Vysoké platy zamestnancov alebo nižšia cena kávy? Akú prioritu by mala mať kaviareň?
Majiteľ kaviarní Amethyst Coffee Company sídliacich v americkom Denveri sa zamýšľal nad tým, akou stratégiou by mal pristúpiť k svojmu podnikaniu. Jednou alternatívou bolo zachovať všetko po starom, teda mať pomerne nízke ceny, zamestnancom platiť málo a spoliehať sa na to, že zákazníci ich odmenia dostatočne veľkým prepitným. On to však spravil inak.
Rozhodol sa, že prioritu musia mať zamestnanci, ktorí podľa neho neboli dostatočne dobre zaplatení a ročne im chce zabezpečiť 50 000 amerických dolárov (podľa aktuálneho kurzu 42 235 eur, čo je približne 3 520 eur mesačne, pozn. autora). To je podľa neho suma potrebná pre život v tomto meste a za takéto peniaze si ľudia dokážu žiť dostatočne dobre.
Život v mestách je čoraz drahší a drahší
„Nemôžeme sa spoliehať len na to, aby naši ľudia dostávali prepitné a vďaka tomu si zaplatili náklady na život v mestách, ktoré sú čoraz drahšie a drahšie. Tak, ako Denver,“ povedal Deburlo pre The Denver Channel. „Hlavný problém je v tom, že nehnuteľnosti sú tu veľmi drahé. Nájomné, jednak komerčné, ale jednak rezidenčné, je neskutočne drahé a ľudia si to nemôžu dovoliť.“
To sme pri pozitívach. Zamestnanci sú radi, pretože si lepšie zarobia, no druhá strana už rada vôbec nie je. Ako píše CNN, cena latté išla kvôli tomu nahor zo $4,50 na $6,75, mocha stúpla z $5,50 na $7,50 a mlieko je za $1,50. Zmena sa však týka aj toho, že od ľudí sa po novom neočakávajú žiadne „tipy“, teda prepitné.
Deväť dolárov za kávu?
Návštevníkom sa to príliš nepozdáva a vyvstáva tu otázka: budú ochotní dať za pohár kávy v niektorých prípadoch 9 dolárov? Celý svet aktuálne pociťuje dôsledky krízy, v USA výrazne stúpla nezamestnanosť a ľudia na tom nie sú dobre, tak prečo by mali byť ochotní platiť toľko za kávu? Ľudia z Amethyst Coffee, ktorí v Denveri prevádzkujú štyri kaviarne, sú však presvedčení o tom, že robia dobre.
„Veľmi sa mi páči, že táto kaviareň platí svojim zamestnancom viac,“ uviedol jeden z recenzentov na sieti Yelp. „Ešte som tam nebol, ale určite k ním zájdem. Prosím, podporte ich. Robia to dobre.“
„Toto miesto je predražené, bol som šokovaný„
„Toto miesto je predražené,“ znie negatívna recenzia. „Dobrá káva, ale tá cena je hanebná. Za latté dať s daňou 7,30? Bol som šokovaný a myslel som si, že sa pomýlili. Keď som baristovi povedal, že tá cena je asi zlá, tak sa na mňa vražedne pozrel a prekrútil oči.“
Spoločnosť svoje kroky vysvetlila aj prostredníctvom oficiálneho stanoviska, podľa ktorého chce svojim zamestnancom dopriať lepšie podmienky a súčasne si vytvoriť rezervu pre prípad ďalšej, prípadne dlhotrvajúcej krízy.
Všetko pre ľudí…
„Ceny nezvyšujeme v záujme našich ziskov, ale kvôli našim ľuďom. Museli sme sa rozhodnúť po stránke toho, ako budeme v budúcnosti fungovať – ak teda toto má byť naša budúcnosť,“ dodal Winn Deburlo.
Čo myslíte, ako to s touto kaviarňou dopadne? Budú zákazníci ochotní platiť za kávu viac a zamestnanci si skutočne dobre zarobia alebo to bude mať presne opačný efekt? Budeme radi, ak svoj názor zanecháte v diskusii.