Výberová káva je hnus a spôsob odlíšenia bradatých hipsterov, tvrdí anglický kritik
Vo Veľkej Británii práve prebieha týždeň kávy. Akcia, ktorá sa volá UK Coffee Week je vymedzená 19. a 25. októbrom, no a nie je len o pití kávy. Má aj charitatívny rozmer a zbierajú sa peniaze pre Project Waterfall, ktorý má mnohým oblastiam, v ktorých sa pestuje káva, pomôcť s krízou týkajúcou sa nedostatku vody.
Nuž a toto obdobie pochopiteľne prinieslo aj množstvo názorov na kávu ako takú. Vo Veľkej Británii sú pritom rôzne názorové prúdy; veľká časť ľudí holduje čaju, ktorý bol dlhé roky národným nápojom, ale dnes to už tak celkom neplatí. Káva sa mu vyrovnala a možno ho aj predbehla, pričom si získava čoraz väčšie množstvo stúpencov.
Čudne sa dívajúci bradatí hipsteri…
Toto všetko je skvelé. Vďaka káve funguje aj množstvo kaviarní, pražiarní či eshopov. Táto oblasť je čoraz silnejšia a mnohým poskytuje zamestnanie. No a keď sa dá prostredníctvom špeciálnej týždňovej akcie pomôcť tým, ktorí nám kávu v konečnom dôsledku zabezpečujú, nemôže to byť zlé. Z každého nápoja kúpeného v zúčastnených predajniach vrátane najväčších britských reťazcov ide niečo aj na chvályhodný projekt.
Jedného z ostrovných odborníkov na kávu však niečo predsa len nahnevalo. A to smer, ktorým sa celá oblasť kvalitnej kávy uberá. „Osobne cítim, že UK Coffee Week mohol byť aj príležitosťou na spustenie inej kampane, ktorá by u bradatých hipsterov, čudne sa dívajúcich na každého, kto spochybní ich domnelé vedomie o ‚výberovej‘ káve, už nebola taká populárna,“ napísal Andy Newman vo svojom komentári pre Ipswich Star.
Výberová káva je hnus
A teraz možno najvážnejšia a najtvrdšia veta z celého článku, ktorú Newman napísal: „Táto vec je hnus, takže vyzrel čas spustiť kampaň za skutočnú kávu.“
„Myšlienka mi skrsla vo chvíli, keď som vstúpil do predajne ‚výberovej‘ kávy v Norwichi,“ pokračoval nahnevaný Angličan. „Už len preto, že som si opýtal espresso, ma nechali cítiť sa zreteľne druhoradým. No a to, čo mi prišlo na stôl, bolo také kyslé, že som skôr potreboval dávku Gavisconu (prípravok, ktorý pomáha predchádzať refluxu a eliminuje príznaky pálenia záhy, pozn. red.) ako mlieko.“
Dodáva výberová káva pocit nadradenosti?
„Asi nikoho neprekvapí, že väčšinu z tej kávy som tam nechal. No a keď čašník odnášal takmer plný pohár, tak to, že tento produkt jeho zákazníka zjavne neuspokojil, ho neprekvapilo a ani neznepokojilo,“ začudoval sa kávičkár, ktorý svoje skúsenosti a postrehy opisoval poriadne kriticky.
Výberovú kávu vôbec nešetril a poznamenal, že ide o „slabý a kyslý nápoj, ktorý bol postavený zjavne tak, aby ani trochu nechutil ako káva. Celkom jednoznačne tu ide o produkt vytvorený ľuďmi a pre ľudí, ktorí sú zaťato anti-mainstreamoví a ktorí neznášajú myšlienku, že ich obľúbený nápoj sa stal populárnym, takže týmto spôsobom si chcú udržať pocit nadradenosti.“
„Toto sú týpkovia, ktorí na vás budú v prípade, ak si objednáte flat white, alebo dokonca aj espresso, krivo pozerať. Ak sa káva nerobí pomaly cez filter, prípadne cez ich obľúbený prístroj, Aeropress, tak to nie je tá ‚pravá‘ káva,“ uštipačne pokračoval Andy Newman.
Skysnutá acidná trpkosť
Podľa neho je úplne najhoršie to, že milovníci výberovej kávy vlastne ani nechcú, aby ich nápoj chutil ako káva. Vraj hľadajú všetky možné spôsoby, ktorými to zabezpečiť.
„Takže používajú celé spektrum rôznych veľkolepých označení chutí od grapefruitov po nektárinky, limetku či akékoľvek tropické ovocie. No a na stôl vám namiesto bohatých karamelových či orieškových chutí príde šálka skysnutej acidnej trpkosti. Nuž a ľudia, ktorí vám tieto skysnuté nápoje podávajú, to robia absolútne vážnym spôsobom tak, akoby bolo pitie kávy pietnou, takmer religióznou skúsenosťou a nie niečím, čo vám má priniesť radosť a vítanú dávku kofeínu.“
Bradatý hipster je viac
Situácia vraj zachádza až tak ďaleko, že niektorí ľudia sa podľa neho začnú báť chodiť do kaviarní. Nevedia totiž, čo dostanú a napokon možno budú siahať po káve z veľkých reťazcov, ktorá je síce podpriemerná, ale stále rovnaká. A hlavne je to klasická káva, ktorá chutí tak, ako káva chutila celé desaťročia.
Kaviarne si podľa Newmana majú čím skôr uvedomiť, že zákazníci sú rôzni a netreba ich vyplašiť. „Nemôžete sa cítiť menejcenným už len preto, že sa opýtate na dostupné kávy a nevyberiete si hneď tú, o ktorej si niektorý bradatý hipster myslí, že práve ju by ste mali piť.“
Talianska káva ako vzor
„V tejto chvíli nemôžeme cestovať do kontinentálnej Európy a hlavne do Talianska, kde som ešte nikdy nedostal zlú kávu. Ak by tam niekomu dali takúto britskú ‚výberovku‘, tak by to skončilo vzburou. V tejto chvíli sa však musíme spoliehať len na naše domáce kaviarne, ktoré nám majú dodať to, čo požadujeme a UK Coffee Week je podľa mňa vhodným okamihom na to, aby sme to od nich začali chcieť,“ dodal Andy Newman.
PS: viac sa o výberovej káve dozviete v našom článku „Čo je to výberová káva?„