Kávový bloger

Nekupujte kávu v supermarketoch. Poviem vám, prečo je to veľká chyba

Supermarkety a bežné obchody s potravinami majú zmysel. Bez problémov v nich nakúpite základné potreby ako chlieb, mlieko, vajcia a podobne. Áno, aj kávu, ale jej kupovanie v supermarketoch je podľa mňa veľká chyba. Pokúsim sa vysvetliť vám, prečo by ste v obchode kávu kupovať nemali a prečo by ste si ju mali objednávať cez špecializované eshopy.

V supermarketoch je nekvalitná káva

Áno, nekvalitná. Aj keď na pultoch predajní nájdete mnoho známych značiek, kvalitná káva sa tam nachádza len veľmi výnimočne. Silné značky (áno, aj tá, ktorá vám práve prišla na um) to robia šikovne: nakúpia lacné zrno, upražia ho, zabalia do pútavého marketingu a bežný zákazník si potom myslí, že nakúpil kvalitu. Ibaže nenakúpil.

Skúste sa pozrieť na obaly tých káv. Čo sa z nich dozviete? Ja vám to poviem: v podstate nič. Možno tak to, či ide o arabiku alebo robustu. Nepoznáte však región pestovania, presný pôvod kávy, nepoznáte odrodu a nepoznáte ani spôsob jej spracovania.

V takom prípade si môžete byť istí jednou vecou: ide len o kávu nízkej komoditnej kvality a v balíku sa nachádza všetko možné. Megamix rôznych odrôd rôznych spracovaní z rôznych kútov sveta. Takéto zrná potom známe značky prepražia (lepšie povedané spália) a vystavia na pultoch.

Nie je káva ako káva

My tu na Blogu o káve píšeme o pražiarňach kávy, ktoré to robia inak. Nakupujú kvalitné zrno s pôvodom a svojským charakterom. Napríklad v závislosti od toho, o akú odrodu kávovníka ide, v akej pôde a v akej nadmorskej výške vyrastal, ako boli zrná jeho čerešní spracované. Toto všetko dáva káve charakter, ktorý by sme mali chcieť zachovať.

Etiópska káva pestovaná v nadmorskej výške 2 200 metrov musí chutiť inak ako brazílska káva z výšky 800 metrov nad morom. A geisha musí chutiť inak ako caturra. Keby sme si za príklad vzali sféru jabĺk, tak jablká Granny Smith tiež nekupujete v jednej kope s jonatánkami. A ďalšími tridsiatimi piatimi odrodami.

Sme fanúšikovia výberovej kávy. Výberová káva je o výberovom prístupe vo všetkých článkoch dodávateľského reťazca. Začína sa to ručným zberom, pokračuje triedením zŕn, kvalitným spracovaním, exportom a končí sa citlivým pražením, správnym zabalením a lokálnou distribúciou.

Prečo sa pražiarňam supermarkety neoplatia

Kvalitnú kávu, ktorá by spĺňala podmienky výberovosti, v supermarketoch v podstate nenájdete. A keď sa to niektorej pražiarni v malom množstve prípadov náhodou aj podarilo, nie je to pre ňu žiadne terno. Obchodným reťazcom totiž musela ponúknuť obrovskú zľavu vo výške minimálne 40 až 50 percent. V záujme toho, aby bola na očiach, sa teda zriekla v podstate celého zisku.

Pražiarne produkujúce komoditnú kávu na to majú, lebo nakupujú lacné zrno. Pražiarne pracujúce s výberovou kávou sú maržovo obmedzenejšie. Aj preto kašlite na nakupovanie kávy v supermarketoch a uprednostnite eshopy. Fakt.

Faktor Slovensko

Okrem toho ide pri nakupovaní kávy ešte o jednu zásadnú vec. Pravdepodobne neviete, ale až 80 percent kávy predanej na Slovensku bolo praženej v zahraničí. Zjednodušene povedané: peniaze doslova na fúrikoch vyvážame do zahraničia a živíme firmy, ktoré nechcú produkovať dobrú kávu.

Skúste niekedy ochutnať kávu z malých slovenských remeselných pražiarní a pochopíte, o čom som tu písal. Okrem maximálneho kávového pôžitku podporíte aj slovenských podnikateľov, ktorí vďaka vám dokážu zamestnať ďalších ľudí, lepšie ich zaplatia a z tohto všetkého bude mať viacnásobný osoh aj štát ako taký.

Aby ste to mali čo najľahšie, vybavil som pre vás zľavové kódy na kávu zo slovenských pražiarní. Je omnoho lepšia ako tá supermarketová. Ochutnajte a dajte mi vedieť, či som mal pravdu.

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close