Zdravie

Za aký čas dokáže telo odbúrať kofeín?

Eshop s kávou

Kofeín je pre naše telo dobrým pomocníkom, dokáže nám dodať energiu a možno aj viac chute do života, avšak jeho pôsobenie môže priniesť aj problémy. Medzi vedľajšie účinky kofeínu patrí napríklad problém so spánkom a organizmu chvíľu trvá, kým dokáže kofeín celkom odbúrať.

K téme sa teraz vyjadril odborník na stravu, dietológ Aidan Muir, ktorý je podľa vlastných slov „veľkým fanúšikom kofeínu“, no na druhej strane varuje pred jeho bočnými vplyvmi. Tie síce nie sú nijako závažné, ale napríklad taký problém so spánkom nikoho nepoteší.

Kofeín môže spôsobiť problémy so spánkom

„Som veľkým zástancom využívania kofeínu strategicky v záujme nakopnutia vášho výkonu, či už z pohľadu športu alebo produktivity,“ uviedol Muir na svojom Instagrame. „Ak využijete správne množstvo v správny čas, môže vás to nakopnúť. Avšak ak budete kofeín aplikovať nerozumne, môže vám narobiť problémy so spánkom a dostanete sa do akéhosi začarovaného kruhu.“

„V prvom rade treba povedať, že väčšina kofeínu sa absorbuje počas 45 minút a najsilnejší efekt pocítite približne hodinu po jeho prijatí. Avšak priemerný čas potrebný na to, aby telo metabolizovalo polovicu kofeínu, je u väčšiny ľudí približne päť hodín. Toto je teda polčas jeho rozpadu, čo znamená, že druhá polovica sa odbúrava počas ďalších piatich hodín.“

Polčas rozpadu kofeínu je u každého iný

Ak by to však fungovalo takto jednoducho, mali by sme vyhrané. Všetko je však omnoho komplexnejšie a pre každého človeka individuálne.

„Tento polčas rozpadu môže byť pokojne len jeden a pol hodiny, ale na druhej strane to môže byť aj deväť a pol hodiny,“ zdôraznil odborník z Brisbane. „Za tento široký rámec môžu gény CYP1A2 každého človeka, ale aj jeho návyky ako fajčenie, no svoj vplyv má aj tehotenstvo, váha, výška a dokonca napríklad aj orálna antikoncepcia!“

Vplyv kávy a kofeínu teda pocítime takmer okamžite a dostaneme sa na pozitívnu vlnu, no problém je v tom, že už aj keď táto vlna pomaly opadla, kofeín sa v tele stále nachádza. Aj v menšom množstve pritom môže spôsobiť problém so spánkom.

S kofeínom to vieme veľmi ľahko prehnať

„Vzhľadom na to, ako dlho toto všetko v priemere trvá, môžeme to s dávkovaním kofeínu ľahko prehnať aj bez toho, aby sme si to vôbec uvedomili a potom to môže mať vplyv na náš spánok a tým pádom aj zotavovanie. Na druhej strane môžeme riskovať aj vplyv na náladu, pretože to v nás môže vyvolať podráždenosť či nepokoj.“

„U väčšiny ľudí je to tak, že ak si poslednú dávku kofeínu dajú pred 14:00, tak to znamená, že väčšinu z neho odbúrajú ešte predtým, ako pôjdu do postele,“ priznal Aidan Muir, ktorý však súčasne varoval, že ak to človek preženie, môže v jeho systéme ostať značné množstvo kofeínu počas celej noci: „A to už môže narušiť REM fázu spánku.“

Dobrý a kvalitný spánok je priorita

„Ale podobne, ako mnoho ďalších vecí, aj toto je individuálne. Dajte si pozor na to, ako sa cítite. Hlavnou prioritou musí byť to, aby ste mali dobrý a kvalitný spánok, takže rozhodne nechcete, aby na to mal kofeín nejaký vplyv. Ale ak si ho dokážete dopriať, pomôže vám s výkonom a nepocítite žiadne vážne mínusy, tak to rozhodne treba využiť,“ dodal Muir.

Radi pripomenieme, že už pred časom sme na Blogu o káve mali články, ktoré sa tejto téme venovali. Jeden z nich tvrdil, že „káva naruší spánok aj po šiestich hodinách od užitia“, druhý bol orientovaný na špeciálnu kávu značky Cafézia, ktorá vám problémy so spánkom vôbec nespôsobí. Jej fungovanie je vysvetlené v článku s názvom „Ako je možné, že po Cafézii viete zaspať? Oslovili sme uznávaného vedca…

Venujte im chvíľku a opäť o niečo obohaťte svoje kávové a kofeínové vedomosti. Príjemné čítanie.

Casa del Caffé
Značky
Zobraz viac

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button
Close
Close

Máte Adblock :(

Spravodajské stránky nemajú šancu prežiť bez reklamy. Preto by sme vás radi poprosili o to, aby ste si u nás vypli Adblock. Ďakujeme za pochopenie.