Recenzie káv

Recenzia Tchibo Barista: Balvan na žalúdku

Tchibo je jedna z najsilnejších značiek pôsobiacich na slovenskom kávovom trhu. V množstve predanej kávy sú podľa mojich informácií na druhom mieste, a preto bolo viac než nutné, aby sme si na nich posvietili. V čom je tajomstvo Tchiba? Neviem ako vy, ale ja na to chcem prísť. Toto je recenzia Tchibo Barista.

Skúmali sme, ktoré kávy tejto značky sú najpopulárnejšie. Na základe správ, ktoré sme dostali od vás, ale aj na základe predajnosti, ktorá je k dispozícii napríklad na stránke Alzy, sme usúdili, že najviac na odbyt idú Tchibo Barista Espresso a Tchibo Barista Caffé Crema. Tieto kávy sú dostupné v podstate všade a tvária sa ako kvalitné. Nebolo teda príliš o čom uvažovať.

Čo myslíte, ide skutočne o kvalitné kávy, ktoré zamiešajú poradie na čele rebríčka? Alebo je to len priemerná či podpriemerná komoditná kvalita? Čítajte ďalej a všetko sa dozviete.

Bodovanie

Pripomeňme si, že v bodovaní Blogu o káve môže každá káva získať maximálne 50 bodov. Celkovo 25 z nich udelia baristi Filip Lörinc (@chlorofilip) a Gabriela Drenková (@gabrielaa.d), desať udelím ja ako šéfko Blogu o káve (@ladislavkiraly), päť udelíte vy ako čitatelia za dizajn obalov a po päť bodov môže káva získať za transparentnosť (či poznáme jej presný pôvod a ako bola získaná) a za pomer cena/kvalita.

Priebežné poradie hodnotených káv nájdete v menu ako RECENZIE KÁV.

Baristi

Tchibo Barista Caffé Crema 8/25

Barista Espresso 3,5/25

Zrná

„Pri oboch kávach ide o zmes rôznych odrôd arabiky. To je vidieť aj na zrnách, ktoré sú rôznych tvarov, veľkostí a spracovaní. Občas sa vyskytne prasknuté, či inak defektné zrno. Créma je pražená o niečo svetlejšie ako Espresso. U Espressa sa miestami objavili aj olejové škvrny. Ani v jednom prípade však zrná nie sú extrémne prepražené. Znovu sa opakuje veľmi podobný štýl praženia ako u väčšiny supermarketových zmesí, ktoré sme doteraz testovali.“

Tchibo Barista Espresso zrná
Tchibo Barista Caffé Crema zrná

Aróma

„Vôňa Cremy je tuctová. Ničím zaujímavá, ale ani ničím obzvlášť nepríjemná. Ide skôr o tabakové a drevité tóny. Na vôni zmesi Barista Espresso sa podpísalo o niečo tmavšie praženie a aróma tejto kávy je už mierne nepríjemná. Okrem tabaku a dreva sa v nej nachádzajú nepríjemné tóny, ktoré nám pripomínali syntetickú kožu, a zároveň sa objavovali aj tóny spáleniny.“

Tchibo Barista Espresso a Tchibo Barista Caffé Crema mletá káva

Chuť

„Na cuppingu nás ani jedna z týchto dvoch káv nijak neoslnila a nezaujala. Barista Crema sa prejavovala ako bežná supermarketová káva, v ktorej chuti dominovalo praženie, chutila tabakovo až zemito. Čo považujeme u Cremy za pozitívum, je jej dochuť. Nie, nebola to fajnová dochuť, ale nebola ani obzvlášť nepríjemná a neostávala na jazyku príliš dlho.“

„Barista Espresso chutila počas celého cuppingu o čosi horkejšie ako Crema a zanechávala nepríjemnejšiu dymovú dochuť. Obe kávy mali ťažké sirupové telo, Barista Espresso až nepríjemne ťažké.“

„Pri príprave espressa sa naplnili všetky predpoklady, ktoré sme si priniesli z cuppingu. Barista Crema produkovala o čosi ľahšie espresso s nižšou horkosťou a miernou aciditou (pozor, vôbec nie ovocnosťou). Espresso zo zmesi Barista Espresso bolo naproti tomu ťažké, výrazne horké, so sirupovým telom a spáleninovou dochuťou.“

Tchibo Barista Espresso cupping
Tchibo Barista Caffé Crema cupping

Celkové hodnotenie

„Ani jednu z týchto káv nepovažujeme za dobrú. Počas celého testovania sme sa medzi sebou bavili o tom, čo je menej zlé, menej nepríjemné, menej horké a tak ďalej. A to veľmi odráža to, ako na nás tieto kávy zapôsobili. Zmes Barista Crema bola presne tou kávou, ktorá dostávala prívlastky “menej”. Ide o komoditnú kávu, ktorá nám chuťovo obzvlášť neublížila, ale zároveň nám neponúkla vôbec nič zaujímavé či chutné.“

„Barista Espresso vnímame vďaka jej tmavšiemu praženiu o čosi horšie. Ponúkla nám ťažšie a nepríjemnejšie chute, ktoré ostávajú na jazyku ešte dlho po dopití. Mlieko a cukor je v takomto prípade nevyhnutnosťou.“

recenzia Tchibo Barista cupping

JA

Tchibo Barista Caffé Crema 3/10

Tchibo Barista Espresso 2/10

Kávu najskôr testovali Filip a Gabriela, ktorí do nášho špeciálneho recenzného albumu nazdieľali fotky. Na tejto, ktorú prikladám, som si všimol, že zrná vyzerajú pomerne pekne. Celkom dobrá farba a normálne som dostával chuť na kávu.

zrná Tchibo Barista Espresso a Tchibo Barista Caffé Crema

Potom som si pre kávy osobne zašiel a keď som doma otvoril tú svetlejšiu, teda Barista Crema, ostal som sklamaný. Odrazu už tak svetlo nepôsobila. Bola pražená dosť na hranu a už mi to opäť padlo len do rámca klasickej supermarketovej kávy, ktorá z tohto rámca ničím nevybáča. Bohužiaľ. Jedno šťastie, že som nenašiel olejnaté škvrny, ale keby to podľa mňa pražili ešte o tri sekundy dlhšie, už by tam boli.

Namlel som si kávu, urobil espresso a keď som vyklepával puk, vyklepol som niečo čierne. Už aj tuto som videl výraznú zmenu oproti peknému hnedému puku, ktorý som mal v páke predtým. Ďalší náznak tmavo praženej sterilnej kávy, v ktorej nepocítim žiadnu chuťovú nadhodnotu.

Balvan na žalúdku

Tieto vnemy sa napokon potvrdili aj pri samotnej ochutnávke. Nie je to však nič kritické a nepociťujem zásadne nepríjemnú pachuť. Nejaká tam síce je, ale neodrovnáva ma to. Viem si predstaviť, že pre väčšinu klasických konzumentov kávy je takýto produkt šitý na mieru. Kávu dokážem vypiť bez mlieka a cukru. Voči tekutinám tejto úrovne som už dosť imúnny a zvládam ich.

Bože, ako veľmi som sa mýlil.

Update hodinu po vypití kávy: Na žalúdku mám nepríjemný ťažký pocit, ktorý neviem bližšie identifikovať. Niekto mi tam dogúľal balvan. Tá káva mi nerobí dobre.

Dve hodiny po vypití kávy: Je mi strašne ťažko. Tešil som sa, že si na obed niečo objednám, ale nedá sa. Nemám chuť na nič. Toto som nezažil ani nepamätám. Stalo sa to už niekomu?

Štyri hodiny po vypití kávy: Konečne mi začína byť dobre a dorazila pizza. Objednal som si pikantnú Sedliacku, aby ma poriadne prepálila a moju internú mikroflóru vrátila späť do normy.

Indispozícia

Pôvodne som si myslel, že Tchibo Barista Créma má pomerne blízko k najhorším kávam, ktoré ponúkajú menšie slovenské pražiarne. Podobné espresso zmesi sa nájdu v mnohých. Ibaže som si to len myslel a potom som tieto riadky musel revidovať. To, ako mi po káve bolo zle a ťažko, nemá obdobu.

Snažím sa nahovoriť si, že je to len nejaká moja chvíľková indispozícia, veď inak by toho nedokázali predávať tak veľa a polovica Slovenska by po uliciach chodila kvíliac. Tak či tak sa zamýšľam nad tým, čo túto ťažobu spôsobilo. Silnejšie praženie? Alebo je káva staršia? Alebo čo s tými zrnami je?

V každom prípade platí, že všetkým vám, ktorí ešte pijete toto, by som navrhol prejsť možno na nejakú tmavšie praženú Kubu alebo na Brazíliu Santos – takéto kávy nájdete asi vo všetkých pražiarňach. To by mohol byť krok do väčšieho kávového sveta a potom postupne vyššie a vyššie po pomyselnom rebríku.

Jankin ksicht

Manželka Janka túto kávu prekukla o niečo skôr. Urobil som jej espresso z Caffé Crema, ochutnala a mimicky explodovala. Keby som taký ksicht videl na úrade, kde sme sa brali, tak ÁNO asi nepoviem. Srandujem, určite by som povedal.

K tomu dodala, že má pocit, akoby sedela niekde pri ohnisku. Našťastie si dala len glg a nehlási teda ťažký pocit na žalúdku. V jej prípade ostal balvan iba v oblasti tváre a chvíľu vyzerala ako kameň z Fantaghíro.

kameň z Fantaghíro
Si to ty, Janka?

Anekdotický dôkaz

Tu musím dodať, že keď som sa so svojou ťažobou posťažoval na Instagrame (@ladislavkiraly), dostal som správu, že je to anekdotický dôkaz. Vyhľadal som si, že je to „faktické tvrdenie, ktoré sa opiera len o osobné pozorovanie zhromaždené náhodným alebo nesystematickým spôsobom“.

Tak áno, je to len osobné pozorovanie a určite netvrdím, že každému bude takto zle. Vedeckú štúdiu o tom teraz robiť nejdem, lebo výsledkov by som sa možno nedožil. V každom prípade mi však veľmi veľa ľudí napísalo, že po podobných supermarketových kávach nižšej komoditnej kvality im zvyklo byť takisto zle. Prechod ku káve vyššej kvality však situáciu zmenil. Neváhajte a urobte tento krok aj vy.

Strach o holý život

Keď som mal po tomto všetkom ochutnať ešte Barista Espresso, bál som sa o holý život. Čo keď sa môj žalúdočný stav ešte zhorší? Dlho som čakať nemohol, pretože deadline recenzie už klopal na dvere. Odhodlal som sa teda pre prípravu espressa, avšak s veľkým výkričníkom, že si môžem dať nanajvýš glg. A určite tú kávu nemôžem len tak popíjať pri práci ako Caffé Cremu.

Päť a pol hodiny po Creme prišiel okamih pravdy. Som odhodlaný obetovať sa pre dobro vedy a už mi tečie espresso z Espressa. Pozerám na to a pretieram si oči či neležím pod autom a nevypúšťam olej z diesla po 35 000 kilometroch. Ale bohužiaľ nie. Espresso z Espressa mi ho len pripomína. Výzorom a trochu aj pachom. Poučený skúsenosťou z prvej kávy si dávam len jeden glg. Ďakujem, toto ozaj nie je nič pre mňa. Odíď Satan. Choď preč Satan. Choď do pekla. Tam kde si bol.

Káve Barista Caffé Crema som chcel pôvodne udeliť 3,5 bodu, ale napokon musím vzhľadom na neskutočnú ťažobu trochu škrtať a dávam tri body. Káve Barista Espresso dávam dva. Nechutili mi a už nikdy ich nechcem mať pred sebou v šálke. Ale pozor: nie je to to najhoršie, čo na trhu máme. Len asi nikdy nepochopím, ako môže toto niekto označiť za dobrú kávu. To potom aj Danko je dobrý rečník a Blaha dobrý demokrat.

Krotký sťa baránok

A ešte by som dodal to, že aj keď sme obe kávy kúpili v značkovej predajni Tchibo, dátum praženia je 16. september 2022. Majú teda takmer pol roka, čo nie je bohviečo. Zákazníci tejto značky sa teda síce radi označujú za veľkých kávičkárov, ale bohužiaľ nimi nie sú. Sledovať veci ako dátum praženia by mal byť základ. Keby som nemal takú krotkú povahu sťa baránok, už by som to šiel do toho Tchiba otrepať o pult. Aj so zákazníckou kartou, ktorú nám k tomu núkali.

Pomer cena/kvalita 

Tchibo Barista Caffé Crema 2/5

Tchibo Barista Espresso 1/5

Tu sme nemohli byť bodovo veľmi štedrí, pretože kávu sme v predajni Tchibo kúpili za 12,99€/500 gramov. Vzhľadom na ponúkanú komoditnú kvalitu je to strašne veľa. Kilovku možno kúpiť za 23,99€, čo ma úplne odrovnalo, pretože v slovenských pražiarňach kúpite kilo kávy lacnejšie. A dokonca budete poznať aj jej pôvod. 

Vyzerá to tak, že bežní Slováci majú veľa peňazí, keď si môžu dovoliť kupovať toto. Budem tvrdý, ale toto je normálne vyvážanie peňazí na fúrikoch mimo Slovenska. Páni nakúpia lacné zrná, spália ich, prirazia možno 400 percent a bežný občan tohto štátu sa ešte nesie sťa Kardashianka, že si kúpil Tchibo. 

Napíšte mi na @ladislavkiraly na Instagrame a ja vám odporučím omnoho kvalitnejšiu kávu zo slovenských pražiarní, ktorá bude navyše lacnejšia. Fakt. A povedzte to aj ostatným, lebo spolu dokážeme viac.

Transparentnosť 1/5

Na obale som sa o káve nedozvedel skoro nič. Len také veci, že „Tchibo Barista Espresso je skutočná kávová špecialita, ktorá napĺňa všetky potreby baristického experta.“ Píšu aj to, že „tie najlepšie Tchibo arabika zrná sú jemne a dlho pražené v tradičnej bubnovej pražičke, aby sa vyladila ich aróma a unikátny charakter.“ Normálne neverím, že ten človek, čo to písal, pil tú istú kávu ako ja. A ani že je svojprávny.

Znôška totálnych blábolov, ale o káve ako takej sa nedozvieme vlastne vôbec nič. Len to, že je to arabika, čo je v našom ponímaní hodné jedného bodu. Sorry, ono to vlastne nie je arabika, ale Tchibo arabika. Srdečne pozdravujem ten čibovník (Coffea Tchibo). Nuž a na kávach píšu, že sú fairtrade.

Keď sa tak zamýšľam, jeden bod je vlastne stále veľa a sme štedrí. No nulu si musíme nechať pre kávy, ktoré nám neprezradia ani ten pomer arabiky a robusty. Napríklad pre nejakú fajnovú instantnú.

Dizajn obalu 1/5

Toto je kategória, v ktorej dávame priestor tradične vám, čitateľom Blogu o káve. Aj tentoraz sme vypísali anketu, vďaka ktorej ste mohli obalu Tchibo udeliť 0 až 5 bodov. Neboli ste veľmi štedrí a obe kávy dostávajú len jeden bodík.

Za jeden bod hlasovalo 138 z vás, za dva body 76, za nulu 75, za tri body 61, za štyri body 14 a za päť bodov takisto 14. Spolu sme vyzbierali 378 hlasov, za ktoré vám veľmi pekne ďakujeme. Ľudia z Tchibo tiež ďakujú, ale menej pekne. 

Tchibo Barista Espresso a Tchibo Barista Caffé Crema

Celkové hodnotenie

Tchibo Barista Caffé Crema 15/50

Tchibo Barista Espresso 8,5/50

Ďalšie zaujímavosti:

História Tchibo

Spoločnosť Tchibo vznikla v roku 1949, kedy ju založili Carl Tchilinghiryan a Max Herz. Ten skôr menovaný pochádzal z Arménska (u nás sa asi písal Čilinghirjan) a keďže sa jeho meno Nemcom ťažko vyslovovalo, premenoval sa na Carl Tchiling Hiryan. No a firmu títo páni pomenovali „Frisch-Röst-Kaffee Carl Tchiling GmbH“, teda niečo ako „Čerstvo pražená káva Carla Tchilinga s.r.o.“

Označenie Tchibo vzniklo neskôr, keď sa celý názov skrátil na Tchiling Bohnen, teda Tchilingove zrná. Tchi-bo. Vlastne akoby som si ja založil Királyho zrná, Kirzr. To je vončo.

Na slovenskej stránke Tchibo som si prečítal aj ďalšie zaujímavosti. Vyzdvihli tam „myšlienku hamburského obchodníka Maxa Herza posielať kávu poštou – zabalenú v praktických dózach na kávu alebo utierkach na riad. V Nemecku sa káva Tchibo čoskoro stala najobľúbenejšou značkou a široká ponuka kávy sa postupom času rozšírila o exkluzívne druhy tovaru z oblasti zariadenia domácnosti, bytových doplnkov, módy a športu. Prvá predajňa Tchibo bola otvorená v roku 1955 v Hamburgu a dnes po celom svete existuje viac než 1 000 obchodov Tchibo. K tomu treba prirátať e-shopy Tchibo fungujúce v deviatich európskych krajinách. Dnes Tchibo svojim zákazníkom ponúka týždeň čo týždeň nové kolekcie – vždy iné, vždy nové.“

Dnes Tchibo stopercentne vlastní rodina Herzovcov. Vdova po Maxovi Herzovi, Ingeburg Herzová, žila až do roku 2015 a manžela prežila o 50 rokov. Dožila sa krásnych 95 rokov a firma následne prešla na jej synov Michaela Herza a Wolfganga Herza, respektíve na ich firmu Maxingvest AG.

Prečo je Tchibo také populárne?

Veľa som premýšľal aj nad tým, prečo je káva Tchibo taká populárna, keď vlastne vôbec nie je dobrá. To nám skutočne stačí tak málo alebo ako nás oklamali? Je zrejmé, že jednou zo silných stránok Tchiba je marketing. Dobrá a často sa opakujúca reklama. Človek má doslova pocit, že pije zlato. Vlastne možno preto tá ťažoba na žalúdku.

Oslovil som aj svojich čitateľov na Instagrame a okrem marketingu ste často spomínali aj dostupnosť. Uložil som si vyjadrenie jedného z vás: „Dostupnosť, cena, reklama, pomyselná kvalita. Toto vie ovplyvniť doslova 90 percent ľudí. Predávam autá a funguje to rovnako: čo ľudia vidia v reklame a čo je dostupné, to sa predáva.“

Na tomto niečo bude. Keď prídem u nás v Košiciach do veľkého obchodného centra, všade je Tchibo. Optima, Aupark, Galéria. Všade majú svoju predajňu. Je to smutné, ale Tchibo má len v tomto meste tri predajne s kaviarňou a je minimálne v stovke ďalších obchodov, no výberovka naopak nie je skoro nikde. Ťažko potom bojovať s týmito múmiami.

Spotrebný tovar

Na obchodoch i eshope Tchibo je zaujímavé to, že nepredávajú len kávu. Predávajú aj elektroniku, oblečenie, domáce potreby, ale našiel som tam aj kukly, padák pre zvyšovanie odporu pri behu, záhradkárske nožnice, boxerky či detské hračky.

Od vás mi na Instagrame prišlo niekoľko desiatok pochvalných správ. Najčastejšie ste v nich vychvaľovali kvalitné nepremokavé oblečenie pre deti. Mne hneď napadlo, že je možno rovnako „kvalitné“ ako ich káva, len my to nevieme posúdiť. Ale neprináleží mi ďalej špekulovať, lebo nemám ani šajnu.

Ja mám inak z Tchiba elektrický mlynček, ktorý už síce nepoužívam, ale pred časom mi dobre poslúžil. Má 26 nastavení hrúbky mletia. Viacerí ste mi napísali, že od nich máte kanvicu.

Úplne som odpadol z informácie, ktorú som si prečítal na českej Wikipedii: „Tchibo na vybraných trhoch ponúka aj sprostredkovanie nákupu zájazdov, elektriny, poistenia či mobilných služieb.“ Takže keď si chcem poistiť žalúdok, mal by som ísť do Tchiba. No čiboha. Sorry za vulgarizmus.

Podľa mňa by vlastne mohli ponúkať aj jedlo, keďže cibo (čítaj čibo) je po taliansky jedlo, potrava či strava.

Jihlavanka

Na záver tejto vášnivej recenzie mi nedá nespomenúť značku Jihlavanka. To je v Čechách niečo ako naša Popradská káva, ale ešte o trochu horšie. Túto baliareň a pražiareň kávy „dle speciální receptury“ otvorili v Jihlave ešte v roku 1958.

V roku 1991 tieto Balírny obchodu kúpila práve spoločnosť Tchibo a v roku 1993 vznikla značka Jihlavanka. Celkovo je to pomerne smutný príbeh, pretože káva sa už v Jihlave nepraží – od roku 2005 ju pražia v Poľsku a v iných krajinách. Nuž a od roku 2011 už v Jihlave nesídli ani vedenie Jihlavanky, ktoré sa presťahovalo do Prahy. Nič moc.

Ja som už raz Jihlavanku chutnal. Kilo mletej kávy som si kúpil za 6,50€ a faktúru mám stále odloženú. Keby ste mi náhodou neverili. A určite neuveríte, že som si z nej robil cold brew, haha. Hej, som extrémista, ale stále žijem.

Jihlavanka

Záver

Kde sa v priebežnom rebríčku umiestnili kávy Tchibo Barista Espresso a Tchibo Barista Caffé Crema? Aktuálne poradie nájdete v hornom menu webu blogokave.sk ako RECENZIE KÁV.

Značky
Zobraz viac

Podobné články

7 Comments

  1. Ja som nechápala čo ma tak bolí žalúdok, z čoho mám tie kŕče, keď som si ako emergency kávu na pár dní na výlete zadovážila túto Tchibo „šmakocinku“ – šlo mi len o dodanie kofeínu do tela. No asi som sa musela zblázniť pri vkladaní do nákup košíka.

    A už viem…no nič, nabudúce radšej zabudnem zubnú kefku ako moju zatiaľ naj Cubu od Coffein. Ďakujem za recenziu!

  2. Pracovala som v Tchibe, na predajni bola tá káva „náboženstvo“. Kolegyne sa tiež prezentovali ako špecialistky ale keď som sa ich spýtala na niečo viac ohľadom kávy ale aj príslušenstva, nevedeli mi presne povedať o čo sa jedná. Tak isto som musela zákazníkom pchať tieto kávy ako to najlepšie čo môže byť (aj instatné kávy)

Pridaj komentár

Back to top button
Close
Close