Rasové stereotypy: Logo Julius Meinl vraj nezodpovedá dobe
Známy viedenský kávový dom Julius Meinl am Graben ako vlajková loď slávnej značky mení logo. Deje sa tak kvôli tomu, že pôvodné grafické vyobrazenie je napriek úpravám spájané s rasizmom. V logu bol osmanský chlapec s tradičnou pokrývkou hlavy, čo podľa kritikov malo podporovať rasové stereotypy.
Pri rasových stereotypoch ide tendenciu prideľovať inej rase nejaké prívlastky. Výskumy ukázali, že Japoncov automaticky považujeme za inteligentných, židov si spájame so vzťahom k peniazom. Černosi sú vraj lenivejší a bezstarostnejší, rómovia neprispôsobiví a nečistotní.
„Niektorí psychológovia tvrdia, že ide o prirodzený aspekt ľudského chovania,“ píše Wikipedia. „Je to vnímané ako vyzdvihovanie vlastnej etnicity, čo jedincom dlhodobo pomáha stotožniť sa s vlastnou etnickou skupinou. Okrem toho to pomáha nájsť ochranu, podporu, bezpečnosť a úspech v skupine.“
Logo Julius Meinl nezodpovedá dnešnej dobe
Akékoľvek spájanie s rasovými stereotypmi jednoznačne odmieta viedenský podnik, ktorého riaditeľ Herbert Vlasaty povedal: „Toto logo už nezodpovedá dnešnej dobe.“
Cieľom pôvodného loga, ktoré bolo navrhnuté ešte v roku 1924, bolo upriamenie pozornosti na niekdajší kultúrny vplyv Osmanskej ríše na Rakúsko-Uhorsko s jeho hlavným mestom Viedeň. Jeho autor Josef Binder dostal za úlohu vymyslieť fiktívnu postavu pripomínajúcu legendárny príbeh Jerzyho Franciszeka Kulczyckého.
Výsledkom Binderových snáh bol osmanský chlapec (niekde označovaný aj za osmanského kávového experta) popíjajúci kávu, ibaže po roku 2000 prišli prvé problémy. Mohli za to hlavne anti-rasistické skupiny, ktoré svoj pohľad prezentovali veľmi „militantne“.
Osmanského chlapca v logu upravil Mattheo Thun
Spoločnosť následne oslovila medzinárodne uznávaného odborníka Matthea Thuna, ktorý v záujme predídenia ťažkostiam logo prerobil na čisto červené. Využíva sa však aj v iných farebných variantoch.
„Typické Meinlovo logo je fantastické a extrémne elegantné,“ uviedol Mattheo Thun, ktorého slová cituje oficiálna stránka Julius Meinl. „Reprezentuje tradíciu aj pionierskeho ducha a hlavne prinesenie kávy do Rakúska. My sme mu dali nový farebný šat a pokúsili sme sa zachytiť eleganciu viedenskej kávovej kultúry.“
Spoločnosť Julius Meinl používa upravené logo do dnešných dní a na tejto skutočnosti zatiaľ nič nemení. Kávový dom Julius Meinl am Graben však zašiel o krok ďalej ďalej. Z celého loga si ponechal už len pokrývku hlavy a fiktívnu persónu z neho odstránil. Uberie sa podobnou cestou aj materská firma?
Spoločnosť Julius Meinl funguje od roku 1862 a jej zakladateľ dodával svoje kávové výrobky ešte pre Habsburgovcov. Rodinný podnik má aktuálne svoje filiálky v približne 70 krajinách a zamestnáva vyše 800 ľudí. Denne si šálku tejto kávy zakúpi okolo 5 miliónov zákazníkov.