Topánky z kávového gruntu? Ďalšia skvelá novinka na trhu!
Topánky z kávového odpadu. Verili by ste tomu? Ak ste pozorní čitatelia Blogu o káve, tak pravdepodobne áno, veď už sme informovali o takejto mikine a písali sme dokonca aj o bicykli vyrobenom z recyklovaných kávových kapsúl. Keď sa chce, dá sa všetko. A veru aj topánky, respektíve tenisky.
Za týmto nápadom stoja dvaja Vietnamci študujúci vo Fínsku, Jesse Khanh Tran a Son chu. Obaja sa spoznali v spomínanej škandinávskej krajine a pustili sa do podnikania. Začali pripravovať výrobu tenisiek značky Rens, ktoré sú odolné voči vode a úplne nepremokavé, pričom sú vyrobené tak, že by ste z nich nikdy nemali cítiť nepríjemný zápach.
A čo je úplne najlepšie, každý pár je vyrobený z 300 gramov kávového gruntu, čo je podľa výrobcov ekvivalent kávového odpadu po 21 šálkach kávy. K tomu všetkému sa pridá materiál zo šiestich recyklovaných plastových fliaš a je to.
„Chceli sme vyrábať topánky, ktoré nie sú len krásne, ale aj ekologické,“ skonštatoval Tran, ktorého slová cituje stránka vnexpress.net. „Väčšina ekologických topánok, ktoré sú na trhu, nemá pekný dizajn. Ale treba povedať, že aj náš prvý prototyp bol škaredý.“
Dvojica mladých podnikateľov vedela, že viacero spoločností využíva kávový grunt na výrobu oblečenia, ale nenašli nikoho, kto by vyrábal obuv. Nápad sa im veľmi pozdával, pretože kávového odpadu i plastových fliaš vedia zohnať toľko, koľko si len dokážu predstaviť. A keďže spoločnosť ako taká zmýšľa čoraz viac ekologicky, mohlo by to vyjsť.
„Použitý kávový odpad je očistený, aby sa z neho dostal olej,“ vysvetľoval ďalej Tran. „Potom je dôkladne pomletý a premiešaný s polyesterom pochádzajúcim z plastových fliaš, vďaka čomu vzniká špeciálne kávové vlákno.“
Ani olej vraj nemusí vyjsť nazmar, pretože sa dá predať napríklad kozmetickým spoločnostiam. Nuž a kávové vlákno má prirodzené vlastnosti, ktorými zabraňuje tvorbe zápachu, ale zabezpečuje napríklad aj odolnosť voči UV-žiareniu a dokonca aj rýchlo schne.
Podnikateľská dvojica získala na svoj projekt peniaze prostredníctvom Kickstartera, kde nazbierala 550 300 amerických dolárov (približne 494 000 eur, pozn. autora), ale aj prostredníctvom crowdfundingovej stránky Indiegogo, kde sa podarilo vyzbierať až 572 300 dolárov (513 000 eur). Spoločnosť tak má deväť väčších investorov a tisícky menších podporcov celkovo v 69 krajinách.
Obuv značky Rens – čo má v škandinávskych jazykoch znamenať „čistý a prírodný“ a v starom čínskom jazyku „skvelý pocit, ktorý máte, keď spravíte pre ostatných niečo dobré“, by sa mala vyrábať vo Vietname. Je to celkom logický krok, keďže tento štát je druhým najväčším exportérom topánok na svete. Disponuje lacnou pracovnou silou i potrebným know-how.
„Rens dáva mne i mojim kolegom skvelý pocit, pretože robíme niečo pozitívne tak pre ľudí, ako aj pre našu planétu,“ skonštatoval Jesse Khanh Tran, ktorý prvého zamestnanca angažoval vo februári tohto roku a aktuálne manažuje už deväťčlenný tím ľudí.
„V startup-komunitách severnej Európy máme dobrú reputáciu a preto sa k nám na každú vypísanú pozíciu hlási veľké množstvo uchádzačov. Všetci sú nadšení a pre Rens majú vášeň,“ dodal Tran, ktorý však príprave svojho podnikateľského zámeru venoval toľko času, že prišiel o priateľku. To je vraj jediná vec, ktorú za posledné dva roky ľutuje: „Príprava startupu mi dala tak zabrať, že som na ňu nemal čas…“