateľa, ktorý potom urobil všetky úpravy. Kým sme priestor pripravili a značku správne nastavili, tak to trvalo niekoľko mesiacov. Neustále však pracujeme na ďalších veciach. Značka ako taká je veľmi dôležitá. Ľuďom chceme prinášať kvalitnú a chutnú kávu, ale súčasne chceme vytvoriť aj niečo, čo si zákazníci všimnú aj po estetickej stránke. Ľuďom túžime dodávať rôzne chute káv z celého sveta a súčasne aj kvalitu, ktorú si zaslúžia.
Ja som vás najskôr vnímal ako kaviareň, ale dnes už čoraz viac registrujem, že ste aj pražiareň, ktorá pod značkou This is Coffee. produkuje vlastnú kávu. Ako sa chcete profilovať v budúcnosti? Ako kaviareň alebo skôr ako pražiareň?
V: Tieto dva koncepty sa podľa mňa nevylučujú. Veľké značky ako Starbucks či Blue Bottle sú pražiarne kávy, ale súčasne vlastnia celé reťazce kaviarní. Podľa nás je This is Coffee. regulárna pražiareň kávy a kaviareň je zasa miesto, kde sa táto káva dá ochutnať v príjemnom prostredí a súčasne sa dá zakúpiť na domov.
Mal som možnosť ochutnať už viacero vašich káv a žiadnu spáleninu som medzi nimi nenašiel. Predpokladám, že do veľmi tmavého praženia asi nejdete. Je to tak?
V: Áno, je to tak. Tmavým roastom sa nevenujeme. Väčšinu kávy pražíme na dark medium alebo tmavý stred, čo je podľa môjho názoru najideálnejšia voľba na prípravu espressa a teda aj nápojov ako cappuccino alebo latte. Ide o prevedenie, pri ktorom má zrno peknú zlatohnedú farbu a nie je olejnaté. V tomto štádiu sa z neho dá vytiahnuť všeličo a nie je to taká tá typická chuť spáleného uhlia. Venujeme sa aj svetlým roastom na filter, no v trochu menšej miere. Percentuálne by som povedal, že 75% medium a 25% light. Napokon ide len a len o dopyt. Keď si ľudia budú viac pýtať svetlejšie roasty, tak sa tento pomer určite zmení.
Ktoré kávy z vašej ponuky vám najviac chutia?
A: U mňa sa všetko odvíja od toho, že nie som fanúšička robusty. Minulý rok sme vo Vietname ochutnali niekoľko kvalitných robúst, ale moje chute sú orientované skôr na arabiku. Pražíme aj robustu, pretože mnohým ľuďom chutí. Ale teraz k veci: z našej ponuky je mojou najobľúbenejšou Kolumbia. Máme ju už veľmi dlho a stále mi chutí. Z tých novších je to Mexiko a Tanzánia honey – obe sú lahodné a úžasne voňajú.
V: Mne chutia naše výberové arabiky z Kolumbie a Brazílie. Ak by som musel vybrať iba jednu, tak vyberám Kolumbiu, ktorá je krásne kvetnatá. Na filter mám slabinu na Tanzániu Ngila v honey spracovaní.
U mnohých slovenských pražiarní kávy vnímam obrovský problém s marketingom. Akoby mu u nás na Slovensku málokto rozumel. Ako k marketingu pristupujete vy a čo všetko robíte pre to, aby vás ľudia spoznali?
V: Marketing je veľmi komplexná záležitosť a ktovie, možno nám pomôže aj toto predstavenie na Blogu o káve (smiech). Veľkú silu má podľa nás hlavne to, keď sa značke darí dostávať do povedomia ľudí skrz hovorené slovo. Keď máte dobrý produkt a servis, medzi ľuďmi sa to rýchlo rozletí a navzájom si vás budú odporúčať. Toto je podľa mňa najlepšia marketingová stratégia, aj keď trvá o niečo dlhšie. Robíme však aj rôzne podporné akcie a napríklad pri každom nákupe akéhokoľvek objemu zrna u nás ľudia dostanú espresso zadarmo. Na prevádzke máme štyri mlynce, takže si majú z čoho vybrať. Raz ročne – na narodeniny kaviarne – rozdávame celý týždeň kávu zadarmo. Teda nápoje, nie zrno. Dopláca sa len za mlieko alebo sirup, shot kávy je celý týždeň zadarmo a neobmedzene. Chyták je len v tom, že musíte vedieť heslo, ktoré nenápadne zverejňujeme na našom instagrame. Keď ho poviete baristovi, kávu vám nezaúčtuje. Organizovali sme už aj večerné posedenie pri živej hudbe, ktoré malo obrovský úspech. Niečo podobné pripravíme aj na budúce leto.
A: Ja som v tomto smere musela prejsť krivkou učenia. Keďže nepochádzam odtiaľto, potrebovala som určitý čas na pochopenie toho, čo tu na Slovensku a najmä v Prešove funguje – hlavne v porovnaní s marketingom, na ktorý som bola zvyknutá predtým. Jednou z mojich najobľúbenejších kampaní je týždeň kávy zadarmo, ktorý už spomínal Vlad. Skúšali sme však aj letákové kampane so zľavami a super bol aj spomínaný večer so skvelými miestnymi hudobníkmi.
Chodíte aj na kávové festivaly?
A: Ako vystavovatelia aktuálne nie. Radi sa ich zúčastňujeme ako návštevníci a ochutnávame iné značky, ktoré kávu pražia, ale toto v tejto chvíli nie je súčasťou našich plánov. Snažíme sa hlavne o to, aby sme si vytvorili dobré zázemie v Prešove a následne budeme chcieť viac rozvíjať eshop, s ktorým by sme radi oslovili aj ľudí mimo nášho mesta.
Apropo Ashleigh: Ako sa ti pozdáva na Slovensku? Čo sa ti tu páči viac ako v Severnom Írsku a čo naopak menej?
A: Je veľa vecí, ktoré na živote milujem a myslím si, že Slovensko je jednou z najkrajších krajín na svete – máte tu hory, jazerá, údolia. Páči sa mi, že môžem lyžovať a nachádzať nové neuveriteľné miesta v blízkej vzdialenosti mesta, kde žijeme. Novinkou je pre mňa aj to, že stačí sadnúť do auta a môžem sa odviezť kamkoľvek v Európe. Na druhej strane mi však veľmi chýba more. Vždy, keď idem domov, tak sa v ňom musím okúpať – aj napriek dažďu a nízkym teplotám. A spomenula by som aj to, že väčšina ľudí, ktorých som na Slovensku stretla, bola naozaj srdečná a prívetivá, aj keď niekedy prekvapená mojou prítomnosťou. A čo sa mi páči menej? Myslím si, že privilégium kritizovať získam až potom, keď tu strávim viac času. Dovtedy si to nechám pre seba (smiech).
Aká je kávová kultúra v Severnom Írsku?
A: Pokiaľ ide o kávovú kultúru v Severnom Írsku, dlho sa uprednostňoval čaj, ale v posledných rokoch stratil veľa na úkor kávy. Moja skúsenosť je taká, že ľudia sú za dobrou kaviarňou pripravení cestovať aj ďaleko. Neboja sa ísť aj na náhodné miesta v meste alebo na vidieku – teda ak je tam príjemná atmosféra, vyzerá to tam pekne a v ponuke majú aj traybake. Ak si severoírsky traybake ešte nezažil, tak už len kvôli nemu sa oplatí vycestovať. Suma sumárum, kaviarenská kultúra je tam na pomerne vysokej úrovni.
Náš tip: pri nákupe kávy v prevádzke This is Coffee. na Floriánovej ulici 6 v Prešove môžete ušetriť. Keď poviete kód BLOGOKAVE10, buď dostanete na zrnkovú kávu zľavu 10% alebo si zakúpite kilo kávy a automaticky k nemu dostanete 250-gramové balenie Kolumbie alebo Brazílie zadarmo. Jednotlivé možnosti nemožno kombinovať. Akcia platí do 15. novembra 2024. Dlhodobo pritom platí, že pri nákupe akejkoľvek zrnkovej kávy dostanete espresso zadarmo.
Prevádzka This is Coffee. na Floriánovej ulici 6 v Prešove je v pondelok, utorok a v stredu otvorená od 7:00 do 18:00, vo štvrtok a v piatok od 7:00 do 19:00 a v sobotu od 12:00 do 19:00.