Exkluzívne

Príbeh o vystúpení za bránku: Objavte nový kávový svet

Slovenská kávová scéna bola dlhé roky „deformovaná“ prepraženými kávami. Každý bol na ne zvyknutý a každý ich považoval za normál. Také to „pressko“, ku ktorému vám automaticky podávajú mlieko a dve balenia cukru, aby sa to dalo vypiť. Inak by to bola len čudná tekutina s horkou pachuťou. Kávový svet je však omnoho bohatší.

Ako sa pri tomto všetkom dokážu presadiť kaviarne s modernejším prístupom ku káve? Ako zákazníkom vysvetliť, že ozaj kvalitná káva môže chutiť inak, ako to, na čo sú zvyknutí? A že k nej netreba mlieko ani cukor, pretože potom úplne stratí svoju podstatu?

O psíkovi, ktorý je celý život uviazaný na reťazi

„To je na dlhšiu debatu,“ odpovedal na otázku Blogu o káve Ľubomír Bobák, ktorý spolu s priateľkou Petrou vedie trenčiansky podnik True Brew coffee bar pracujúci s výberovou kávou. „Keď je niekto ‚espressopič‘ a spravíš mu filter z tej najdokonalejšej kávy s cuppingovým skóre nad 90, tak pravdepodobne povie, že je to čaj. Osobne by som to však neoznačil za deformáciu.“

Ale o čom to potom je? „Skôr o tom, že ľudia sa k tomu dobrému akosi nemohli dostať. Prirovnal by som to psíkovi, ktorý je celý život uviazaný na reťazi za bránkou – ten sa tiež nikdy nedozvie, čo sa za tou bránkou nachádza a považuje tak svoj život za plnohodnotný. OK, možno je to blbý príklad, ale verím, že vystihuje podstatu.“

mlynček kávy Comandante

Kto okúsi nový kávový svet, naspäť sa nevráti

„V konečnom dôsledku je to všetko o osvete a o ochutnávaní. O vyjdení za tú bránku. A presne pre to sme tu my. Aby sme zákazníka a potenciálneho kávičkára vtiahli do nového sveta. Sme presvedčení o tom, že naspäť sa už nevráti,“ usmial sa Ľubo.

Následne sme nadhodili aj tému ceny. Niektoré značky kávy je možné kúpiť za pár drobných a keďže sú podporené veľmi silným marketingom, zákazníci majú pocit, že kupujú enormnú kvalitu. V skutočnosti však kupujú len komoditnú kávu zväčša bez štipky charakteru.

Marketing a cena sú silní páni

Ako je u nás zvykom, otvorene sme pomenovali značky kávy, ktoré podľa nás využívajú túto taktiku. Touto cestou ide napríklad Popradská káva, Nescafé, ale aj značky ako Tchibo, Lavazza, Illy, Segafredo a mohli by sme menovať ešte hodnú chvíľu. Podpriemerný produkt zabalený do trblietky.

A reakcia nášho respondenta: „Na Popradskú alebo Nesku sú ľudia naviazaní kvôli marketingu a cene. Je predsa lákavé kúpiť si za päť eur instantnú kávu a mať ju mesiac doma…“

„Tí, ktorí majú stroj, sú na tom podobne,“ pokračoval Ľubomír Bobák. „Je lákavé kúpiť kilo Kaufland kávy za päť eur a pripraviť si doma ‚espresso‘ cez plastovú páku. Reklamy v prime-time so šálkou, z ktorej sa dymí fejkový dym a z ktorej pije takmer polonahá slečna, sú ťahom korporácií. Vieme to my, vedia to pražiari, vedia to i zákazníci. Podľa mňa tu pomôže len a len osveta, veľa ochutnávania a hlavne učenia sa.“

Petra Masaryková a Ľubomír Bobák

Kávový svet pozná dva typy kávičkárov

Akí sú kávičkári, ktorí chodia do True Brew coffee baru? Nemajú niektorí problém s tým, že kvalitnejšia káva môže byť aj trochu kyslá? Ľubovi sme predložili takéto otázky a prezradil, že sa stretáva s dvoma typmi kávičkárov.

„Jednak s klasickými espressáčmi-horkáčmi, ktorí si idú dvadsať rokov to isté a novým kávam, respektíve novým spôsobom prípravy, nedajú priestor. Majú radi len to jedno espresso doliate vodou s dvoma cukrami a nič iné. No a potom sú tu ľudia, ktorí radi experimentujú, učia sa, pýtajú sa a skúšajú. Vystupujú za tú spomínanú bránku.“

„Väčšinou však platí aj to, že ak dáme klasickým kávičkárom ochutnať cold brew alebo cold drip, prípadne nitro, tak takmer nikto nepovie, že by mu to nechutilo. Väčšina z nich ostane milo prekvapená a na očiach im vidieť, ako ich to zaujalo. Vyskúšali niečo nové a možno sa niečo nové aj dozvedeli. Presne toto je náš cieľ,“ dodal Ľubomír Bobák pre Blog o káve.

Kaviareň True Brew coffee bar nájdete na Instagrame @true.brew.coffee.bar, Facebooku @truebrewcoffeebar, ako aj na webovej stránke truebrew.sk.

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close