Recenzie káv

Recenzia káv Lavazza: Podpriemerná kvalita za OK cenu

Lavazza patrí medzi najväčšie pražiarne kávy na svete. Podľa finance.yahoo.com jej v roku 2021 patrilo celkovo siedme miesto, podľa niektorých iných zdrojov bola deviata. Tak či tak dosť dobré. Z európskeho pohľadu je Lavazza absolútny gigant a na našom trhu patrí medzi najsilnejšie značky. Preto je v podstate samozrejmé, že si vyslúžila miesto aj v našom recenznom rebríčku.

Rozhodli sme sa, že si posvietime na najpopulárnejšie a najpredávanejšie produkty Lavazzy. Na našich instagramových kontách sme vykonali prieskum a opäť raz sme využili aj Heureku. Oba prístupy viedli k rovnakým výsledkom: najpopulárnejšia ja Lavazza Qualita ORO, druhé miesto patrí produktu Lavazza Crema e Aroma. Tak sme si ich zakúpili.

Zaujalo nás, že z chuťového hľadiska ide o dosť rozdielne produkty. Qualita ORO nás aj mierne pozitívne prekvapila, káve Crema e Aroma sme však absolútne nevedeli prísť na chuť. Viac vám prezradíme v recenzii.

Lavazza Qualita Oro a Lavazza Crema e Aroma - mletá káva

Bodovanie

Pripomeňme si, že v bodovaní Blogu o káve môže každá káva získať maximálne 50 bodov. Celkovo 25 z nich udelia baristi Filip Lörinc (@chlorofilip) a Gabriela Drenková (@gabrielaa.d), desať udelím ja ako šéfko Blogu o káve (@ladislavkiraly), päť spoločne udelíme za dizajn obalov a po päť bodov môže káva získať za transparentnosť (či poznáme jej presný pôvod a zloženie) a za pomer cena/kvalita.

Priebežné poradie hodnotených káv nájdete v menu ako RECENZIE KÁV.

Baristi

Qualita Oro 9,5/25

Zrná

Ide o zmes šiestich odrôd arabík z Južnej a Strednej Ameriky. To je vidieť aj na zrnách. Zrná sú, čo sa týka veľkosti a tvarov, rôznorodé. Našli sme aj množstvo defektných a deformovaných zŕn a relatívne veľké množstvo “quakerov”. Praženie však nie je ani zďaleka prestrelené. Oproti výberovým espresso roastom je samozrejme tmavšie, no na pomery supermarketových komoditiek by sme Lavazzu Qualita Oro zaradili medzi tie svetlejšie.

Lavazza Qualita Oro pohľad na zrná

Aróma

Po aromatickej stránke je káva pomerne príjemná. Absentujú tu výrazné vône praženia. Káva vonia cereálne až chlebovo. Po namletí sa v káve prejavili okrem cereálnych aj korenisté tóny a v pozadí akási mierna spálenina.

Cupping

Za najväčšie prekvapenie pri cuppingu Lavazzy Qualita Oro považujeme prítomnosť vcelku príjemnej acidity. Tá sa prejavila za tepla i studena. Acidita nepôsobila ovocne, skôr jogurtovo, vôbec sa nebila s chuťovými prvkami praženia a sladkosťou pražených orechov, ktoré sa v káve taktiež vyskytli. Ako už pri supermarketových komoditkách býva, najväčším negatívom kávy bola jej dochuť. Tá pôsobila akosi zatuchnuto, ťažko a trpko.

Lavazza Qualita Oro a Lavazza Crema e Aroma - cupping

Espresso

Na espresse sme sa snažili v káve dosiahnuť podobnú synergiu jogurtovej acidity a pražených orechov, aká sa v káve ukázala pri cuppingu. To sa nám podarilo pri o dosť kratších extrakčných časoch ako sme bežne zvyknutí. Espresso chutilo najlepšie pri extrakcii medzi 16 až 18 sekundami a pomere 1:2. Prekvapila nás príjemná jogurtová acidita a sladké pražené orechy. Dochuť espressa nebola ohlušujúca a dlhotrvajúca, avšak nepôsobila bohvieako príjemne. Telo espressa bolo stredne ťažké, smotanové. Espresso vo výsledku pôsobilo pomerne vybalansovane a na pomery supermarketov fakt prekvapivo príjemne.

Celkové hodnotenie

Qualita Oro od Lavazzy nás veľmi príjemne prekvapila. Z toho, čo nám supermarkety doposiaľ tento rok v recenziách ponúkli, patrí určite medzi tie najchutnejšie. V káve sme objavili aj naozaj príjemné chute. Espresso nepôsobilo ťažko a spálene, naopak, bolo pomerne “fresh” a sladké. Najväčším mínusom kávy je jej dochuť, ktorá je však na pomery supermarketov znovu veľmi nadštandardná.

Detailné body: aróma 1,5 – acidita 3 – telo 2 – dochuť 1 – celkový dojem 2

Lavazza Qualita Oro obal spredu

Crema e Aroma 3,5/25

Zrná

Crema e Aroma obsahuje 40 percent arabiky a 60 percent robusty. Zrná sú znovu rôznorodé. Našli sme kvantum deformovaných a defektných zŕn. Praženie je v tomto prípade o čosi tmavšie ako pri Qualita Oro. Zrná pôsobia mierne olejnato. S menšou námahou ich rozmliaždite medzi prstami.

Lavazza Crema e Aroma pohľad na zrná
defektné zrná v Lavazza Crema e Aroma

Aróma

Zmes nesie vo svojom názve slovo Aroma. Očakávali sme teda kávu s nadštandardnou arómou, ale realita bola iná. Aróma kávy je pomerne ostrá, vo vôni dominuje praženie. Ostrosť arómy nám prekážala pred namletím, ale aj po namletí.

Cupping

Na cuppingu pôsobila Crema e Aroma na všetkých teplotných stupňoch pomerne plocho. Jediné, čo sme v chutiach objavili, boli chute pripomínajúce chlieb (hlavne jeho kôrku) a horkosť praženia. Telo kávy bolo pomerne ťažké a v dochuti prevažovalo praženie.

cupping Lavazza Qualita Oro a Lavazza Crema e Aroma

Espresso

Vyskúšali sme niekoľko receptov, no z Crema e Aroma sa nám nepodarilo vytiahnuť žiadne zaujímavé chute. Espresso zakaždým pôsobilo ťažko, “zadymene” a horko. Kde-tu sa v espresse objavili cereálne až obilninové chute, no tie prehlušovala horkosť. Dochuť kávy bola taktiež horká a dlhotrvajúca. Lavazza kávu odporúča najmä do mliečnych drinkov. Skúsili sme aj mliečny variant. Mlieko sa však pri silnej horkosti kávy na veľa nezmohlo a výsledné cappuccino nepôsobilo chuťovo príjemne.

Celkový dojem

Crema e Aroma nie je príjemná ani po chuťovej a ani po aromatickej stránke. Tmavšie praženie a vysoký obsah robusty z nej robí príliš horký nápoj, ktorý neponúka prakticky žiadne zaujímavé chute. Neodporúčame.

Detailné body: aróma 0,5 – acidita 0 – telo 1,5 – dochuť 0,5 – celkový dojem 1

Lavazza Crema e Aroma sypaná do kávovaru DeLonghi

Ja

Lavazza Qualita ORO 4/10

Pohľad na zrná naznačil, že by to nemuselo byť úplne najhoršie – teda aspoň čo sa supermarketového sveta týka. Zrná totiž naoko neboli prepálené a tento poznatok ma celkom príjemne prekvapil. Viem, že voľným okom stupeň praženia nedokážeme rozlíšiť, pretože stupeň karamelizovania sacharózy jednoducho nevidíme. Väčšinou nás však farebný vnem neklame a zjavne neklamal ani tu, pretože káva bola pomerne OK.

Na to, že ide o komoditnú no-name zmes bez bližšie špecifikovaného pôvodu, ktorá navyše nestojí veľa peňazí, ma ochutnanie Quality ORO fakt prekvapilo. Samozrejme, že z tejto kávy nijako neodpadávam, ale pomer cena/kvalita sedí. Celé tajomstvo Quality ORO bude asi v tom, že káva nie je prepražená. Tým pádom je to ako-tak pitné, nie je to ťažké na žalúdku a nie je mi z toho enormne zle.

Pre istotu som si dal len pár glgov, aby som prehnane neriskoval, ale urobím niečo, čo ste asi nečakali: Lavazzu pochválim. Jednoducho cena je tu vzhľadom na danú kvalitu a piteľnosť v poriadku. Na jednom eshope som kilovku našiel dokonca za 12,90€.

Za mňa je to káva na úrovni Intensiva od Ebeniky, ktoré sme testovali pred týždňom. Za to sme dali 13,90€, ale bohužiaľ len za 220 gramov. Lavazza teda v tomto porovnaní vyšla ako jednoznačný víťaz, čo ma dosť mrzí, pretože v prvom rade by som chcel promovať slovenské pražiarne kávy. Škoda.

Lavazze Qualita ORO udeľujem štyri body.

Lavazza Qualita Oro - espresso

Lavazza Crema e Aroma 2,5/10

Táto káva je už pre silnejšie žalúdky. Bohužiaľ. Prvý náhľad do balíčka poodhalil veľmi veľa tmavých zŕn, medzi ktorými je paradoxne aj niekoľko svetlých. Zablúdili. Zrná som si vysypal na ruku, aby som si ich lepšie poobzeral, a dlaň mi ostala mastnejšia ako vlasy Ľuboša B.

Aj ďalšie vnemy by som pokojne prirovnal k onému čudákovi. Taká tá temnota, ktorú v modernom svete nechceš. Káva nevonia dobre, práve naopak, zapácha. O to viac ma prekvapil názov Crema e Aroma, teda „créma a vôňa“, ktorý by som mojou začiatočníckou taliančinou prekrstil na Crema e Smrad. Nepreháňam.

Chvíľu po tom, ako som si kávu pripravil, vstúpila do kuchyne manželka Janka a zvláštne tam zahundrala. Spomedzi neidentifikovateľných pazvukov som z druhej izby rozpoznal len slová „fuj, to čo tu tak smrdí“. Keď som jej zakričal, že je to „crema e aroma“, zavládlo v kuchyni grande ticho.

Chuťovo to napokon bolo o niečo lepšie ako po aromatickej stránke, ale bodovo uletieť príliš nemôžem. Za mňa je to dosť ťažká a nepríjemná káva, ktorá nerobí dobre žiadnemu môjmu zmyslu. Patrí do kategórie káv, pri ktorej nerozumiem, ako toto niekto môže dobrovoľne piť. Toto je ozaj sebatrýznenie.

Celkovo tejto káve udeľujem 2,5 bodu. Je zlá, ale bohužiaľ, pil som aj horšie.

Lavazza Crema e Aroma - espresso

Pomer cena/kvalita

Lavazza Qualita ORO 3,5/5

Lavazza Crema e Aroma 2/5

Lavazzu Qualita ORO je možné na slovenských eshopoch nájsť za menej ako 13 eur za kilo, čo je vzhľadom k ponúkanej kvalite zodpovedajúca cena. Nie je to káva, ktorú by sme chceli piť, ale dobre odzrkadľuje cenu a je to teda fajn. Dávame 3,5 bodu. Káve Lavazza Crema e Aroma dávame 2 body: síce to nie je dobrá káva a neodporúčame jej kupovanie, ale za tých 10,90€ za kilo je to vlastne pomerne OK. Toto je asi najpríjemnejšie prekvapenie, ktoré sme pri Lavazze zažili.

Transparentnosť

Lavazza Qualita ORO 1/5

Lavazza Crema e Aroma 1/5

Na obale Lavazza Qualita ORO píšu, že ide o stopercentnú arabiku a na obale Lavazza Crema e Aroma sme našli, že je to kombinácia arabiky a robusty. Informácií je teda veľmi málo a je zrejmé, že je to komoditná no-name zmes všetkého možného. V oboch prípadoch.

Keď som trochu googlil, našiel som, že „Lavazza Qualita Oro 1kg je unikátna kombinácia 6 najlepších odrôd Arabica v Strednej a Južnej Amerike, odborne vyrobených a dokonale zmiešaných“. Teda poriadny blud.

Pri produkte Lavazza Crema e Aroma zašlo bludárenie copywriterov ešte o niečo ďalej. Táto káva je vraj meradlom kvality dobrej kávy. Vraj „má sviežu plnú chuť bez náznaku prepraženia a vynikajúcu cremu.“ Odpadol som, zasa raz. Našiel som aj to, že 40% zloženia tvorí arabika a 60% robusta.

Obom kávam za túto „transparentnosť“ udeľujeme jeden bod.

Dizajn obalu 1/5

Čo sa týka dizajnu obalu, tentoraz sme vás vyzvali reagovať na Instagrame. Drvivá väčšina z vás hlasovala za 0 alebo 1 bod z piatich a len sem-tam sme objavili vyššie hodnotenia. Obe Lavazzy za obal dostávajú po jednom bode.

Keď chceš nabudúce spolurozhodovať, followuj ma na IG @ladislavkiraly.

Lavazza Qualita Oro obal spredu
Lavazza Crema e Aroma obal spredu

Celkové hodnotenie

Lavazza Qualita ORO 19/50

Lavazza Crema e Aroma 10/50

Ďalšie zaujímavosti:

História značky Lavazza

Lavazza bola založená ešte v roku 1895 v talianskom Turíne. Urobil tak Luigi Lavazza, ktorého potomok Alberto Lavazza je dnes prezidentom. Neviem, či bol rok 1895 pre svetovú kávu šťastný alebo nešťastný, ale aj keby Lavazza nevznikla, možno by vznikla nejaká Poprazza a boli by sme tam kde dnes.

Dosť však bolo týchto temných úvah. Lavazza to zjavne robil dosť dobre a ľudí presvedčil, že aj nechutná káva im vlastne môže chutiť a narástol tak, že dnes má spoločnosť okolo 4 000 zamestnancov a v roku 2019 mala výnosy vo výške 2,24 miliardy eur.

Lavazza má šesť tovární, z ktorých tri sú na území Talianska a tri teda nie sú na území Talianska. Pobočky má v mnohých ďalších štátoch a distribútori Lavazzy sú vo vyše 90 krajinách.

Lavazza sa pýši tým, že „vynašla koncept blendovania“. Opäť raz pred nimi snímam klobúk, pretože zmiešali dve alebo viac zlých káv, z ktorých im vyšla ďalšia zlá, ale ľudí dokázali presvedčiť, že je vlastne dobrá. A to je fakt umenie.

Luigi Lavazza

Pristavil by som sa aj pri zakladateľovi spoločnosti menom Luigi Lavazza. Ten študoval obchodnú školu a chémiu a možno by aj ostal vo fachu, keby sa mu nepošťastilo urobiť si deväť detí. Kvôli tomu bol natoľko vyčerpaný, že potreboval nakopnúť. A založil pražiareň. Alebo tak nejako to mohlo byť.

V každom prípade som sa dočítal, že Lavazza experimentoval s miešaním kávovníkových zŕn rôzneho druhu a pôvodu, čím vytváral nové vône a chute. Predpokladám, že identifikoval spálenú, pripálenú a zhorenú chuť. Grande lavoro, Luigi.

Luigi sa potom tak trochu vykašľal na svojich šesť dcér a vedenie firmy zveril trom synom. Stalo sa tak v roku 1933 pod podmienkou, že synovia podiely nepredajú a navždy ostanú v rodine. V roku 1936 sa vďaka tomu stiahol z diania. Luigi Lavazza sa následne presťahoval do obce Murisengo, kde sa narodil a napokon aj prežil posledné roky svojho života. V malej dedinke v regióne Piemont asi 50 kilometrov od centra Turína zomrel v roku 1949.

Spomenul by som aj to, že Lavazza ako spoločnosť mala po roku 1935 veľké problémy. Na Taliansko boli po invázii do Etiópie uvalené sankcie a Mussolini okrem toho v rokoch 1940 až 1945 celkom zakázal import kávy do krajiny. Asi mu nechutila, čomu sa vlastne ani nečudujem.

Dodal by som aj informáciu o tom, že turínska továreň Lavazzy bola v priebehu druhej svetovej vojny zbombardovaná. Zaujímalo by ma, kto konkrétne dal príkaz na toto bombardovanie. Možno náš vedúci historik Milan U. by to vedel. Ale možno nie.

Formula 1

Lavazza je silná aj preto, lebo vie robiť marketing. O tom som presvedčený. Vie sa zviditeľniť a ukazovať všade tam, kde je to zaujímavé. Spoločnosť dokonca pôsobila aj v F1, kde bola od roku 2020 partnerom tímu Williams. Kompetentní možno verili, že pretekári budú vďaka pitiu pripálenej kávy rýchlejší. Ale neboli.

Lavazza sa na silnom marketingovom poli Formuly 1 zviditeľňuje aj naďalej a v tomto roku bola partnerom Veľkej ceny Austrálie. Nj, s kávou to už veľmi nesúvisí, ale predsa len som dvadsať rokov písal pre F1 a zanechalo to stopy.

To je vlastne všetko, čo som vám chcel povedať.

Záver

Lavazza dnes praží obrovské množstvo kávy a je z nej úspešná firma. Predpokladám, že nikto z tejto spoločnosti si našu recenziu neprečíta, takže som si mohol trochu uletieť. Súčasne verím, že ak patríte medzi zákazníkov tejto značky, postupne precitnete a podporíte niektorú zo slovenských pražiarní kávy. Na trhu ich je vyše 120 a pomohlo by to, pretože peniaze by ostali doma a naši ľudia by dostali lepšie platenú prácu. Prípadne by sme mohli vďaka tomu zamestnať napríklad viac Ukrajincov a vyššie spomínaného mastnovlasa a jeho kolaborantských prisluhovačov by asi dz*glo.

Ďakujem za pozornosť.

Priebežné poradie hodnotených káv nájdete v menu ako RECENZIE KÁV.


Newsletter: Dostávaj novinky, horúce tipy
na kávy a zľavové kódy pravidelne e-mailom.

Intuit Mailchimp

Značky
Zobraz viac

Podobné články

5 Comments

  1. Dosť to bude asi vecou chuti. Túto kávu som kúpil na akcii v tescu, pretože som nemal čas už kúpiť niekde inde a na druhý deň bol sviatok. Čo mi pripada aj tak drahá 14€/kg na to čo som očakával od tejto značky. Mal som aj lacnejšie kávy a presne k tým by som prirovnal túto kávu. Nabudúce keď budem v takejto tiesni tak zoberem aj Tesco kávu.

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close