Pumpkin Spice Latte: Kultúrny fenomén, ktorý bol dlho bez tekvice
Pumpkin Spice Latte je jeden z najpopulárnejších jesenných kávových nápojov. V úvode tohto milénia ho predstavil Starbucks, ale postupne si našiel cestu aj do mnohých ďalších kaviarní. Dá sa povedať, že z Pumpkin Spice Latte sa stal kultúrny fenomén, ktorý každoročne signalizuje príchod jesene a obdobia okolo „Dušičiek“. Vedeli ste však o tom, že aj keď „pumpkin“ znamená tekvica, tak pôvodne v tomto nápoji žiadna tekvica nebola? Prezradíme vám viac.
Partnerom tohto článku sú Vlčie sirupy, v ktorých ponuke nájdete Pumpkin spice sirup vhodný na prípravu Pumpkin Spice Latte.
Čo je to Pumpkin Spice?
Pumpkin Spice je zmes korenín, ktorá je charakteristická pre jesenné obdobie a často sa používa v receptoch na tekvicový koláč (Pumpkin Pie) a iné sezónne pochúťky. Táto zmes zvyčajne obsahuje škoricu (dodáva sladkú a hrejivú chuť), muškátový oriešok (prispieva zemitou a mierne horkou príchuťou), klinčeky (pre hĺbku a jemne pikantný podtón), zázvor (dodáva mierne pálivú chuť) a nové korenie (prispieva sladko-pikantnou arómou).
Všetky tieto ingrediencie sa spoločne starajú o to, že jedlám a nápojom dodajú príjemnú a aromatickú, akúsi jesennú chuť. Keď sa pozrieme hlbšie do histórie, tak toto korenie nájdeme ako súčasť americkej pekárskej tradície. Dva recepty na „pompkin pie“ sa nachádzajú už v kuchárskej knihe z roku 1798. V jednom z nich bola ako korenie použitá kombinácia muškátového orieška a zázvoru, v druhom nového korenia a zázvoru. V novinovom recepte z roku 1839 sa zasa spomínala kombinácia škorice a zázvoru. Tekvica nikde.
Pumpkin Pie Spice
O sto rokov neskôr, konkrétne v 30. rokoch minulého storočia, sa na trhu objavilo korenie označené ako Pumpkin Pie Spice, teda korenie na tekvicový koláč. Ponúkali ho napríklad spoločnosti Thompson & Taylor Spice Co alebo McCormick & Company a jeho výhoda spočívala v tom, že už nebolo nutné kupovať všetky zložky korenia samostatne.
Verzia spoločnosti Thompson & Taylor, ktorá bola predstavená v roku 1933, obsahovala až deväť druhov korenia. Zachovaný inzerát neprezrádza, ktoré konkrétne to boli, ale balenie bolo k dispozícii za 10 centov a malo vystačiť na 12 koláčov. Verzia spoločnosti McCormick & Company, ktorá prišla na trh v roku 1934, bola skromnejšia: obsahovala škoricu, zázvor, muškátový oriešok a nové korenie.
Éra kávového špekulovania
Keď sa pýtate, ako toto všetko súvisí s kávou, práve teraz vám to prezradíme. Tak, ako špekulujeme my, špekulovali aj naši predchodcovia a snažili sa prísť na to, čo všetko ku káve pasuje a ako by bola najchutnejšia. Pridaním whisky vznikla írska káva, pridaním bohatej vrstvy šľahačky viedenská káva a viete si predstaviť, že podobných pokusov boli stovky.
Asi nikto sa nebude čudovať tomu, že v rámci experimentov do kávy putovali aj rôzne typy sirupov. Nie je možné vypátrať, kto tak spravil prvý, ale viaceré zdroje spomínajú spoločnosť Torani. Tá mala v roku 1982 predstaviť prvý sirup vhodný na ochutené latte. Bol to vanilkový sirup.
Dôležitá úloha Starbucksu
S ochutenými kávovými nápojmi dlhodobo experimentoval aj Starbucks. Tím vývojárov vedený Petrom Dukesom dostal v roku 2003 za úlohu vymyslieť nový sezónny nápoj. Cieľom bolo priniesť do ponuky niečo inovatívne, čo by rezonovalo s atmosférou jesene. Skupina pri vývoji testovala rôzne príchute a testy jej tak trochu prekvapujúco začali naznačovať možný úspech rôznych korenín. Následne sa do receptu snažili zakomponovať také, ktoré by najlepšie zachytili dušu jesene.
„Začali sme obrovským brainstormingom a tabuľu sme naplnili rôznymi nápadmi,“ povedal Dukes, ktorého slová cituje stránka starbucks.com. „Na tabuli sme mali minimálne stovku nápadov. Keď sme ich mali všetky zozbierané, začali sme niektoré postupne vyškrtávať, aby sme sa dostali k zoznamu približne dvadsiatich rôznych príchutí. To všetko vrátane čokolády a karamelu – teda toho najpopulárnejšieho, s čím si kávu asociujeme. Ale bol tam aj pomaranč, bola tam škorica a bola tam aj tekvica.“
Tím okolo Dukesa sa pustil aj do prieskumu verejnej mienky a najlepšie v ňom obstáli čokoládové a karamelové nápoje. Ako inak. To by bola stávka na istotu. V hre však napriek tomu ostávala tekvica, ktorá bola do istej miery unikátna a s ktorej nasadením by rátal len málokto. Tekvica postúpila až do výskumno-vývojového labu Starbucksu nachádzajúceho sa na siedmom poschodí sídla spoločnosti v Seattli.
Legenda hovorí, že členovia tímu so sebou na jar roku 2003 priniesli rôzne gýčovité jesenné dekorácie a napríklad aj tekvicové koláče. Jednoducho čokoľvek, čo im pasovalo k jeseni. Vytvorili si tak dobrú atmosféru, ktorá ich pomyselne preniesla do vytypovaného obdobia a začali špekulovať. Tekvicový koláč im k espressu veľmi pasoval a začali sa výraznejšie uberať týmto smerom. Espresso napokon skombinovali s tekvicovým korením a napeneným mliekom, všetko doplnili šľahačkou a kvapkou polevy z tekvicového korenia. Hotovo.
Zrodenie Pumpkin Spice Latte
V tomto období ešte nebolo zrejmé, ako by sa nápoj mohol volať. „Chceli sme staviť na ozaj unikátne označenie, napríklad fall harvest latte (latte jesennej žatvy, pozn. red.),“ zaspomínal si Dukes. To, že napokon uspel celkom iný názov, asi nemusíme pripomínať. Zrodilo sa Pumpkin Spice Latte.
Na jeseň roku 2003 nasledoval veľký test. Starbucks nový nápoj nasadil približne v stovke prevádzok vo Washingtone D.C. a vo Vancouveri. „Už po prvom týždni trhového testu sme vedeli, že máme víťaza,“ skonštatoval Peter Dukes. „Spomínam si na to, ako som manažérom predajní telefonoval a zisťoval som, ako sa darí novému nápoju. Z ich hlasov som cítil nadšenie.“
Dôležitá rola sociálnych sietí
Na ďalšiu jeseň, teda v roku 2004, už Pumpkin Spice Latte debutovalo na celom území USA a Kanady. Nápoj však nebol až taký hit, ako naznačovali prvé týždne a Starbucks dokonca uvažoval aj o jeho možnom stiahnutí z trhu a nahradení niečím iným. Nebolo jasné, či sa na ďalšiu jeseň zasa objaví v ponuke.
„PSL sa síce uviedlo veľmi dobre, ale následne sme diskutovali aj o tom, či jeho nasadenie neukončíme,“ vraví Dukes. „V tom čase sme sa držali myšlienky, že chceme stále prinášať nové a čerstvé veci. Našťastie sme ho však vrátili do ponuky a s príchodom sociálnych sietí potom všetko vystrelilo na celkom novú úroveň.“
Prvotný boom sociálnych sietí ako Facebook a následne aj Twitter prišiel okolo roku 2006. Distribuovanie fotografií Pumpkin Spice Latte pomohlo, nápoj sa stal doslova sociálnym fenoménom a na rôznych platformách žali úspech aj hashtagy ako #PSL alebo #PumpkinSpiceLatte.
PSL sa stalo synonymom jesene a ukázalo sa, aké dôležité je upravovať ponuku podľa sezónnosti. Predsa len v chladný októbrový deň si človek dá radšej Pumpkin Spice Latte ako ľadovú kávu. Kaviarňam obmena ponuky veľmi pomáha, pre marketérov je to cenný nástroj.
Pumpkin Spice Latte bez tekvice?
Pumpkin Spice Latte vo svojom názve nesie tekvicu (po anglicky pumpkin, pozn. red.), avšak v skutočnosti žiadnu tekvicu dlho neobsahovalo. Korenie Pumpkin Spice ju v sebe nemá a po rokoch nasadenia sa populárne latte začalo stretávať s čoraz častejšou kritikou. Je produkt uveriteľný, keď má v názve tekvicu, ale reálne ju neobsahuje?
Zmena prišla v roku 2015 a Starbucks ju oznámil prostredníctvom svojho blogu: „V tejto sezóne bude PSL vyrobené aj za pomoci skutočnej tekvice a bez karamelového farbiva.“
„Nové Pumpkin Spice Latte bude obsahovať espresso, mlieko, zmes s príchuťou tekvicového korenia vyrobenú zo surovín vrátane tekvicového pyré, šľahačky, vanilkového sirupu a korenistú polevu zo škorice, muškátových orieškov, klinčekov a zázvoru,“ informovala spoločnosť.
Koľko stojí Pumpkin Spice Latte?
Pumpkin Spice Latte nikdy nebolo práve najlacnejšie a Starbucksu pomohlo dobre zarobiť. Zaujímavé informácie týkajúce sa vývoja jeho ceny priniesla stránka money.com. Tej archív týkajúci sa nápoja sa datuje do roku 2005, keď Pumpkin Spice Latte vo verzii grande stálo v priemere 3,35 amerického dolára.
Cez štyri doláre sa cena vyšplhala v roku 2009, päť dolárov prekročila v roku 2016 a šesť v roku 2023, pričom v roku 2024 je priemerná cena PSL na úrovni 6,50 USD. Jednoduchá matematika hovorí o tom, že cena tejto jesennej chuťovky stúpla v priebehu rokov o 94 percent, pričom celková inflácia v USA bola za ten čas len 57 percent. Starbucks teda na nápoji zarába čoraz viac.
Podľa stránky MarketWatch sú ročné tržby spoločnosti Starbucks z predaja Pumpkin Spice Latte niekde medzi 400 a 800 miliónmi amerických dolárov, pričom triezvy odhad by mohol byť okolo 500 miliónov.
Ako si pripraviť Pumpkin Spice Latte?
V redakcii Blogu o káve sme Pumpkin Spice Latte pripravovali už pred časom a naše tipy sme zhrnuli v článku „Domáce Pumpkin Spice Latte: Skúsili sme ho na automate i páke“. Postupovali sme tak, že do šálky sme najskôr naliali sirup Pumpkin Spice od Vlčích sirupov, do neho sme pripravili espresso a všetko sme zaliali napeneným mliekom.
Existujú však aj iné možnosti. Mlieko a sirup je možné napeniť aj spolu, a to približne v pomere 10:1. Vzniknutou zmesou sa preleje espresso a je hotovo. Prípadne tretí možný postup: najskôr dať do pohára sirup, zaliať ho speneným mliekom a následne espressom.
Pumpkin Spice sirup od Vlčích sirupov
Tak, ako v Blogu o káve podporujeme slovenské pražiarne kávy, podporujeme aj iných slovenských výrobcov. Kvalitné sirupy – a medzi nimi aj sirup Pumpkin Spice vhodný na prípravu Pumpkin Spice Latte – vyrába spoločnosť Vlčie sirupy z Polonín.
„My sme takí naturalisti,“ povedal pre Blog o káve Miroslav Telehanič z Vlčích sirupov. „Všetko robíme prírodne, bez aróm, farbív, dochucovadiel a konzervantov. Dovolím si povedať, že hlavný rozdiel oproti klasickým retailovým značkám je práve v tomto. Okrem toho si myslím, že v každej našej fľaši je cítiť trochu lásky, prípadne akejsi remeselnosti. Všetko je vyrábané ručne z ovocia a nie z koncentrátov. A všetko ovocie je spracovávané priamo u nás vo výrobe.“
Zásadná otázka stojí: je v sirupe Pumpkin Spice od Vlčích sirupov aj tekvica? „Áno, je. Pridali sme ju tam hlavne kvôli jej prirodzenej sladkosti a textúre, ktorú vytvorí,“ skonštatoval Miroslav Telehanič s dodatkom, že celé zloženie tohto sirupu je odtajnené na webe vlciesirupy.sk.