Zaujímavosti o káve

Budeme kávu v budúcnosti poznať ako pokrm a nie ako nápoj?

Až do 19. storočia boli ľudia zvyknutí na to, že kakao bol produkt, z ktorého sa vyrábali nápoje. Vychutnávali si ich po celom svete, avšak potom prišla zmena: kakao dnes poznáme hlavne ako základnú zložku čokolády a jeho popíjanie je na druhom mieste.

„Prišli sme na to, ako ho premeniť na jedlo,“ uviedol David Burke, ktorý je šéfom spoločnosti The Whole Coffee, pre Food Navigator. „A teraz sme na prahu toho, aby sme presne to isté spravili s kávou.“

V Blogu o káve sme vás už informovali o možnosti jedenia kávových zrniek, ale pripravovaná novinka je o niečom inom. Spoločnosť si dala patentovať postupy, ktoré začínajú slúžiť k výrobe niečoho podobného, ako je čokoláda; avšak vyprodukovaného z kávy.

Káva v spojitosti s kakaovým maslom

Kávové zrná sú v rámci procesu najskôr úplne na jemno pomleté a doplnené kakaovým maslom, vďaka čomu si káva zachová dokonalú arómu, chuť i celkový charakter. Buď z toho môžu byť klasické tabuľky vo forme známej čokolády, prípadne aj nátierky, teda niečo na štýl Nutelly.

Prečo však použitie kakaového masla? „Stavili sme naň preto, aby sme v ústach dosiahli ten správny pocit, napríklad tú krémovosť, akú poznáme z klasických tabuliek čokolády,“ vysvetlila Giovana Celliová, ktorá je šéfkou spomínanej spoločnosti pre inováciu a kvalitu. Súčasne dodala, že produkt vydrží celý rok a nevyžaduje ani žiadne špeciálne skladovanie.

Burke: Naplno sme sa vrhli do jedlej kávy…

Burke v minulosti pracoval aj pre spoločnosti ako Pepsi či Coca-Cola a v oblasti úspešných produktov má teda značné množstvo skúseností. Dnes je presvedčený o tom, že našiel novú cestu budúcnosti.

„V našej továrni (v Miami) sme už prestali vyrábať čokoládu a naplno sme sa vrhli do budúcnosti, teda do jedlej kávy. Berieme vec, bez ktorej si ľudia nevedia predstaviť svoj život a meníme ju na niečo, čo sa dá jesť.“

„V prvom rade sa koncentrujeme na výrobu produktov pod našim vlastným menom (Nudge), ale okrem toho sme partnermi aj Tima Hortona a Dunkin Donuts, pričom využívame ich kávové zrná. Komunikujeme aj s mnohými ďalšími spoločnosťami vrátane jednej veľkej kávovej značky v Taliansku,“ prezradil David Burke.

Spomínaný odborník je presvedčený o tom, že z tejto oblasti bude nová „veľmi, veľmi veľká kategória“. A to už za pár rokov. Vzápätí vysvetľoval, aké dôležité je správne spracovanie kávy, vďaka ktorému si môže zachovať všetky svoje pozitívne vlastnosti.

Ako z kávy dostať absolútne všetko

„Náš proces zachováva všetky potrebné súčasti, o ktoré pri extrakcii kávy, respektíve pri jej varení, prichádzame a ktoré sa do šálok nedostanú. Ide tu o veci ako polyfenoly, minerály, prípadne B-vitamíny. Rád by som zdôraznil, že práve šírka chuťového profilu a odomknutie kvality celého zrna je primárnym zákazníckym benefitom, ktorý ľudia vďaka našej technológii pocítia.“

„Keď kávu pijete, k dispozícii máte len približne 20 percent rôznych chutí skrývajúcich sa v kávovom zrne. Len tých dvadsať percent je totiž rozpustných vo vode a zvyšok ostane v zrnku. V skutočnosti v ňom ostane viac ako 1 200 príchutí, ktoré sa do varenej kávy nedostanú,“ zdôraznil Burke.

Snaha dostať z kávy všetku jej chuť

Pravda je vraj aj taká, že ak by človek zjedol celé kávové zrnko, nepocítil by všetky jeho chute, a to ani vtedy, ak by ho rozhrýzol ozaj dokonale. Aj v tom prípade by vraj jednotlivé kúsky boli pre naše chuťové receptory príliš veľké.

„Ale ak sa postaráme o to, že mleté časti budú ozaj veľmi malé, tak ľudský jazyk už začne byť schopný zachytiť všetky dodatočné chute,“ usmial sa David Burke. „My sme jednoducho prišli na to, že dokážeme vyrábať produkty bez tuku a cukru, ktorý nájdete v čokoláde, ale na druhej strane s kofeínom, ktoré navyše chutia neskutočne dobre.“

Aká bude cieľová skupina zákazníkov jedlej kávy?

Cieľová skupina zákazníkov môže byť veľmi široká, pretože kofeín je hlavne medzi zamestnanými ľuďmi mimoriadne želanou komoditou. Ľudia ho potrebujú ráno, na obed a rovnako aj večer, len sa ho zväčša boja, pretože napríklad po bežnej káve môžu mať problém so spánkom, aj keď pri Cafézii nič také nehrozí.

Zaujímavou témou týkajúcou sa kávy na jedenie je jej obal, konkrétne jeho atraktívnosť. Ani v tomto smere nechceli kompetentní nič podceniť. Vykonaná vraj bola doslova „tona“ prieskumov, a to hlavne s absolventmi.

„Tí nám pomohli nadizajnovať obal a označenie produktov, teda branding. Nech ukážeme zrno a vysvetlíme, že to nie je čokoláda, ale súčasne to ponecháme v hravej rovine,“ vysvetlil Burke, ktorý je sám zvedavý na to, aká vrstva obyvateľov bude tvoriť hlavnú zákaznícku skupinu: „Opýtajte sa ma o tri mesiace… ale celkovo si myslím, že pôjde o ľudí do 40 rokov, skôr ženy ako mužov a o fyzicky aktívnych ľudí.“

Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close